گزارش: عمار گلی

“دورا: می خوای بدونی من توی دلم چه تصویری از کشورم دارم؟ کشور من تصویر یه سرباز مست و حیرون رو داره که خنجرش رو روی پاچه ی شلوار ارتشیش تمیز می کنه و توی غلافش میذاره. بعدش روی جسد مردی که خرخره اش رو بریده تف می کنه”
نمایشنامه “پیکر زن همچون میدان نبرد در جنگ بوسنی”
” ماتئی ویسنی‌یک”

NNSROJ:
از بوسنی تا کنگو، از کنگو به سوریه و شنگال و سرانجام شمال کُردستان. حکایت همان حکایتی است که هر از چندگاهی در رسانه ها با آن مواجه می شویم، پیکر برهنه و بی جان یک زن و حضور سربازانی فاتح بر بالینش.  گویی پیروزی برای آنان تنها تسلط و سیطره بر جغرافیا نیست، بلکه پیروزی زمانی به کمال می رسد که نیروی غالب بر پیکرهای بی جان نیز حاکم شود و حاکمیت فرد را بر پیکرش با برهنه کردن و عمومی کردن آن به سخره بگیرد.

اما این کل ماجرا نیست، این پیکر بی جان همزمان پیکر یک زن است. پیکری که نیروی غالب آن را بخشی از زمین سوخته ای تلقی می کند که مردانش به چنگ آورده اند، همچون داعش که با تصرف هر سرزمینی زنان و دختران را به بردگی جنسی می کشاند تا حاکمیت خود را بر این سرزمین ثابت کند و آن را به کمال برساند.

علی رغم وجود میثاق های بین المللی بسیاری در خصوص رعایت حقوق غیر نظامیان، اسرا و افراد مجروح در میادین جنگی و همچنین پیوستن بسیاری از کشورهای جهان به کنوانسیون ژنو، آمار تجاوز، کشتارهای دسته جمعی و اعدام اسرا در میادین جنگی نه تنها کاسته نشده است که بلکه امروزه با خیل عظیمی از تصاویر و فیلم هایی در خاورمیانه، آفریقا و بسیاری دیگر از کشورهای درگیر جنگ مواجهیم که عملا این قوانین را به سخره می گیرند.

ترکیه یکی از کشورهایی است که در دهه ۵۰ میلادی به کنوانسیون ژنو پیوسته است، اما این کشور و نیروهای نظامی تحت امر آن در عمل ثابت کرده اند که حاضر به رعایت میثاق های بین المللی و کنوانسیون ژنو در جنگ با حزب کارگران کُردستان و شهروندان کُرد در شمال کُردستان نیستند.

خبرگزاری JINHA امروز ۱۱ فوریه، با انتشار چندین عکس گزارش کرده که نیروهای امنیتی ترکیه پس از قتل زنی در شهر جزیره، پیکر وی را برهنه کرده و در کنار آن عکس گرفته اند.

این گزارش می افزاید که بر روی سینه و ران های قربانی آثار شکنجه و آزار و اذیت مشهود است. تا کنون از هویت این قربانی و تاریخ دقیق قتل وی اطلاعات دقیقی منتشر نشده است و هنوز مقام های امنیتی و سیاسی ترکیه به انتشار این تصاویر واکنشی نشان نداده اند.

این حادثه در حالی رخ می دهد که نیروهای ارتش ترکیه سال گذشته در نزدیکی شهر “گمگم” پس از برهنه کردن پیکر یک گریلای زن عضو پ.ک.ک در کنار آن عکس یادگاری گرفته بودند.

انتشار این تصاویر در خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی موجب اعتراض هزاران شهروند در کُردستان و بسیاری از کشورهای اروپایی شد.

فرماندار شهر گمگم پس از افزایش اعتراض ها ضمن تایید اقدام نیروهای ارتش ترکیه وعده انجام تحقیقات را در این زمینه داده بود، تحقیقاتی که بعدها به گفته اعضای حزب دموکراتیک خلق ها توسط مقام های امنیتی ترکیه متوقف و بر آن سرپوش نهاده شد.

“کوثر الترک” با کد سازمانی “اکین وان” عضو نیروهای نظامی حزب کارگران کُردستان روز ۱۰ آگوست ۲۰۱۵ در ارتفاعات شهرک گمگم در درگیری با نیروهای ارتش ترکیه جان خود را از دست داده بود.

کشتن و برهنه کردن پیکر گریلاهای کُرد محدود به چند سال اخیر نبوده و پیشتر ده ها گزارش و سند و تصویر در این رابطه توسط نهادهای مدافع حقوق بشر در ترکیه منتشر شده است.

“حاجی لقمان را بازداشت و شکنجه کردند، سپس کشتند و جنازه‌اش را به خودرو بستند”

برهنه کردن و گرفتن عکس یادگاری در کنار جنازه قربانیان، تنها موارد نقض فاحش حقوق بشر توسط نیروهای امنیتی ترکیه در سال های اخیر نبوده است.

