در جامعه ما تشویق خیلی کم و تا دل‌مان بخواهد تنبیه وجود دارد. تنبیهی که از محیط خانواده شروع می‌شود و تا مدرسه و جامعه و حاکمیت ادامه می‌یابد. اگر  در جامعه ما کسی صدها کار خوب انجام دهد شاید به ندرت کسی بگوید دستت درد نکند اما اگر همین انسان یک لغزش کوچکی پیدا کند با فریاد دستت بشکند هم‌چون مور و ملخ بر سرش می‌ریزند تا پوستش را بکنند.

اگر ما به هنرمندانی مانند پرویز پرستوی و شهاب حسینی و… به دلیل این که سفت و سخت به حکومت اسلامی و منافع شخصی خود چشبیده‌اند انتقاد می‌کنیم اما باید از هنرمندان و فیلم‌نامه‌نویسانی هم‌چون مجموعه آفرینندگان فیلم «عنکبوت مقدس» و سعید روستایی و… قدردانی کنیم که صدای دادخواهی مردم معترض و آزادی‌خواه جامعه ایران به‌ویژه زنان را از طریق جشنواره کن به گوش جهانیان رساندند. شایسته است که این بخش هنرمندان مورد تشویق و قدردانی‌ جامعه قرار گیرند.

من به نوبه خودم از کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس و هنرپیشه‌های فیلم «عنکبوت مقدس» قدردانی می‌کنم و به خوبی می‌دانم که آن‌ها پا به میدان مین و خطرناک حکومت اسلامی ایران گذاشته‌اند و با جسارت خط بطلانی بر خط قرمزهای این حکومت کشیده‌اند. اکنون جا دارد که این هنرمندان محبوب مردم گام‌های بلند دیگری در عرصه حمایت از جنبش زنان ایران و جنایت‌های زن‌ستیز حکومت اسلامی بردارند. در این مورد پیشنهادی به این عزیزان دارم که در ادامه همین مطلب مطرح می‌کنم.

 

مراسم اختتامیه هفتاد و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن شنبه شب ۲۸ مه ۲۰۲۲ برگزار شد و یکی از داوران این دوره جشنواره اصغر فرهادی، کارگردان معروف سینمای ایران بود.

زر (زهرا) امیرابراهیمی در بهترین نقش‌آفرینی کل کارنامه بازیگری‌اش تاکنون، شمایلی نمادین از این زن روزنامه‌نگار پایبند به ارزش‌های انسانی دنیای مدرن ارائه می‌دهد که زیر فشارهای جنسیت‌گرای جامعه‌ای بیمار تلاش می‌کند منطبق بر واقعیت خواسته‌های زنان جامعه امروز ایران در دست‌یابی به حقوق و ارزش‌های برابر، نمونه منحصر به‌فردی را به آثار نمایشی مرتبط با ایران اضافه کند.

زر امیرابراهیمی برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم کن شد. خانم امیرابراهیمی این جایزه را برای بازی در فیلم «عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی دریافت کرد.

جایزه خانم امیرابراهیمی در جشنواره فیلم کن مهم‌ترین جایزه‌ای است که بازیگران زن ایرانی تاکنون گرفته‌اند.

وی هنگام دریافت جایزه به زبان فارسی در حالی که بغض کرده بود گفت دلش با مردم ایران و مردم آبادان است.

فیلم «عنکبوت مقدس» روایتی از قتل‌های زنجیره‌ای سعید حنایی از بسیجی‌های حکومت اسلامی است که اواخر دهه ۷۰ به‌قصد آن‌چه پاک‌سازی جامعه می‌نامید، ۱۶ زن کارگر جنسی را در شهر مشهد به قتل رساند.

ماجرا از دید روزنامه‌نگار زنی روایت می‌شود که برای پیگیری قتل‌ها به مشهد می‌رود و با همکارش که خبرنگاری فعال در روزنامه محلی خراسان است، تلاش می‌کند کم‌کاری نیروی انتظامی و مقام‌های قضایی برای دستگیری هرچه سریع‌تر قاتل را جبران کند. در این راه او خود با انبوهی از فسادها و ریاکاری‌های نمایشی و بی‌اخلاقی‌های متظاهرانه روبه‌رو می‌شود و تجربه‌ای مهیب را از سر می‌گذراند.

 

در این مراسم دوربین طلایی بهترین فیلم اول به فیلم آمریکایی «وارپونی» ساخته ریلی کئو و جینا گمل رسید.

طارق صالح سینماگر مصری ساکن سوئد برنده جایزه بهترین فیلم‌نامه برای فیلم «پسری از بهشت» شد که داستانی درباره جنگ قدرت میان حکومت مصر و دانشگاه الازهر دارد.

سونگ کانگ هو بازیگر فیلم ژاپنی «کارگزار» ساخته هیروکازو کوره‌دا هم برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد.

هم‌چنین جایزه داوران به صورت مشترک به دو فیلم «ئو» ساخته جرزی اسکولموفسکی و «هشت کوه» ساخته شارلوت واندرمش و فلیکس ون‌گروئینگن رسید.

