۱۶ سال پس از تصویب پروتکل الحاقی به پیمان‌نامه حقوق کودک درباره به کار گیری کودکان در مناقشات مسلحانه، بیش‌تر از ۲۵۰ هزار کودک زیر ۱۸ سال در جهان مورد استفاده نظامی قرار می‌گیرند.

Untitled-3
استفاده نظامی از کودکان به سه شکل به کارگیری کودکان به عنوان کودک-سرباز در جنگ ، استفاده از کودکان در فعالیت‌های حمایت از جنگ مانند نگهبانی، جاسوسی و بردگی جنسی واستفاده از کودکان برای تبلیغات در جنگ است.
برای جلوگیری از بهره‌کشی و آزار کودکان، در ۲۵ مه ۲۰۰۰ الحاق دو پروتکل اختیاری به پیمان‌نامه حقوق کودک مورد پذیرش مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرار گرفت. این پروتکل‌های الحاقی حمایت‌های لازم ار از کودکان در مقابل مشارکت در منازعات مسلحانه و بهره‌کشی جنسی افزایش می‌داد.
بر اساس این پروتکل الحاقی، لازم است کشورها «همه تمهیدات لازم را در پیش گیرند: تا ضمانت کنند که اعضای نیروهای مسلح آن‌ها که زیر ۱۸ سال دارند، در مناقشات مسلحانه نقش مستقیمی نداشته باشند. همچنین کشورها باید حداقل سن پیوستن داوطلبانه به نیروهای مسلح را از ۱۵ سال افزایش دهند اما حداقل سن ۱۸ سال برای پیوستن به این نیروها ضروری نیست.
در سال ۲۰۰۴ صدها کودک در افغانستان، برمه، اندونزی، لائوس وسریلانکا مورد استفاده نظامی قرار گرفتند. ارتش برمه تنها ارتشی است که به اجبار ازکودکان بین ۸ تا ۱۲ سال استفاده می‌کند.
به گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر، در سال ۲۰۰۷ در بیش از ۲۰ کشور جهان، نزدیک ۲۰۰ تا سیصد هزار کودک در جنگ‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای امضاء‌کننده پیمان‌نامه حقوق کودک است و مجلس شورای اسلامی در اسفند ۱۳۷۲ این پیمان نامه را با تعیین حق شرط کلی تصویب کرد. طبق این شرط:” هر زمان که مفاد پیمان نامه حقوق کودک در تعارض با قوانین داخلی و موازین اسلامی باشند، دولت جمهوری اسلامی ایران می‌تواند مفاد آن را رعایت نکند.”
نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در طول جنگ ۸ ساله خود با عراق از کودکان زیر ۱۸ سال استفاده کردند. هنوز آمار رسمی از تعداد کودکان به کارگرفته شد در طول جنگ ایران و عراق منتشر نشده اما فرمانده سپاه محمد رسول الله گفته است که “یک سوم رزمندگان و یک چهارم شهدای دفاع مقدس فرهنگی و دانش آموز بوده‌اند.”
در نظام ارزشی جمهوری اسلامی حضور کودکان در جنگ مایه افتخار است و هشتم آبان، روز کشته شدن حسین فهمیده، کودک ۱۳ ساله به کار گرفته شده در جنگ با عراق به عنوان روز بسیج دانش‌آموزی نامگذاری شده است.
بنیاد بین‌المللی سرباز کودک
سازمان جهانی یونیسف
کانال تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com