Image result for ‫آمارهای تکان‌ دهنده مقام حکومتی از جامعه‬‎

 

جامعه ایران دچار ناکارآمدی اخلاقی است. رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: جامعه ایران اکنون دچار ناکارآمدی اخلاقی شده که مسئولان با رفتار و عملکرد خود باعث آن شده اند.

به گزارش ایلنا، موسوی چلک با بیان اینکه ۲۰۰۰ عنوان مجرمانه در ایران وجود دارد در حالی که میانگین این شاخص در دنیا ۶۰ تا ۹۰ عنوان است،گفت: متأسفانه با داشتن ۸۰ میلیون جمعیت در کشور، مطابق آمار مسئولان قضایی ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار پرونده قضایی در کشور وجود دارد این در حالیست که کشور هندوستان با داشتن بیش از یک میلیارد جمعیت، تعداد یک میلیون و ۲۰۰ هزار پرونده قضایی دارد.

وی افزود: مطابق آمارهای وزیر دادگستری در تیرماه سال ۹۶، ورودی زندان‌های کشور ۴۵۹ هزار و ۶۶۶ نفر است یعنی ۵۲ نفر به ازای هر یک ساعت. در حالی که در سال ۵۸ این میزان ۱۰ نفر به ازای هر ساعت بود.

وی تصریح کرد: وجود تعداد بالای پرونده‌های قضایی، افزایش طلاق (به ازای هر ۳.۵ ازدواج یک طلاق)، افزایش خشونت خانگی، سالمندآزاری (یکی از سه مولفه مداخلات در حوزه مددکاری اجتماعی) و مسائلی از این دست نشانه ضعف اخلاق در جامعه است.

وی در ادامه اظهار کرد: آمارها نشان از آن دارد که اخلاق در جامعه ما نهادینه نشده است و حوزه اجتماعی ما، حوزه امنیت ملی ما را تهدید می کند و بعد از حوزه اقتصاد، از حوزه اجتماعی به عنوان دومین مولفه و نگران کننده ترین مولفه در کشور یاد می شود.

وجود بیش از یک میلیون کودک همسر

روزنامه شرق نوشت: سمینار بررسی عوامل تسهیل‌کننده ازدواج زودهنگام کودکان با محوریت صیغه محرمیت همراه با رونمایی از اثر تحقیقی «خانه‌ای روی آب»، دیروز در دفتر مرکزی انجمن حمایت از حقوق کودکان برگزار شد.در این مراسم کامیل احمدی، نویسنده این اثر تحقیقی که پیش از این نیز روی ازدواج کودکان کار کرده بود، گفت: در تحقیق پیشین روی ازدواج کودکان متوجه مسئله صیغه محرمیت بین کودکان شدم. این در حالی است که واژه صیغه وقتی به کار می‌رود، اولین چیزی که به ذهن متبادر می‌شود صیغه بزرگسالان است.

فرشید یزدانی در ابتدای این پنل گفت: ازدواج واژه دلنشینی است، اما با پسوند ازدواج کودک همه‌چیز غم‌انگیز می‌شود. ما در کشور نزدیک به یک‌ میلیون کودک‌همسر داریم. متأسفانه از سال ٩۵ ثبت‌ احوال آمار ازدواج کودکان را ارائه نمی‌کند. در ایران نزدیک به یک ‌میلیون کودک‌همسر داریم که ۳۷‌ هزار نفر از آنها زیر ۱۵ سال و ۱۸۰‌هزار نفر زیر ۱۸ سال هستند.در واقع ۲۴ درصد از کل ازدواج‌ها مربوط به کودکان است. آمار قابل‌توجه دیگری مربوط به کودکان مطلقه وجود دارد که نشان می‌دهد در سال ۹۳، ۱۵‌هزار کودک مطلقه داشته‌ایم؛ ۱۳‌هزار کودک ۱۵ تا ۱۸ سال و بقیه زیر ۱۵ سال. متأسفانه نهادهای مرتبط سعی در پنهان‌کردن آمارها دارند؛ در ثبت ‌احوال آمار پسران ازدواج‌کرده زیر ۲۰ سال و دختران زیر ۱۰ سال به تفکیک لحاظ نشده است. مسئله‌ای که سلطه نظام مردسالارانه را نشان می‌دهد و باید ریشه‌کن شود».

صیغه محرمیت و ازدواج کودکان تجاوز به آنهاست

عفت‌السادات مرقاتی‌خویی، رفتارشناس جنسی، سکسولوژیست و عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره ازدواج کودکان گفت: «پارادایم‌های متفاوتی درباره ازدواج کودکان وجود دارند؛ یکی از این پارادایم‌ها می‌‌گوید که هیچ سن مشخصی برای ازدواج وجود ندارد و هر زمان که فردی احساس نیاز و تهییج کرد می‌تواند ازدواج کند. درواقع این پارادایم می‌گوید ازدواج ابزاری شرعی و قانونی برای برطرف‌کردن نیاز جنسی است و نمی‌توان گفت این طرز تفکر درست یا غلط است. درمقابل پارادایم‌هایی وجود دارند که به هر نحوی با افزایش سن ازدواج مخالفت می‌کنند و می‌گویند برای جلوگیری از فساد و فحشا باید در سن پایین ازدواج کرد. درواقع کسانی با این پارادایم‌های فکری برنامه‌ریزی می‌کنند که هیچ داده‌ای از این مباحث در زندگی زیسته خود ندارند و نمی‌دانند ازدواج کودکان چه پیامدهای منفی‌ای دارد. کودکان دارای رفتارهای جنسی هستند و نمی‌توان این اصل را انکار کرد، ولی باید تربیت شوند و نباید به‌هیچ‌وجه آنها را وارد رابطه‌های بزرگ‌سالان کرد. درواقع اولین اصل تربیت جنسی کودکان، حفظ حریم شخصی آنهاست. در غیر این صورت یا شاهد دستمالی جنسی کودکان خواهیم بود یا در بدترین حالت آن که می‌شود تجاوز. بنابراین اگر کودکی را وارد دنیای بزرگ‌سالی کنیم، ناخودآگاه او را دستمالی جنسی کرده‌ایم».

مطهره ناظری، وکیل دادگستری و رئیس هیئت‌مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان، نیز درباره پروسه سن ازدواج کودکان در طول تاریخ گفت که تا قبل از انقلاب، سن ازدواج دختران ۱۸ سال، پس از انقلاب، ۹ سال و بعد از آن به ۱۳ سال رسیده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com