جایزه بزرگ هفتاد و پنجمین دوره به فیلم‌سازان بلژیکی ژان‌پی‌یر و لوک داردن به خاطر ساخت فیلم «لوکیتا و توری» رسید. جایزه بهترین کارگردان نیز به پارک چان‌ووک، کارگردان شناخته شده کره‌ای برای ساخت فیلم «تصمیم به رفتن» داده شد.

جایزه بزرگ هم به صورت مشترک داده شد. کلر دنی، فیلم‌ساز شناخته شده فرانسوی برای فیلم «ستارگان ظهرگاهی» و فیلم‌ساز بلژیکی لوکاس دونت برای فیلم «نزدیک» این جایزه را گرفتند.

و در نهایت نخل طلای این دوره از جشنواره کن به فیلم «مثلث اندوه» ساخته روبن استلوند تعلق گرفت.

 

زر‌ امیر‌ابراهیمی، بازیگر فیلم «عنکبوت مقدس» و برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن، پیش از اعلام جوایز، در گفت‌وگو با رادیو فردا درباره بازی در این فیلم، حضور در آثار سینمایی ساخته شده در خارج از ایران، نقشی که از یک روزنامه‌نگار زن ایرانی ایفا کرده و همین‌طور واکنش‌ها به حضورش در جشنواره کن و مسائل پیش آمده در زندگی‌اش صحبت کرد.

امیرابراهیمی با اشاره به بهره‌گیری از ارتباطاتش با تعدادی از روزنامه‌نگاران زن ایرانی گفت که از تجربیات آن‌ها و همین‌طور از تجربیات خودش در مواجهه با طیفی از مشکلات اجتماعی و دیدگاه مرسوم در جامعه و مسائلی مانند آزار و اذیت‌های جنسی استفاده کرده است.

وی با رد نظرات مطرح شده از سوی برخی درباره نشان دادن تصویری سیاه و مغشوش از ایران در برخی فیلم‌ها از جمله «عنکبوت مقدس» گفت واقعیت قتل‌های زنجیره‌ای زنان کارگر جنسی توسط سعید حنایی و موارد دیگر از معضلات اجتماعی پیش روی همه هست و صحبت از این مسائل به معنی سیاه‌نمایی نیست.

وی هم‌چنین گفت خودش را ققنوس احساس نمی‌کند و فکر نمی‌کند از خاکستر خودش برخاسته چرا که به گفته او همواره در حال کار بوده و هیچ‌وقت خودش را خاکستر ندیده است.

 

اما پیشنهادم به سازندگان فیلم عنکبوت مقدس این است که به دو واقعه اصفهان بپردازند. یعنی دوربین‌شان را از مشهد «مقدس» به‌سوی اصفهان معروف به «نصف جهان» بچرخانند تا زنانی که در این شهر در مقابل چشمان همسران‌شان مورد تجاوز قرار گرفتند و یا به‌صورت‌هایشان اسید پاشیدند به تصویر بکشند و در مقابل چشمان جهانیان قرار دهند. و هرچه بیش‌تر حکومت اسلامی را رسواتر کنند. از این طریق باز هم جنبش زنان و عدالت‌جویی شهروندان جامعه ایران را تقویت کنند.

 

حمله گروهی متجاوز به یک میهمانی خانوادگی در حوالی خمینی‌شهر اصفهان

روز چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۰ تعدادی از رسانه‌های ایران از حمله گروهی متجاوز به یک میهمانی خانوادگی در حوالی خمینی‌شهر خبر داده و از بستن دست و پای مردان حاضر در میهمانی و تعرض جنسی به زنان نوشتند.

به نقل از این رسانه‌ها، میهمانی خصوصی یادشده در روزهای نخست خرداد با شرکت ۱۴ میهمان در باغی خارج از شهر برگزار شده و گروه ۱۲ نفره‌ای از «اراذل و اوباش» که در همان حوالی مشغول باده‌گساری بوده‌اند، از دیوار محل جشن بالا رفته و پس از ربودن میهمانان زن، به آن‌ها تجاوز کرده‌اند. طبق اخبار، یکی از زنان قربانی باردار بوده است.

انتشار دهان به‌دهان خبر این حادثه در خمینی‌‌شهر، به تجمع خودجوش مردم این شهرستان دربرابر دادگستری منجر شد. آن‌ها خواستار پیگیری قضایی این ماجرا و دستگیری و مجازات عاملان این تجاوز بودند. به نوشته سایت «فرارو» قشرهای مختلفی از مردم اعم از کارگر، کسبه، زنان، جوانان و فعالان سیاسی مذهبی شهر در این جمع حضور داشتند. دادستان خمینی‌شهر با اعلام شناسایی ۱۲ متهم این جنایت و دستگیری ۴ تن از آنان، به مردم وعده داد که عوامل این واقعه به اشد مجازات برسند.

از همان گام نخست پرونده‌سازی برای قربانیان آغاز می‌شود و  انگشت اتهام مانند همیشه به سوی زنان قربانی گرفته می‌شود. زنان که پوشش اسلامی تحمیلی حکومت را رعایت نکرده‌اند.