اوایل اکتبر سال گذشته نیروهای امنیتی ترکیه پیکر بی جان یک شهروند کُرد به نام “حاجی لقمان بیرلیک” به یک خودروی نظامی بسته و آن را در خیابان های شهر شرناخ بر روز زمین کشیدند.

فرهاد انجو عضو گروه پارلمانی حزب دموکراتیک خلق ها در این رابطه اظهار کرده بود که “سوم اکتبر حوالی ساعت یک و نیم صبح یک درگیری بین شبه‌نظامیان کرد و نیروهای امنیتی ترکیه در داخل شهر شرناخ صورت گرفت و در این درگیری حاجی لقمان بیرلیک از ناحیه پا زخمی شد. نیروهای امنیتی ترکیه او را بازداشت کردند، سپس او را کشتند و جنازه‌اش را به خودرو بستند و در شهر گرداندند”.

حاجی لقمان بیرلیک ۲۴ ساله داماد لیلا بیرلیک، دیگر نماینده حزب دموکراتیک خلق‌ ها در پارلمان ترکیه بود.

صلاح الدین دمیرتاش آن زمان با انتشار تصویر این شهروند کُرد در توئیتر خود نوشته بود “به این تصویر خوب نگاه کنید؛هیچ کس آنرا فراموش نکند؛چون ما فراموش نخواهیم کرد”.

نخست وزیر ترکیه در واکنش به قتل این شهروند و کشیده شدن جنازه اش بر روی زمین وی را “تروریست” خوانده بود و همزمان تاکید کرده بود که ” چنین رفتاری با یک، به گفته او، تروریست کشته‌شده غیرقابل‌قبول است”.

داود اوغلو وعده داده بود که عاملان این حادثه مجازات خواهند شد، اما هیچگاه عاملان قتل و کشیدن جنازه “حاجی لقمان بیرلیک” معرفی و مجازات نشدند.

علاوه بر این مورد در سال ۲۰۱۱ نیروهای ارتش ترکیه فیلم پیکر دو گریلای پ.ک.ک را در حالی که با طناب بر روی زمین کشیده می شدند منتشر کردند.

بعدها عکسی از پیکر این دو گریلا منتشر شد که آنها را روی زمین و در مقابل مجسمه آتاتورک رها شده و گفته ای از وی با این مضمون که “میهن هیچگاه تجزیه نخواهد شد”  بیش از هرچیزی بر پیکر بی جان این دو گریلا سنگینی می کند.

کشتار ده ها شهروند مجرح در جزیره

هفته گذشته یک سازمان مدافع حقوق بشر با انتشار گزارشی اعلام کرد که دست کم ۲۲۴ شهروند غیر نظامی در جریان یورش ارتش ترکیه به شهرهای شمال کُردستان جان خود را از دست داده اند.

سازمان وقف حقوق بشر ترکیه (TİHV)
 
در گزارش خود ضمن اشاره هدف گرفته شدن غیر نظامیان توسط نیروهای ارتش افزوده بود “شاهدان عینی در رابطه با چگونگی و دلایلی قتل شهروندان غیر نظامی شهادت داده اند که از ۱۱ دسامبر ۲۰۱۵ تا ۵ فوریه ۲۰۱۶ درست کم ۶۴ شهروند در داخل خانه هایشان به قتل رسیده اند و از این تعداد ۵۳ تن بر اثر شلیک گلوله تانک به خانه و آوار خانه بر رویشان جان خود را از دست داده اند. ۱۱ تن نیز در جریان برقراری مقررات منع رفت و آمد و عدم دسترسی به دارو جان خود را از دست داده اند”.

همچنین همزمان با انتشار این گزارش روز ۷ فوریه، نماینده مردم شرناخ در پارلمان ترکیه خبر از یک کشتار دسته جمعی در شهر جزیره داد.

به گفته این نماینده عضو ه.د.پ، نیروهای ارتش ترکیه شامگاه ۷ فوریه به ساختمان محل نگداری بیش از ده ها شهروند غیر نظامی در شهر جزیره حمله می برند و تمام افراد را در این ساختمان به قتل می رسانند.

ساری یلدز تاکید کرده بود که تمام جنازه هایی که به بیمارستان جزیره منتقل شده بودند سوزانده شده بودند و آثار گلوله بر بدن آنان وجود نداشته است.


مطالب مرتبط:

یورش ارتش ترکیه با هزاران سرباز به شهر “هزخ”

بدن زن به مثابه اخرین تیر خلاص

آوارهای جزیره…

استکهلم؛ حمله مسلحانه به معترضین کُرد

چپ های دموکرات فمینیست، ارتش ما در حال معدوم کردن است

کلمات کلیدی:

شمال کردستان

باکور

تجمع علیه دولت ترکیه

جنگ در ترکیه

جزیره

گریلا

– See more at: http://www.nnsroj.com/fa/detiles.aspx?id=50387#sthash.g4TPw6Gs.dpuf

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com