چکیده : از آقای رییسی انتظار ندارم به‌عنوان عضو ارشد قوه قضاییه نقض آشکار حقوق اولیه مرحوم سحابی در دوران حیاتش و شکنجه‌هایی که متحمل شد، پیگیر باشد. از او حتی انتظار ندارم که پیگیر این باشد که چه اتفاقی برای هاله سحابی در آیین تشییع پدر رخ داد. اما آیا مگر مکرر نمی‌گویید که ۱۶ میلیون رأی دارید و خود را هم مدافع حقوق شهروندی میدانید؟ پس به سهم خود و برای اثبات صداقت خود در چنین مواردی ساکت نمانید؛ اعتراض کنید و درصدد احقاق حق باشید …

امسال مراسم بزرگداشت زنده‌یاد عزت‌الله سحابی و دختر وارسته‌اش (هاله) برگزار نمی‌شود.

در جریان رقابت‌ها و مناظره‌های انتخاباتی همه نامزدها  بدون استثنا از لزوم پاسداشت حقوق شهروندی سخن گفتند. آن‌هم با شور و حرارت زیاد؛ گویی که عزمشان جزم است برای تضمین اجرای آن در هر کسوتی که باشند. چه پیروز شوند و رییس‌جمهور باشند و پاسدار قانون اساسی؛ و چه حتی به‌عنوان یک وزنه سیاسی و اجتماعی.

آقای دکتر رییسی گفتند که حقوق شهروندی را خداداده است؛ کلامی بر حق. اما سؤال اینکه که چه کسی و چه جریانی این حق خدادادی را پاس می‌دارد و چه کسی و چه گرایشی آن را از مردم می‌ستاند؟ آیا برگزاری مراسم بزرگداشت حق شهروندی اولیه نیست؟

از آقای رییسی انتظار ندارم به‌عنوان عضو ارشد قوه قضاییه نقض آشکار حقوق اولیه مرحوم سحابی در دوران حیاتش و شکنجه‌هایی که متحمل شد، پیگیر باشد. از او حتی انتظار ندارم که پیگیر این باشد که چه اتفاقی برای هاله سحابی در آیین تشییع پدر رخ داد. اما آیا مگر مکرر نمی‌گویید که ۱۶ میلیون رأی دارید و خود را هم مدافع حقوق شهروندی میدانید؟ پس به سهم خود و برای اثبات صداقت خود در چنین مواردی ساکت نمانید؛ اعتراض کنید و درصدد احقاق حق باشید.

مخاطب دیگر من جناب دکتر روحانی است که در مقدمه کتاب برنامه انتخاباتی خود از ملی مذهبی‌ها یاد می‌کند. قطعاً این یاد کردن  یک مانور انتخاباتی نبوده و آقای روحانی فکر می‌کردند که حقی از سحابی و یارانش ضایع‌شده است که با یاد کردن از آن عبرت شود و تکرار نشود و با نقض دوباره آن مماشات نشود.

آقای روحانی می‌دانم که در قانون اساسی بین تکلیف رییس‌جمهور در پاسداری از قانون اساسی و اختیارات او تعادل برقرار نیست. شما برای تحقق کامل وظیفه خود خارج از قوه مجریه از اختیارات کافی برخوردار نیستید. اما سؤال من این است که چرا از حق اخطار قانون اساسی استفاده نمی‌کنید؟ اخطاری که ابراز آن ونیز پاسخ یا عدم پاسخ به آن، به اطلاع مردم رسانده شود. این سخن که اطلاع‌رسانی و گزارش به مردم مانع ثمربخشی تلاش‌ها شما و دولت می‌شود به‌اندازه کافی قانع‌کننده نیست؛ جز برای مریدان بدون شرط شما که البته در چنین مواردی نباید به آن قناعت کرد. استفاده اخلاقی از تعامل‌ها و مهارت‌ها و زیرکی‌های پشت پرده قطعاً لازم و مفید است اما همیشه کافی و کارساز نیست.

شفافیت یکی از وعده‌های شما و یک ارزش است. گزارش به مردم اتکای واقعی شما به مردم را نشان می‌دهد. این است معنای هر “شهروند یک رهبر” و “هر شهروند یک رسانه” و جان این کلام میرحسین “در شرایط حساس مردم هم راهبرانند و هم رسانه و صدای آنها قوی‌تر از …”
زنده یاد عزت سحابی عزتِ ایران‌زمین است، با بزرگداشت رسمی یا بدون آن.

دکتر اردشیر امیرارجمند مشاور ارشد میرحسین موسوی، با انتشار عکسی از مرحوم سحابی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com