«طاها زینالی»

اینجا هلند است؛ جایی که دیر زمانی به آزادترین کشور اروپا برای «بیان» معروفیت داشت؛ جایی که اسپینوزا رادیکال‌ترین اندیشه‌های زمان خود را به رشته تحریر درآورد و وُلتر فرانسوی کتابش را توانست در آن جا به چاپ برساند؛ حالا اما به نظر می‌رسد وضعیت تغییر کرده است؛ حالا که گفته می‌شود دموکراسی در این کشور ریشه‌ دوانده، یوکِ کاویار؛ نویسنده، شاعر و فعال چپ رادیکال به دلیل نوشتن مقاله‌ی انتقادی‌اش که در وبلاگ شخصی خود منتشر کرده بود با حکم قضایی شش ماه زندان روبرو شده است. یوکِ پس از انتشار مقاله‌اش به نام «هر کلمه‌ای یک جرقه است» اخطاری دریافت می‌کند مبنی بر این که محتوای مقاله وی را با اتهام «تحریک علیه نظم عمومی» (incitement against public order) روبرو می‌کند. در این اخطار از وی خواسته می‌شود تا بخش‌هایی از مقاله‌ی خود را حذف کرده و خود را از اتهام مبری کند. وی اما طبعا راضی به خودسانسوری نمی‌شود و مقاله‌ (۱) را تمام و کمال منتشر می‌کند. و در نتیجه‌ با عواقبی که به وی اخطار شده بود و حتی فراتر از آن مواجه می‌شود؛ این بار علاوه بر این که متن وی مصداق خشونت و ترویج خشونت معرفی می‌گردد، وی با اتهام «قصد تروریستی» (intent to terrorism) دادگاهی شده و به شش ماه زندان محکوم می‌گردد.

مقاله‎ی مورد اشاره که در وبسایت شخصی وی منتشر شده است، در واقع از چهار مطلب تشکیل شده که در این چهار مطلب یوکِ قوانین و سیاست‌های دولت هلند را در بازداشت، سرکوب و اخراج (دیپورت) مهاجران، پناهجویان و غیرقانونی‌ها (ایلخال‌ها) را شدیدا مورد انتقاد قرار می‌دهد و مخاطبان را به مبارزه با قوانین و شرایط غیر انسانیِ موجود فرا می‌خواند. البته یوکِ که  مدت‌هاست که در زمینه‌ی پناهجویان و خصوصا «غیر قانونی» ها – یعنی پناهجویانی که درخواست پناهندگی‌شان رد شده و بدون هیچ گونه امکانات اولیه‌ی زندگی و بدون هیچ هویت پذیرفته شده‌ای در خیابان‌‌ها رها می‌شوند – فعالیت می‌کند. در یکی از تجمع‌های اعتراضی پناهجویان ایلخال (غیر قانونی) بود که من برای اولین بار وی را ملاقات کردم؛ تجمعی که در آن یوکِ به دو زبان هلندی و انگلیسی سخنرانی کرد و در سخنرانی‌اش از رابطه‌ی سیاست‌های نئولیبرالی اتحادیه‌ی اروپا و بانک جهانی پول، جنگ‌های امپریالیستی و بحران سرمایه‌داری با مهاجر ستیزی و پناهجو ستیزی در اروپا و افزایش ریسیسم و رویکرد پوپولیستی «دموکراسی‌های اروپایی» در قبال مشکلات اقتصادی می‌گفت.

فعالیت‌های یوکِ سابقا نیز برایش عواقبی داشته است. او که سال‌هاست از فعالین جنبش ضدناسیونالیستی با نام «بدون مرز» (No_Border) هلند است، در سال ۲۰۰۵ در یک کمپ اقدام به آتش زدن پرچم هلند نمود و در هنگام انتشار ویدئویی که از صحنه تهیه شده بود شعری را ضمیمه کرده بود که در بخشی از این شعر می‌نویسد «پس می‌زنم؛ اندیشه‌ی را که برتر بودن از دیگری و حقوق بیشتر داشتن از او را در این سرزمین با خود می‌کشد». پس از انتشار ویدئو این حرکت وی به سرعت از طریق رسانه‌های جریانات راست‌گرا محکوم شده و مورد آماج حمله قرار گرفت. تا جایی که وزیر امور خارجه‌ی وقت عمل وی را حتک حرمت به پرچم هلند دانست. پس از آن وی مکررا با تهدیدهایی علیه خود روبرو می‌شود و نامه‌هایی دریافت می‌کند که شامل تهدید جانی است.. این اما دلیل نمی‌شود که وی منفعل شده و یا فعالیتش را محدود کند.

سال گذشته در کشورهای اروپایی پناهجویان دست به اعتراضات گسترده‌ای زدند؛ اعتراضاتی که دامنه‌ی آن گریبانگیر دولت هلند نیز شد. اما دولت هلند با شدیدترین نحو ممکن این پناهجویان معترص را که در چادرهای اعترای خود تحصن کرده بودند سرکوب کرده و چادرها را برچید و پناهجویان و حامیان‌شان را بازداشت نمود.  با توجه به حکم قضایی که یوکِ برای انتشار مقاله‌اش دریافت کرده ونیز سرکوب خشن اعتراضات پناهجویی، می‌توان گفت ملزومات حفظ وضع موجود و کنترل نارضایتی‌های موجود در زمینه‌ی وضع اسفناک پناهجویان و ایلخال‌ها و به طور کلی فرودستان ایجاب می‌کند دولت هلند هر طور که شده از هر گونه امکان گسترده‌تر شدن اعتراضات آنها جلوگیری کند و در این راستا حتی نگران خدشه‌دار شدن وجهه‌ی تاریخی این کشور در زمینه‌ی آزادی بیان نباشد.

تصمیم نهایی برای حکم یوکِ کاویار در بیست و دوم ژانویه به وی ابلاغ خواهد شد. او در ارتباط با حکمی که دریافت کرده است چنین نوشته است (۳):

«اگر آن چه من می‌گویم خشونت است؛ پس خشونت دولتی و خشونت سرمایه‌داری را باید چه نامید؟»

پی‌نوشت:

۱.لینک مقاله‌ی وی با عنوان «هر کلمه‌ای یک جرقه است» در نسخه‌ی پی‌دی‌اف در وبلاگش (این مقاله در آینده‌ی نزدیک به فارسی ترجمه شده و در «پراکسیس» منتشر می‌شود):

http://www.jokekaviaar.nl/Elk_woord_een_vonk-8-1-13.pdf

۲. برای اطلاع از چند و چون مقاومت پناهجویان در چادرهای اعتراضی در هلند به دو مطلب زیر رجوع کنید:

روایت مقاومت پناهجویان کمپ اعتراضی در آمستردام / طاها زینالی

از مبارزات پناهجویانِ متحصن در چادرهای اعتراضی در هلند / طاها زینالی

۳. مطلب وی در مورد انتشار مقاله‌اش:

http://www.jokekaviaar.nl/Elk_woord_een_vonk.html

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com