«این زنان و دختران خانواده با وضع نا مناسب وضعیت حجاب بوده و داخل باغ نیز اقدام به رقص و پایکوبی می کردند و اراذل نیز با سوء استفاده از این موضوع با ورود به باغ اقدام به ربودن آن‌ها می‌کنند.»‌(تجاوز به تعدادی زن در خمینی شهر اصفهان، تابناک، ۱۸ خرداد ۱۳۹۰)

«گشتن با ظاهر نامناسب در جامعه بستر وقوع جرم است… ‌معمولا خود قربانیان بسترساز قربانی ‌شدن‌شان بوده‌اند».‌(احمدی مقدم، فرمانده‌ی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، در مورد تجاوز جنسی به زنان، جرس، ۲۸ آبان ۱۳۸۸)

سرهنگ حسین‌زاده، رییس آگاهی اصفهان، در تازه‌ترین موضع‌گیری به خبرگزاری ایسنا گفته که «اگر در این حادثه خانم‌ها حداقل حجاب را در باغ رعایت کرده بودند، شاید مورد آزار و اذیت قرار نمی‌گرفتند.»

رییس اداره آگاهی استان اصفهان پیش‌تر نیز گفته بود که مقصر اصلی واقعه، افراد مورد تعرض هستند. سرهنگ حسین‌زاده در گفت‌و‌گو با ایسنا یادآوری کرده که اگر موازین اخلاقی توسط میهمانان رعایت می‌شد، اراذل و اوباشی که هفت نفرشان سابقه‌دار هستند و در باغ مجاور مشعول شرب خمر بودند، وارد این باغ نمی‌شدند و چنین اتفاقی نمی‌افتاد.

این در حالی است که مردم خمینی‌شهر، به جدی‌نگرفتن ماجرا توسط پلیس در زمان وقوع و تاخیر ۴۵ دقیقه‌ای نیروی انتظامی در پاسخ به استمداد تلفنی یکی از زنان قربانی، اعتراض کرده و خواستار رسیدگی به اهمال ماموران پلیس شده بودند.

امام جمعه خمینی‌شهر نیز از رفتار و پوشش قربانیان این تجاوز گروهی انتقاد کرده و گفته که از میان این ۱۴ نفر که برای پارتی به شهر ما آمده بودند، تنها دو نفر خانواده بوده‌اند. به تاکید موسی سالمی، «آن‌ها که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند، آدم‌های علیه‌السلامی نبوده‌اند و با شراب‌خواری و رقاصی یک عده ‌دیگر را تحریک کرده‌اند که باید در جای خودش به این جرایم هم رسیدگی شود.»

دادستان خمینی شهر  ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ به خبرگزاری عبرت گفت: عصر روز سوم خرداد و مصادف با روز زن «دو زوج و دو برادر به همراه خواهرهایشان به همراه جمعی از دوستان که جمعا ۱۴ نفر» بوده‌اند یعنی شامل ۶ خانم و ۸ آقا که میانگین سنی آن‌ها ۲۳ تا ۲۹ سال بوده به قصد برگزاری برنامه‌ای تفریحی و با گرفتن باغ یکی از دوستان‌شان عازم خمینی شهر می‌شوند و پس از ورود به باغ و برداشتن پوشش‌های اسلامی و با پوششی بسیار نادرست در فضایی که نامحرم در آن بوده است به رقص و پایکوبی می‌پردازند.

توجه کنیم که دادستان خمینی شهر از همان گام نخست با گفتن این که «پس از ورود به باغ و برداشتن پوشش‌های اسلامی و با پوششی بسیار نادرست در فضایی که نامحرم در آن بوده است به رقص و پایکوبی می‌پردازند.» در واقع پرونده سازی برای قربانیان را آغاز می کنند.

به گزارش روزنامه حکومتی انتخاب؛ پس از گذشت مدت زمانی و با بالا رفتن صدای این افراد، توجه دو جوان حاضر در باغ مجاور محل جلب شده و از این زمان و به دلیل شرایط حاکم بر خانم‌ها و خصوصا وضعیت پوشش آن‌ها موجب تمرکز بیش‌تر این دو تن شده و بدنابل آن و با تماس با سایر افراد ، ۱۲ نفر دیگر نیز به جمع متخلفان اضافه شده و نگاه گناه‌آلود به جمعی که البته رعایت شرع و قانون و مصالح شخصی خود را نکرده بودند ادامه می‌یابد.»

رییس اداره آگاهی اصفهان، دلیل آزار جنسی زنان حاضر در یک میهمانی در خمینی شهر را رفتار و پوشش آنان دانست. امام جمعه خمینی شهر هم گفته که افراد مورد تجاوز قرار گرفته با «رقاصی و شراب‌خواری» دیگران را تحریک کرده‌‌اند.

این تجاوز گروهی به زنان در جریان یک جشن تولد، یک رسوایی بزرگی برای دستگاه‌های انتظامی و امنیتی حکومت اسلامی است. حکومتی که نمی‌تواند بدیهی‌ترین امنیت شهروندانش آن هم در چهاردیواری خانه و باغ‌شان را حفظ کند، نه تنها صلاحیت حکمرانی ندارد بلکه باید مورد محاکمه و بازخواست جامعه هم قرار گیرد. حکومتی که سران آن همواره ادعا می‌کنند که می‌خواهند جهان را اداره کنند! فاجعه‌بارتر آن است که به‌جای پاسخ‌گو بودن مسئولان قضایی و انتظامی استان، این‌چنین وحشیانه گناه را به گردن قربانیان این تجاوز می‌اندازند.

