barjam

تصویب قانون طرح تحریم های ایران برای ده سال دیگر در مجلس سنای آمریکا، نگاه ها را متوجه تهران کرده است. در حال حاضر نهایی شدن این قانون منتظر امضای باراک اوباماست. تصویب این قانون به معنای نقض برجام نیست…
سید علی خامنه ای پیش از این گفته تصویب این قانون، «ناقض برجام» است. اعلام علنی این موضع، حداقل نشان می دهد برجام در تهدیدآمیزترین موقعیت خود در طول یک سال گذشته قرار گرفته است.

سران رژیم  فعلا چشم امید به باراک اوباما دوخته اند. حسام الدین آشنا، مشاور حسن روحانی دو روز پیش گفت اوباما می تواند با وتوی مصوبه، «فعلا از عواقب این تصمیم پیشگیری کند.» بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه دولت روحانی هم امروز گفت رییس جمهور آمریکا در برجام پذیرفته با استفاده از اختیاراتش از اجرایی شدن موارد مخالف برجام جلوگیری کرد. او تصویب قانون تحریم ها را مخالف برجام توصیف کرد. حکومت حاکم بر میهن ما ایران  پیش از این درباره برخی اقدامات آمریکا از عبارت «مخالف روح برجام» استفاده می کرد ولی درباره تمدید تحریم ها بعید است بتوانند از این عبارت استفاده کنند. تفاوت بین دو عبارت «ناقض برجام» و «مخالف برجام» در واقع نشان دهنده گرایشات  جناح درون حکومتی در مواجهه با حاشیه و مشکلات اجرایی برجام است.

در ایران ماموریت رصد و تصمیم گیری درباره مشکلات اجرایی شدن برجام بر عهده هیات نظارت بر برجام گذاشته شده است. اعضای این هیات توسط شورای عالی امنیت ملی ایران تعیین شده اند. این هیات در طول یک سال گذشته هیچ گزارشی درباره روند اجرایی برجام منتشر نکرده است. حسن روحانی، علی لاریجانی، علی اکبر ولایتی، علی شمخانی، محمدجواد ظریف، حسین دهقان، علی اکبر صالحی و سعید جلیلی اعضای این شورا معرفی شده اند. به ظاهر جز سعید جلیلی همه اعضای این هیات از مدافعان و بانیان برجام محسوب می شوند و به سادگی تن به ارایه و انتشار گزارش هایی که نشانه شکست یا وجود مشکلات مهم برای برجام باشد، نمی دهند.

به گزارش ایران وایر،خامنه ای پنج ماه پیش از هیات نظارت بر برجام خواست با دقت و مراقبت بیشتر «هر نقطه ای را که احساس می کند طرف مقابل در آن نقطه دارد خیانت می کند و بد عمل می کند، آنچه را وظیفه دفاع از منافع ملی است، انجام دهد.» موضع گیری علنی و مکرر خامنه ای درباره تخلفات آمریکا در دوران پسابرجام و سکوت و عدم انتشار بیانیه رسمی هیات نظارت بر برجام نیز به روشنی برخی اختلافات درون حکومتی را تایید می کند. از این زاویه به نظر می رسد سخنان ۳ آذرماه خامنه ای مبنی بر اینکه تمدید تحریم ها «قطعا نقض برجام» است، تلاشی است برای قراردادن هیات نظارت بر برجام در یک موقعیت از پیش تعریف شده. اما اگر هیات نظارت بر برجام بخواهد در این زمینه تصمیم یا توصیه ای اعلام کند، چه خواهد بود؟ علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پیش از این گفته بود در صورت نقض برجام، قدرت مانور ایران قدرت بازدارنده ای است. علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران هم خبر داده «پیش بینی های لازم شده». او گفته است در صورت برهم خوردن برجام، ایران می تواند در فاصله یک و نیم سال به حجم قابل توجهی از ظرفیت غنی سازی برسد.

از سوی دیگر ایران وایر در مقاله ای به قلم رضا حقیقت‌نژاد،از زبان علی لاریجانی، رییس مجلس  می نویسد: «متناسب با مسیر حرکت تصمیم گیری می کنیم» و «در مجلس هم در حال گفت و گو در این زمینه هستیم.» امروز محمدرضا تابش، نماینده اصلاح طلب مجلس اعلام کرده طرح «ممنوعیت خرید کالاهای مصرفی آمریکا» در مجلس تهیه شده و این اقدام به تلافی اقدامات خصمانه آمریکا صورت می گیرد.

[ مقامات حکومتی فراموش می کنند که  محمدجواد ظریف نتیجهٔ مذاکرات را ـ که به‌گفتهٔ او «زیر نظر و به‌رهبری ولی‌فقیه رژیم انجام شده بود ـ پیروزی بزرگ دیپلماسی ایران اعلام کرد». اما لغو کامل تحریم‌ها از سوی آمریکا و کشورهای غربی ـ توافقی صورت نگرفته بود و تاکید بر این بود که تحریم‌ها به‌صورت مرحله‌ای و تنها با «راستی‌آزمایی» همه‌جانبهٔ ایران در اجرای تعهدهایش، برداشته خواهند شد. برخلاف تبلیغات گستردهٔ سران رژیم و شعار «بُرد، بُردِ» دولت روحانی و همگامی شماری از نیروهای اپوزیسیون  که به دولت روحانی چشم دوخته و در تمجید از آن به این خاطر؛ تاکید برخی از نیروهای مردمی بویژه حزب توده ایران به مثابه با تجربه ترین حزب میهن مان ایران در ارزیابی های خویش به درستی حاصل فاجعه‌بار سیاست‌خارجی رژیم ولایت‌فقیه، با رهبری و کارگردانی علی خامنه‌ای، در بیش از یک دههٔ گذشته، جز تنش‌های خطرناک در منطقه و تحریم‌های مخرب اقتصادی‌ای که زندگی را بر میلیون‌ها ایرانی تحمل‌ناپذیر کرده، چیز دیگری ارزیابی نکردند. و اینک حتی این نگرانی جدی هم وجود دارد که حق طبیعی کشور ما برای بهره‌وری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و ادامهٔ کار تحقیقاتی و علمی ایران در این عرصه نیز ازاین‌پس به تأیید از سوی ایالات‌متحده آمریکا نیازمند باشد. ما امروز عملاً شاهد  صحت و درستی این  ارزیابی هستیم که رژیم و دولت روحانی به‌جای مانورهای تبلیغاتی و دروغ‌گویی دربارهٔ جزییات توافق‌های صورت‌گرفته، باید با شفافیت همهٔ جزییات توافق صورت‌گرفته را منتشر می کردند. اینکه میان بیانیهٔ انتشاریافته از سوی وزارت امورخارجه آمریکا و بیانیهٔ انتشاریافته از سوی دولت ایران تفاوت‌هایی چشمگیر وجود داشته و دارد .]

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com