reuel-marc-gerecht-Ray-Takeyh

در ماه جاری، جمهوری اسلامی ایران یک بار دیگر نمایشگاه کارتون‌های هولوکاست را برگزار و شخصیت‌های نفرت‌انگیز و مطرود همیشگی را برای شرکت در آن دعوت کرد. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه این حکومت به مجله‌ی “نیویورکر” اطمینان داد که با وجود برگزاری این برنامه، ایران تضمین خواهد کرد “از افرادی که نفرت و خشونت نژادپرستانه را تبلیغ کرده‌اند دعوت به عمل نخواهد آمد“. گویا ظریف بر این باور است که در میان انکارکنندگان هولوکاست افرادی هم وجود دارند که دلیلی غیر از نفرت نژادپرستانهبرای شرکت در این فستیوال دارند.

همانطور که رییس جمهوری اسلامی ایران، حسن روحانی، یک بار در برنامه کریستین امانپور در سی.ان.ان اظهار داشت، شفاف‌سازی هولوکاست –اینکه اتفاق افتاده است یا خیر و ابعاد این کشتارموضوعی مربوط به تاریخ‌دانان و محققان است. روحانی تصدیق کرد که جنایت علیه بشریت بد است، و به سرعت جنایات نازی‌ها علیه یهودیان را به جنایاتی که امروز اتفاق می‌افتد تشبیه کرد که برای مخاطب خاورمیانه‌ای مشخص بود که منظور او اسراییل است. در میان طبقه‌ی حاکم بر ایران، انکار هولوکاست و توهم توطئه درباره قدرت یهودیان امری گسترده و متنوع است، اما تمامی آن‌ها هدفی استراتژیک دارند. یهودستیزی علاوه بر اینکه بنیان هویت رژیم است، به طرز جدایی‌ناپذیری به پروپاگاندای نرم آن برای دنیای اسلام و به ویژه اعراب نیز گره خورده است.

یهودستیزی، از آغاز بخشی از هویت رژیم ایران بود. آیت‌الله خمینی، پدر انقلاب اسلامی، بخش عمده‌ای از عمر خود را به گسترش یهودستیزی گذراند. به تفسیر خمینی، یهودیان که همیشه در تاریخ اسلام غیر قابل اعتماد بوده‌اند، اکنون مالکان امپریالیسم غرب هستند که مسلمانان فلسطینی را آواره و حتی متون اسلامی را تحریف کرده است.نفرت خمینی از اسراییل حتی از دشمنی او با امریکا نیز گوی سبقت را ربوده بود. ایالات متحده از دید او یک قدرت استکباری مهلک و فریبنده بود. با این وجود، این رفتار امریکا بود که ملاها به آن اعتراض داشتند، نه ماهیت آن. در مقابل، وجود اسراییل صرف‌نظر از رفتارها و سیاست‌هایش از دید خمینی یک امر غیرقانونی بودهیچ پیمان صلح یا توافق دو طرفه‌ای با فلسطینیان مظلوم هم نمی‌توانست این ماهیت غیرقانونی را اصلاح کند. اسراییل باید از روی نقشه محو شود.

از زمان مرگ آیت‌الله، صرف‌نظر از اینکه چه کسی در میان نخبگان حاکم بر مسند قدرت بوده، تلاش‌های تهران برای مشروعیت‌زدایی از دولت یهود کماکان ادامه پیدا کرده است. چه تحت حکومت آنان که متحد علی خامنه‌ای جانشین خمینی هستند، چه انقلابیون عملگرا که از روحانی حمایت می‌کنند، و چه چپ‌های اسلامی که زمانی پشت محمد خاتمی رییس جمهور اصلاح‌طلب قرار داشتند، رفتار جمهوری اسلامی در قبال اسراییل و هولوکاست تداوم داشته است. برای آنان، صهیونیسم یک ایدئولوژی نژادپرستانه و سرکوبگر است که مسلمانان و تمام کسانی که به حقوق بشر اهمیت می‌دهند باید با آن مبارزه کنند. دستگاه تبلیغاتی ایران اصرار دارد که صهیونیسم با زور به منطقه تحمیل شده است و با خونریزی تغذیه می‌شود و توسط سیاستمداران ایالات متحده که ابزار دست گروه‌های صهیونیستی هستند به حیات خود ادامه می‌دهد. خامنه‌ای حتی ادعا کرده که این صهیونیست‌های کاپیتالیست، هم به آنان رشوه می‌دهند و هم تهدیدشان می‌کنند”. و از این هم فراتر رفته است: این اربابان یهودیمریکایی برخی از مقامات بلند پایه‌ی امریکا را به قتل رسانده‌اند.