در همان تاریخ سرهنگ کرمی مصاحبه‌ای، صراحتا این آمار را اعلام کرده بود که تجاوزات به عنف در استان اصفهان در اردیبهشت ماه ۱۱۳ درصد رشد داشته است.

 

اسیدپاشی به صورت زنان جوان در اصفهان

زنان جوانی در اصفهان طعمه‌ اسیدپاشی شدند. توجیه این که انگیزه اسیدپاشی مبارزه با «بدحجابی» است. مقامات پلیس این احتمال را نه تایید و نه تکذیب کردند اما ادعا کردند که تحقیقات برای شناسایی مجرمین ادامه دارد. تحقیقاتی که تا به امروز هیچ جایی نرسیده است.

در اصفهان در آن روزها چند مورد اسیدپاشی به زنان تکرار شد. مقامات نیروی انتظامی وقوع دست‌کم ۲ مورد را تایید کردند. هرچند رسانه‌های داخل ایران تعداد موارد اسیدپاشی در این شهر را بیش‌تر ذکر می‌کردند.

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس اعلام کرد که هم‌زمان مرد نقاب‌داری بازداشت شده که مسئول اسیدپاشی دیگری در روزهای اخیر در تهران بوده است. این مقام مسئول انگیزه‌ مرد اسیدپاش را «متناقض» اعلام کرد. مقامات توضیح بیش‌تری ندادند که این انگیزه‌های «متناقض» چه بوده است.

در عین‌حال در شبکه‌‌های اجتماعی این واقعیت مطرح شد که وقوع چندین مورد اسیدپاشی در اصفهان به دلیل آن‌چه که حکومت اسلامی ایران «بدحجابی» می‌داند رخ داده است. تمام قربانیان زنان جوانی بودند که حد پوشش مورد تایید تبلیغات رسمی حکومت اسلامی را نداشتند.

علی شجاعی، یکی از کسبه خیابانی که یکی از اسیدپاشی‌ها رخ داد به خبرگزاری «ایسنا» گفت که حجاب زن جوان «معمولی» بود و تاکید کرده که این چندمین‌بار در روزهای گذشته است که در این خیابان اسیدپاشی رخ داده است.

فضل‌الله‌ کفیل، فرماندار اصفهان به این خبرگزاری گفت که یکی از زنانی که مورد اسیدپاشی قرار گرفته متاهل است و احتمال داده که این اسیدپاشی «انگیزه‌های شخصی و خانوادگی» داشته باشد.

این مقام مسئول در پاسخ به خبرنگارانی که پرسیدند آیا انگیزه «بدحجابی» دلیل اسیدپاشی‌ها بوده گفت که موضوعات این چنین را باید با «دقت» بررسی کرد و از انتشار اخباری که ایجاد «نگرانی و حس عدم امنیت» در میان مردم کند، خودداری کرد.

در سال‌های گذشته موارد متعددی از اسیدپاشی در ایران رخ داده است. تهیه‌ اسید در ایران بسیار ساده است. با مراجعه به داروخانه‌ها، باطری‌سازی‌ها و تعمیرگاه‌های اتوموبیل با بهانه‌ای ساده می‌توان اسید تهیه کرد.

هیچ قانون، بخش‌نامه و دستوری برای محدودیت خرید و فروش اسید در کشور وجود ندارد. کارشناسان سهولت دسترسی به اسید را در افزایش میزان اسیدپاشی در جامعه موثر می‌دانند.

قانون جمهوری اسلامی ایران امکان قصاص را نیز به قربانی می‌دهد. این عمل هیچ‌وقت اجرایی نشده است.

آمنه بهرامی، زن جوانی که قربانی اسیدپاشی مردی شد که خواستگار او بود، تنها موردی بود که پرونده تا پای اجرای قصاص رفت. اما بهرامی با پادرمیانی فعالان حقوق بشر از قصاص گذشت کرد.

 

شش سال پس از اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای به زنان در اصفهان، صحبت‌های یوسف طباطبایی‌نژاد، امام جمعه این شهر به نگرانی گسترده از احتمال تکرار چنین حملاتی انجامیده و زنان قربانی آن اسیدپاشی‌ها از او خواستند که از تهدید زنان دست بردارد.

نماینده آیت‌الله علی خامنه‌ای در استان اصفهان در ملاقات با مقام‌های نظامی و امنیتی خواهان «ناامن کردن» فضا برای زنانی شده که پوشش خود را مطابق سلیقه مقام‌های حکومت اسلامی انتخاب نمی‌کنند.

هم‌زمان با این موضع نماینده رهبر ایران در اصفهان، همتای او در خراسان شمالی نیز با بیان کاملا مشابهی خواهان آن شده که «نیروهای انتظامی زندگی بدحجابان را ناامن کنند.»

در پاییز سال ۱۳۹۳ که دست کم چهار زن جوان در اصفهان هدف حمله با اسید قرار گرفتند انتقادهای بسیاری از آقای طباطبایی‌نژاد شد که با صحبت‌هایش درباره پوشش زنان، خشونت علیه زنان را ترویج کرده است.

