آمارهای سازمان بهشت‌زهرای تهران نشان می‌دهد دی ماه سه سال اخیر پر مرگ‌ومیرترین ماه‌های سال برای شهروندان پایتخت است، به‌گونه‌ای که در این ماه به صورت میانگین روزانه ۲۰ تا ۳۰ نفر به فهرست فوتی‌های شهر افزوده می‌شود. این در حالی است که در این ماه از سال به دلیل پدیده وارونگی دما وضعیت آلودگی هوا شدیدتر از دیگر ماه‌های سال است. این خبر را چند روز پیش اکبر توکلی‌نژاد، رییس سازمان بهشت‌زهرا که به جلسه‌ای در شورای شهر تهران دعوت شده بود نیز اعلام کرد. به عنوان مثال براساس آمارهای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در دی‌ماه امسال هیچ روزی ساکنان تهران هوای پاک نداشتند و تعداد روزهای «سالم» شش و تعداد روزهای «ناسالم» ۲۴ روز بود، از سویی آمارهای بهشت‌زهرا نیز نشان می‌دهد در همین ماه چهار‌هزار و ۱۹۶ شهروند تهرانی از دنیا رفتند، این در حالی است که در آذرماه همین سال که هوای تهران ۱۵روز سالم و ۱۵ روز ناسالم را تجربه کرد تعداد فوتی‌ها چهارهزار و ۲۳ نفر بوده است.

در همین حال «سعید خال» معاون فرهنگی و اجتماعی و روابط عمومی سازمان بهشت‌زهرا در رابطه با آمارهای ذکر شده از سوی رییس این سازمان به «شرق» می‌گوید: «به طور کلی در دی ماه بیشترین مرگ را در سال داریم؛ در سال‌های اخیر افزایش مرگ و میر در این ماه معنا‌دار می‌شود، البته ما نمی‌توانیم فقط آلودگی را عامل این ماجرا بدانیم ممکن است، افزایش دما هوا، گازگرفتگی و در کنار آن آلودگی عامل این مرگ و میرهای بیشتر باشد، اما آنچه آمار نشان می‌دهد این است که در این ایام به طور متوسط مرگ و میر در تهران در هر روز ۲۰ تا ۳۰ نفر بیشتر می‌شود.»

نگاهی به آمار سه سال گذشته هوای تهران در دی‌ماه نیز بخش دیگری از ارتباط میزان مرگ و میر شهروندان و میزان آلودگی هوا را تایید می‌کند. بر این اساس آن‌گونه که آمار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد در دی سال ۱۳۸۸ تعداد روزهای هوای ناسالم تنها یک روز بود و در عوض دو روز «پاک» و ۲۷ روز «سالم» در تهران تجربه شد، در همین ماه هم تعداد فوتی‌های پایتخت چهار‌هزار و ۲۱ نفر ثبت شده است. یک سال بعد در دی ماه ۱۳۸۹ اما وضعیت هوای شهر این‌گونه بود؛ صفر روز هوای «پاک»، ۱۰ روز «سالم» و ۲۰ روز «ناسالم» که حاکی از افزایش بسیار روزهای آلودگی است، در همین سال هم تعداد مرگ و میر ثبت‌شده در بهشت‌زهرا با افزایشی قابل تامل به چهارهزار و ۷۳۵ نفر می‌رسد که از افزایش ۵/۱۸‌درصدی حکایت می‌کند. سال بعد و در دی‌ماه ۱۳۹۰ هم آمارهای وضعیت هوای تهران مشابه سال قبل است، یعنی تهرانی‌ها در دی‌ماه سال گذشته شش روز سالم و ۲۴ روز ناسالم را تجربه کردند از آن سو میزان مرگ و میر ثبت شده در بهشت‌زهرا در این ماه هم مشابه دی‌ماه سال قبل است، یعنی چهار‌هزار و ۷۲۸ نفر.

افزایش آمار روزهای آلوده در سه سال اخیر در ماه دی و همزمان افزایش معنا‌دار میزان مرگ و میر در این ماه در حالی است که از سال ۱۳۸۹ بحث تحریم‌های همه‌جانبه ایران از سوی کشورهای غربی و در پی آن تحریم بنزین آغاز شد. پس از آن بود که مسوولان وزارت نفت طرح ضربتی افزایش تولید بنزین را در شش مجتمع پتروشیمی شازند اراک، جم، برزویه (نوری)، امیرکبیر، واحد آروماتیک بندرامام و بوعلی‌سینا با ظرفیت تولید روزانه ۱۵ تا ۱۷‌میلیون لیتر بنزین و ۹‌میلیون لیتر گازوییل آغاز کردند. در همین ایام برخی از کارشناسان، بنزین غیراستاندارد تولید داخل را یکی از عوامل افزایش آلودگی هوای تهران و دیگر کلانشهرهای کشور اعلام می‌کردند.

البته، باید در نظر داشت مقایسه تطبیقی آمار آلودگی با مرگ و میر، به تنهایی نمی‌تواند نمایی از کل واقعیت باشد، زیرا برای رسیدن به نتایج قاطع و روشن باید بررسی‌های مشابهی به روش تطبیقی در سایر متغیرهای تاثیرگذار در فوت‌ها هم انجام شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com