بر اساس آمار ارائه شده توسط سازمان ثبت احوال کشور، سال گذشته یک هزار و ۵۱۱ دختربچه کم‌تر از ۱۵ سال در ایران مادر شدند.
به گزارش خبرگزاری آنا، از این میان ۸۳۴ نفر از این کودکان ساکن مناطق شهری و ۶۷۷ نفر در مناطق روستایی زندگی می‌کردند.

Untitled-2
آمار مادر شدن دختربچه‌های زیر ۱۵ سال در ایران نسبت به سال ۱۳۹۲ کاهش داشته است. بر اساس آمارهای رسمی یک هزار و ۷۲۷ دختربچه‌ زیر ۱۵ سال در سال ۱۳۹۲ مادر شده‌اند و در بین سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ به طور متوسط بیش از ۸ درصد زنانی که زایمان کرده‌اند بین ۱۵-۱۹ سال داشته‌اند.
طبق آمار سازمان بهداتشت جهانی، سالانه حدود ۱۶ میلیون نوجوان ۱۵ تا ۱۹ ساله زایمان می‌کنند. این میزان حدود ۱۱درصد از تمام زایمان‌هایی است که در یک سال در تمام دنیا انجام می‌شود.
احتمال مرگ ناشی از عوارض بارداری و زایمان در مادران نوجوان ۱۵ تا ۱۹ ساله دو برابر مادران ۲۰ تا ۳۴ ساله است و در مادران زیر ۱۵ سال احتمال مرگ پنج برابر زنان بالای ۲۰ سال عنوان می‌شود.
عدالت برای ایران در آستانه دومین اجلاس بررسی ادواری وضعیت حقوق بشر ایران که نهم آبان ۱۳۹۳ (۳۱ اکتبر ۲۰۱۴) در مقر شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو برگزار شد٬ از کشورهای دیگر خواسته بود که توصیه‌هایی را برای توقف ازدواج دختربچه‌ها به ایران ارایه کنند.
تصویب بی‌قید و شرط “کنوانسیون مربوط به رضایت به ازدواج، حداقل سن برای ازدواج و ثبت ازدواج”٬‌ انجام اقدامات قانونی مؤثر برای پاسخگو کردن قضات و تمامی افرادی که به طور مستقیم مسئول صدور اجازه ازدواج کودکان هستند و تدوین قوانین جدیدی در راستای ممنوعیت ازدواج اجباری از جمله این توصیه‌ها بود.
همچنین سازمان عدالت برای ایران در آخرین اجلاس کمیته حقوق کودک سازمان ملل با ارائه گزارش “محجبه و مزدوج: قوانین حجاب اجباری و ازدواج دختربچه‌ها در جمهوری اسلامی ایران” درباره تعداد رو به افزایش ازدواج دختربچه‌ها براساس آمارهای رسمی و همین‌طور نقض حقوق دختران به دلیل مقررات مربوط به حجاب اجباری، اطلاعات مفصلی به این کمیته داده بود.
عدالت برای ایران: فقط در یک سال: ازدواج ۲۷۶ هزار دختربچه و زایمان ۱۰۹ هزار مادر نوجوان
عدالت برای ایران: گوری برای آرزوها؛ نگاهی به دلایل و عواقب ازدواج دختربچه ها ایران
عدالت برای ایران: زنگ خطر! نگاهی به ازدواج دختربچه ها در جمهوری اسلامی ایران

کانال تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com