مرضیه ابراهیمی و سهیلا جورکش، دو نفر از زنانی که شش سال پیش با اسید به آن‌ها حمله شد، از سخنان امام جمعه اصفهان انتقاد کرده‌اند.

ابوالقاسم یعقوبی، امام جمعه بجنورد، گفته است: «نیروهای انتظامی زندگی بدحجابان را ناامن کنند… علاوه بر ورود پلیس و قوه قضاییه به امر مقابله با بی‌حجابی، مردم هم باید به این امر ورود پیدا کنند و آمر به معروف و ناهی از منکر باشند.»

پس از اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای اصفهان در سال ۱۳۹۳ تجمع‌هایی در اعتراض به عملکرد مقام‌های حکومتی برگزار شد

یوسف طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان و نماینده‌ آیت‌الله خامنه‌ای هم با جانشین معاونت اطلاعات و امنیت ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده انتظامی استان اصفهان ملاقات کرده و از آن‌ها خواسته ترسی از اقدام علیه «هنجارشکنان» نداشته باشند.

طباطبایی‌نژاد هم‌چنین گفته: «نگاه قضات هم باید در جهت حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر باشد.»

در مقطع اسیدپاشی‌های اصفهان در سال ۱۳۹۳ طرحی با عنوان «قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» در مجلس شورای اسلامی ایران مطرح بود.

اصطلاح «امر به معروف و نهی از منکر» در ادبیات مقام‌های رسمی حکومت اسلامی به اقداماتی گفته می‌شود که حامیان حکومت در تحمیل سبک زندگی مورد نظرشان به شهروندان انجام می‌دهند.

درخواست این دو روحانی پرنفوذ و نماینده آیت‌الله خامنه‌ای برای ایجاد «ناامنی» برای زنانی که پوشش مورد نظر آن‌ها را ندارند، باعث نگرانی از حملات فیزیکی به زنان شده است.

سهیلا جورکش، یکی از زنانی که با اسید به او حمله شد، گفته: «اسیدپاشی‌های قبلی هنوز تمام نشده.»

مرضیه ابراهیمی، دیگر قربانی اسیدپاشی‌ها هم گفته: «آن روزها ترس و وحشت تمام شهر را گرفته بود. این یعنی تمام آن چیزی که می‌خواستند. این داستان دوباره تکرار می‌شود.»

خانم ابراهیمی هم‌چنین از قول خود و سه نفر دیگر از قربانیان اسیدپاشی‌ها در اینستاگرام نوشته بود: «همه ما خواستاریم که دست بردارند از این تهدید. دست بردارند از ترساندن مردم.» «این حق همه ما است که بدون ترس به خیابان‌های شهرمان پا بگذاریم. بدون وحشت زندگی کنیم. باور کنید ما اسیر نیستیم. شهروندیم.»

امام جمعه اصفهان هم‌چنین چند سال پیش گفته بود: «مسئله حجاب دیگر از حد تذکر گذشته است و برای مقابله با بدحجابی باید چوب ‌تر را بالا برد و از نیروی قهریه استفاده کرد.»

کمی پیش از اسیدپاشی‌های اصفهان گروه انصار حزب‌الله وابسته به حکومت که در عین حال از هواداران سرسخت رهبر حکومت اسلامی ایران هستند اعلام کرده بودند چهار هزار نفر را برای «مقابله با بدحجابی» به خیابان‌ها می‌فرستد.

عبدالحمید محتشم، دبیرکل این گروه در آن مقطع درباره عواقب گشت‌های موتوری انصار حزب‌الله هشدار داده بود که «در هر حرکتی ممکن است آسیب‌هایی هم باشد. در این مورد هم ممکن است آسیب‌هایی به وجود آید.»

در پاییز سال ۱۳۹۳ دست‌کم چهار زن جوان در اصفهان هدف حمله با اسید قرار گرفتند.

گفته شد مهاجم یا مهاجمان موتورسوار بودند. هر چهار زنی که در فاصله زمانی کوتاهی به آن‌ها حمله شد راننده خودرو بودند.

چند نفر از شرکت‌کنندگان در تجمعات اعتراضی به اسیدپاشی‌های اصفهان در سال ۱۳۹۳ بازداشت شده بودند.

مقام‌های امنیتی چند خبرنگار را هم برای پوشش رسانه‌ای این ماجرا بازداشت کردند. احمدرضا رادان، از مقام‌های انتظامی وقت، گفت اسیدپاشی‌ها «بیش از حد بزرگ‌نمایی» شدند و حیدر مصلحی، وزیر وقت اطلاعات «سرویس جاسوسی انگلیس» را پشت ماجرا دانست.

غلامحسین محسنی‌ اژه‌ای مسئول رسیدگی به پرونده اسیدپاشی‌های اصفهان شد. این پرونده بدون شناسایی، محاکمه و مجازات عاملان و آمران در سال ۱۳۹۷ مختومه اعلام شد.