یهودستیزی در ایران یک ایدئولوژی از نوع سفرهای جرج اوروِل است که در آن، خطبه‌های آتشین و کنفرانس‌ها درخواست نابودی اسراییل را دارند و انکار هولوکاست به ادبیات مورد تأیید رژیم تبدیل شده است.

در سیاست خارجی، این دشمنی با اسراییل، پشتوانه‌ی ادعای رژیم ایران برای رهبری منطقه است. به ویژه در زمانی که پیام جهانی رژیم ملاها به مسلمانان سنی، ایجاد جنگ‌های فرقه‌ای در سوریه، عراق، و یمن بوده است. رفتار خصمانه و یهودستیزانه‌ی جمهوری اسلامی یکی از تنها سلاح‌های گفتمانی روحانیون است که در میان مسلمانان سنی نیز محبوبیت بالایی دارد. رهبران عرب ممکن است ایده‌ی توافق با اسراییل را در ذهن داشته باشند، اما بسیاری از شهروندان آنان از این ایده متنفرند؛ به ویژه در مصر که در یک جنگ سرد با اسراییل به سر می‌برد، و عربستان سعودی که خاندان سلطنتی آن به طور غیر رسمی در حال خوش و بش کردن با اسراییل هستند تا از این طریق بتوانند با ملاها در ایران مقابله کنند.

به عبارت دقیق‌تر، جمهوری اسلامی به این یهودستیزی و کنفرانس انکار هولوکاست که اعتبار اسلامی ایران را بالا می‌برد نیاز دارد تا بتواند با دستگاه تبلیغاتی عربستان سعودی به رقابت بپردازد. دستگاهی که با تمام قدرت علیه شیعیان فعالیت می‌کند و ایرانیان را به عنوان مسلمانان ملحد و پارسیانی که زمین‌های اعراب را اشغال کرده‌اند معرفی می‌نماید. سعودی‌ها از طریق شبکه‌ی جهانی منابر و کانال‌های ماهواره‌ی عربی، تمام مومنان را به مبارزه علیه ایران درنده و شورشیان شیعه‌اش که در حال قبضه کردن کرسی‌های باستانی تمدن عربی در بغداد و دمشق هستند فرا می‌خواند.

و در مقابل با افزایش پاداش‌های حاصل از معامله هسته‌ای، یهودستیزی رژیم روحانیون در ایران بدتر خواهد شد.ملاها دیگر نیازی به نگرانی از این موضوع ندارند که نفرت رژیم ایران از یهودیان چه واکنشی از سوی غرب خواهد داشت. احمدی‌نژاد، رییس جمهور لوده قبلی رفته است و تحریم‌ها در حال حذف شدن هستند. ظریف که در ایالات متحده درس خوانده به خوبی از پس مقامات و خبرنگاران غربی بر می‌آید. با دستان توانای او، نمایشگاه انکار هولوکاست باز به دلیل دیگری برای حمایت از میانه‌روهای” حامی روحانی تبدیل شد. و اعلام انزجار غرب از این فستیوال بدون اعمال هیچ‌گونه تحریمی، در واقع درستی و کارکرد دیدگاه یهودستیزانه‌ی ملاها را تایید کرد. جنگ بر سر ذهن مسلمانان از همه چیز مهم‌تر است، و رژیم روحانیون قصد دارد از این یهودستیزی، تمام سوءاستفاده‌ی ممکن را بکند.

————————————————–

* “ری تکیه” پژوهشگر ارشد خاورمیانه در “شورای روابط خارجی” و “روئل مارک گرخت”، پژوهشگر ارشد امور ایران و خاورمیانه در “بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها” است. نسخه‌ی انگلیسی این یادداشت در شماره‌ی روز ۲۷ می ۲۰۱۶ (۷ خرداد ۱۳۹۵) روزنامه‌ی “واشنگتن‌پست” منتشر شده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com