در یک تظاهرات باشکوه در Plaza de la Revolución (میدان انقلاب) در قلب هاوانا، صدها هزار نفر در سه‌شنبه شب (به وقت محلی) با فرمانده کل قوا فیدل کاسترو وداع کردند. در این تجمع، نمایندگانی از سراسر جهان حضور داشتند، از جمله: نیکلاس مادورو رییس‌‌جمهور ونزوئلا، اوو مورالس از بولیوی و رافائل کوره‌آ از اکوادور. از جمعیت حاضر در میدان همواره این شعار شنیده می‌شد: «Yo soy Fidel» – «من فیدل هستم»! به عنوان آخرین سخنران رائول کاسترو رییس‌جمهور کوبا از لحظات بزرگ تاریخ کوبا، که اغلب با سخنرانی‌های فیدل در این مکان همراه بود، یاد کرد: در مورد مبارزه با بی‌سوادی در سال ۱۹۶۱، پیروزی بر تجاوز مزدوران در خلیج خوک‌ها در همان سال و یا حمله به یک هواپیمای کوبایی در ۱۹۷۶. وی تصریح کرد که کوبای انقلابی به مسیر خود ادامه خواهد داد: «Hasta la victoria siempre!»
در یک تظاهرات باشکوه در Plaza de la Revolución (میدان انقلاب) در قلب هاوانا، صدها هزار نفر در سه‌شنبه شب (به وقت محلی) با فرمانده کل قوا فیدل کاسترو وداع کردند. در این تجمع، نمایندگانی از سراسر جهان حضور داشتند، از جمله: نیکلاس مادورو رییس‌‌جمهور ونزوئلا، اوو مورالس از بولیوی و رافائل کوره‌آ از اکوادور. در جایگاه میهمانان افتخاری از جمله رییس‌جمهور سابق اروگوئه، په‌په موخیکا، و الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان دیده می‌شدند. هیأت‌های عالی‌مقام از چین، ویتنام، روسیه و بسیاری از کشورهای آفریقایی به هاوانا آمده بودند. از جمعیت حاضر در میدان همواره این شعار شنیده می‌شد: «Yo soy Fidel» – «من فیدل هستم»!

دانیل اورتگا رییس‌جمهور نیکاراگوئه سخنان خود را با این پرسش آغاز کرد: «فیدل کجاست؟» جمعیت پاسخ داد: «اینجا!» او محاصره هم‌چنان پابرجای آمریکا علیه کوبا را به عنوان یک جنایت محکوم نمود و یک بار دیگر پشتیبانی طولانی مدت کوبا را از نیکاراگوئۀ ساندینیستی خاطرنشان کرد.

نیکلاس مادورو گزارش داد که فیدل به او و اوو مورالس در هنگام سفر آن‌ها به مناسبت ۸۹ سالگی خود گفته که او تا ۹۰ سالگی با آن‌ها خواهد بود. وی وحشت‌زده به فیدل گفته است: «نه، فرمانده، شما جایز نیستید ما را تنها بگذارید.» اما فیدل به او توضیح داده است: «من وظیفۀ خود را در اینجا انجام داده ام. اکنون نوبت شماست.» و مادورو خطاب به توده‌ها در میدان انقلاب و سران دولت‌ها در جایگاه میهمانان تصریح کرد: «حالا نوبت ما است!» مسأله اکنون بر سر این است که ساختمان سوسیالیسم را به مفهومی که فیدل مدّ نظر داشت، ادامه دهیم، «چرا که وظیفۀ یک انقلابی، انقلاب کردن است!»

به عنوان آخرین سخنران رائول کاسترو رییس‌جمهور کوبا از لحظات بزرگ تاریخ کوبا، که اغلب با سخنرانی‌های فیدل در این مکان همراه بود، یاد کرد: در مورد مبارزه با بی‌سوادی در سال ۱۹۶۱، پیروزی بر تجاوز مزدوران در خلیج خوک‌ها در همان سال و یا حمله به یک هواپیمای کوبایی در ۱۹۷۶. وی تصریح کرد که کوبای انقلابی به مسیر خود ادامه خواهد داد: «Hasta la victoria siempre!»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com