 

از سوی دیگر، هنگامی که یک بوسه آتش خرمن حکومت اسلامی با به آتش می‌کشد! بوسه محمدزاده و همسرش بر فرش قرمز فستیوال کن، زلزله در نهادهای حکومت اسلامی راه انداخته است. نوید محمدزاده که خودش از طبقه محروم جامعه آمده، زنش را بوسیده انگار مرتکب جرم شده است. در حالی که خانواده‌ها حتی در حالت غم و درد و عزاداری نیز همدیگر را می‌بوسند.

یک روز پس از اختتامیه جشنواره فیلم کن، رییس سازمان سینمایی حکومت اسلامی ایران با انتقاد از آن‌چه که «رفتار هنجارشکنانه» و «ژست اپوزیسیونی» هنرمندان ایرانی در این رویداد سینمایی خواند، خواهان برخورد خانه سینما و «شورای اخلاق حرفه‌ای» با این موارد به‌ گفته او «حاشیه‌برانگیز» شد.

به‌نظر می‌رسد اشاره محمد خزاعی به بوسه نوید محمدزاده و فرشته حسینی، زوج بازیگر، روی فرش قرمز جشنواره کن و هم‌چنین سخنان عوامل «برادران لیلا» از جمله ترانه علیدوستی، سعید روستایی و پیمان معادی در نشست خبری این فیلم است.

پیش‌تر روزنامه کیهان، به مدیریت حسین شریعتمداری، نماینده رهبر حکومت اسلامی، در واکنش به بوسه نوید محمدزاده و فرشته حسینی، آن را رفتاری خوانده بود که «با حجب و حیای انسان ایرانی در تضاد است.»

خزاعی امروز یک‌شنبه هشتم خرداد در نشستی با مسئولان بنیاد سینمایی فارابی، سینماگران ایرانی حاضر در جشنواره کن ۲۰۲۲ را متهم کرد که «برای کسب جایزه به رفتارهای نمایشی و غیرصادقانه» تن داده و در عوض، در برابر «تحریم‌های ظالمانه کشورهای غربی علیه ۸۰ میلیون ایرانی» سکوت کرده‌اند.

او مدعی شد که «اظهارات غیرسینمایی» و «نمایش پوپولیستی» اهالی سینمای ایران در جشنواره‌های بین‌المللی علاوه‌بر آن‌که فاقد «مشروعیت و اعتبار» است، واکنش منفی مردم را نیز به دنبال دارد.

پیش از این، ترانه علیدوستی، بازیگر «برادران لیلا»، روز پنجم خرداد در نشست خبری این فیلم در جشنواره کن، در پاسخ به پرسش رادیو فردا گفته بود که «قائل» به استفاده از تریبون‌هایی چون جشنواره سینمایی کن برای بیان مطالبات مردم ایران است.

این بازیگر سینما هم‌چنین افزود که پیش از این هم درباره رویدادهای جاری در ایران «موضع‌گیری» کرده و ‌«هزینه» آن را نیز پرداخته است.

در این دوره از فستیوال کن اثر تازه سعید روستایی هم توانست مهم‌ترین جایزه منتقدان را از آن خود کند. روستایی پس از این‌که برای فیلم «برادران لیلا» جایزه بهترین فیلم بخش اصلی جشنواره به انتخاب هیات داوران فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم‌(فیپرشی) را کسب کرد، از طرف خود و همه اعضای فیلم، جایزه‌اش را به مردم سوگوار کشور و آبادان تقدیم کرد. شهری که از دوشنبه دوم خرداد سوگوار قربانیان ناکارآمدی و فساد سیستماتیک اسلامی و صحنه تظاهرات و اعتراض مداوم است.

فیلم «برادران  لیلا» با نقش‌آفرینى بازیگرانى چون ترانه علیدوستی، پیمان معادی، نوید محمدزاده، فرهاد اصلانی و سعید پورصمیمی ساخته شده و پخش بین‌المللى آن برعهده کمپانی «وایلد بانچ» است.

فیپرشی مهم‌ترین و مشهورترین نهاد مستقل منتقدان سینمای جهان است که در بیش از ۶۰ کشور جهان عضو دارد. قدمت این فدراسیون به بیش از ۹ دهه می‌رسد و جایزه آن در جشنواره‌های مختلف از جمله کن، برلین، ونیز، لوکارنو، سن سباستین و کارلووی واری و…  از اهمیت بالایی برخوردار است.

سعید روستایی پس از دریافت جایزه فیپرشی در کن گفت: «از طرف خودم و همه اعضای فیلم این جایزه بسیار مهم را تقدیم می‌کنم به مردم داغ‌دار کشور عزیزم در شهر آبادان.»

این فیلم‌ساز جوان که با کارگردانی فیلم «ابد و یک روز» به شهرت رسید، این‌بار نیز اثری اجتماعی را برای به تصویر کشیدن دشواری شرایط طبقات محروم و کم‌برخوردار ایران مقابل دوربین برده است.

آبادان طی روزهای اخیر در پی فرو ریختن برج متروپل و جان باختن و مفقود شدن ده‌ها تن، صحنه اعتراضات و سوگواری‌های جمعی بوده است.

محور این اعتراضات که با سرکوب نیروهای امنیتی مواجه شده، انتقاد از فساد گسترده‌‌ای است که موجب شده تا برج متروپل بدون رعایت ضوابط ایمنی ساخته شود.

در همین زمینه، ده‌ها سینماگر ایرانی در بیانیه‌ای مشترک در حمایت از اعتراضات مردم آبادان، از نیروهای نظامی حکومت اسلامی خواستند که «سلاح‌های خود را زمین گذاشته» و سرکوب مردم معترض را متوقف کنند.

در این بیانیه که روز ‌شنبه هفتم خرداد منتشر شد، آمده است: «فوج خروشان مردم ستم‌دیده‌ از جای‌جای ایران، فریاد همراهی و هم‌دلی با مردم دردمند آبادان سر داده‌اند. اکنون که خشم عمومی از فساد، دزدی، ناکارآمدی، سرکوب و خفقان، امواج هم‌بسته‌ای از اعتراضات مردمی را به دنبال داشته است، از همه افرادی که در یگان‌های نظامی تبدیل به عامل سرکوب مردم شده‌اند، می‌خواهیم، سلاح‌های خود را زمین گذاشته و به آغوش ملت بازگردند.»

پوران درخشنده، جعفر پناهی، لیلا حاتمی، علی مصفا، محمد رسول‌اف، تهمینه میلانی، مونا زندی و کتایون ریاحی از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

 

در پایان می‌توان تاکید کرد که بسیاری از تریبون‌ها و رسانه‌ها و نهادهای اطلاعاتی‌-‌امنیتی حکومت اسلامی که هر جنبنده‌ای از دیدگان‌شان پنهان نمی‌ماند و هر روز ده‌ها خبر در خصوص تحرکات بی‌خاصیت منتشر می‌کنند در خصوص تجاوز به زن باردار و چند زن دیگر آن‌هم جلوی چشم همسران‌شان از انتشار حتی یک خبر صرف و خشک و خالی هم دریغ کردند و…

امروز متاسفانه حاکمان مرد سالار و اسلامی زن‌ستیز و آزادی‌ستیز، رسانه‌ها و کنترل فضای عمومی را در ایران در اختیار دارند تلاش می‌کنند افکار عمومی را از واقعیت‌های جامعه و جنایات بی‌شمار خود منحرف سازند. در چنین فضایی جامعه ما شاهد جابه‌جایی مجرم و قربانی است که تجاوزگر را تبرئه و تجاوز قرار گرفته را مجرم معرفی می کنند.

بدین ترتیب، زنانی که مورد تجاوز واقع شده‌اند به‌جای متجاوزان یا جامعه و حکومت مورد ملامت و سرزنش و یا اتهام قرار می‌گیرند. همین‌طور می‌توان حکومتی را که هیچ اقدامی در پیش‌گیری از این جرائم انجام نمی‌دهد و ماموران آن در برخی موارد شریک جرم هستند را مورد سرزنش قرار داد.‌(بنا به گزارش‌ها زنی که در ۱۳ آبان ۱۳۸۸ در قیامدشت مورد تجاوز واقع شده گفته است که دو تن از تجاوزگران مامور حکومتی بوده‌اند)

به امید این که این‌بار سازندگان فیلم «عنکوبت مقدس»، با جسارت و شهامت بیش‌تر کلیت حکومت اسلامی و ایدئولوژی آن را زیر سئوال ببرند و فیلم دیگری از سایر جنایت‌های حکومت اسلامی که علیه زنان مرتکب شده‌اند بسازند.

شکی نیست که بسیاری از پرونده‌های حکومت اسلامی ایران از کشتارها دهه شصت، به‌ویژه در سال ۱۳۶۷ با فرمان خمینی، که چندین هزار زندانی سیاسی را در زندان‌های مخوف به‌طور مخفیانه کشتند. یا قتل‌های موسوم به «قتل‌های زنجیره‌ای نویسندگان» در سال ۱۳۷۷، اسیدپاشی به‌صورت زنان در اصفهان و تهران و قتل‌های جوانان دختر و پسر در کرمان و… هم‌چنان باز است. بنابراین، دور نیست که با سقوط کلیت حکومت اسلامی با قدرت و مبارزه مردمی، همه عاملان و آمران این جنایت‌های بی‌شمار در حاکمیت جمهوری اسلامی و در راس همه خامنه‌ای و رییسی و امام جمعه‌ها و همه مقامات سیاسی و قضایی و نظامی به محاکمه کشیده شوند تا مردم بتوانند سرنوشت خویش و جامعه‌شان را مستقیما به دست خویش رقم بزنند و جامعه درخور و شایسته‌ انسانی بسازند که به خصوص زن و مرد در همه عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برابر باشند!

یک‌شنبه هشتم خرداد ۱۴۰۱ – بیست و نهم مه ۲۰۲۲

بهرام رحمانی

bahram.rehmani@gmail.com

ضمایم:

بهرام رحمانی: خامنه‌ای و روحانی سردسته اسیدپاش‌ها، تروریست‌ها و تبه‌کاران هستند!

جمعه دوم آبان ۱۳۹۳

کلیت حکومت اسلامی و در راس همه خامنه‌ای و روحانی در مقابل این وحشی‌گری‌های عوامل‌شان علیه زنان نمی‌توانند از خود سلب مسئولیت کنند. آن‌ها، عامل اصلی و مسئول مستقیم همه این جنایات علیه زنان و جنایات دیگرشان در جامعه هستند. رابطه اسیدپاشی به‌صورت زنان در اصفهان را با تصویب طرح‌های ارتجاعی در مجلس علیه زنان، تحت عناوین طرح «طرح صیانت از حریم و حجاب»، «تفکیک جنسیتی» و طرح «آمران به معروف و ناهیان از منکر»، هیچ تفسیری ندارد و بسیار روشن است… .

لینک این مطلب: لَج‌وَر » Blog Archive » بهرام رحمانی: خامنه ای و روحانی سردسته اسیدپاش ها، تروریست ها و تبه کاران هستند! (lajvar.se)

 

*بهرام رحمانی: قانونی کردن اعمال ضد و زن و آسایش

مدت‌هاست که دروغ‌گویی و ریاکاری و قربانی کردن انسان‌ها برای سرپوش گذاشتن به جنایاتی بی‌شمار، بخش غالب سیاست‌های حکومت اسلامی ایران شده است. ترور نویسندگان و فعالین سیاسی در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی به دشمنان خارجی نسبت داده شد، سعید امامی را واجبی‌خور و قربانی کردند تا به زعم خود پرونده موسوم به «قتل‌های زنجیره‌ای» را مختومه اعلام کنند، ناصر زرافشان وکیل قربانیان ترورهای موسوم به «قتل‌های زنجیره‌ای» را به بهانه دورغین به «خطر انداختن امنیت ملی» حدود پنج سال زندانی کردند. دولت‌های این حکومت با حمایت رهبرشان خامنه‌ای، ده‌ها دروغ دیگر را نیز تحویل جامعه داده‌اند تا بر واقعیت تروریسم‌شان سرپوش بگذارند و با تشدید رعب و وحشت جلوی اعتراضات مردمی را بگیرند.

لینک این مطلب: بهرام رحمانی: قانونی کردن اعمال ضد و زن و آسایش (isdmovement.com)

 

*بهرام رحمانی: نگرانی امام جمعه‌ها از شکست طرح «حجاب و عفاف» و فروپاشی حکومت‌شان!

لینک این مطلب: بهرام رحمانی: نگرانی امام جمعه‌ها از شکست طرح «حجاب و عفاف» و فروپاشی حکومت‌شان! – iranlive

 

*بهرام رحمانی: توهین زننده اخیر یک «کارشناس» به رخشان بنی‌‌اعتماد و دعوت دیگری از دگراندیشان برای ترک ایران و هم‌زمان شاهد ریزش «رسانه حکومت اسلامی» هستیم.

چند روز پیش محمد صادق کوشکی،‌ فعال اصول‌‌گرا در برنامه جهان آرا که از شبکه افق پخش می‌شود با اشاره به فراخوان تجمع رخشان بنی‌اعتماد برای بزرگ‌داشت قربانیان هواپیمای اوکراینی، گفت: «۵۰ نیروی سپاه در مرز‌های شرق کشور هدف ترور قرار گرفته‌‌اند، خانمی که فراخوان می‌دهی، اگر آن بچه‌های سپاه در مرز نبودند، دست امثال عبدالمالک ریگی به تو و دخترت می ‌رسید. شاید هم خوشت می‌آمد شاید دوست داشتی …»

مرضیه برومند، عکسی از خود و رخشان بنی‌اعتماد را در اینستاگرام منتشر کرد و نوشت: «آقای صادق کوشکی، ما مردم ایران، سال‌هاست توسط برادرنماهای وقیح و بیماری چون شما مورد انواع شکنجه و آزار روحی و روانی قرار گرفته‌‌ایم، در برابر امثال شما داعش رویش سفید است!» …

لینک این مطلب: ادبیات «زور» و «تجاوز» در حکومت اسلامی و جواب نیروهای مخالف و مردمی و انقلابی: بهرام رحمانی | اشتراک eshtrak (wordpress.com)

 

*بهرام رحمانی: فیلم تکان‌دهنده «عنکبوت مقدس» درباره قتل‎‌ زنان در مشهد!

لابد خیلی از شما خوانندگان محترم می‌دانید هنگامی که اسم حکومت اسلامی ایران را می‌شنویم بلافاصله سانسور و سرکوب، شکنجه و اعدام، شلاق و دست بریدن و مهم‌تر از همه سرکوب سیستماتیک زنان در ذهن‌مان تداعی می‌شود. زنانی که نصف جمعیت ۸۴ میلیونی ایران را تشکیل می‌دهند اما سهم آن‌ها از بازار کار فقط ۱۲ تا ۱۳ درصد است عمق و طول و عرض فاجعه را به ما نشان می‌دهد. برای این که این فاصله از بین برود نیازمند مبارزه مشترک آگاهانه و داوطلبانه زنان و مردان بدون توجه به ملیت و جنسیت در بازار کار است.

لینک این مطلب: فیلم تکان‌دهنده «عنکبوت مقدس» درباره قتل‎‌های زنجیره‌ای زنان در مشهد! (azadi-b.com)

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)