صفا-پوینده-در-بستر-بیماری-768x512

 

صفا پوینده، مدیرعامل مؤسسه کارآفرینی و خیریه «آوای ماندگار» و یکی از بنیان گذاران این مرکز توانمند سازی دروازه غار، بعد از تحمل یک دوره طولانی بیماری سرطان شب گذشته درگذشت…

صفا پوینده از سال ۱۳۸۰ ابتدا در حوزه توانمند سازی کودکان در وضعیت دشوار با انجمن حمایت از حقوق کودکان همکاری می کرد و سپس از سال ۸۶ آوای ماندگار دروازه غار را به منظور توانمند سازی زنان و دختران محله دروازه غار تاسیس کرد . در طی این سالها بی وقفه تلاش کرد و برای کمک به دستیابی بخشی از هموطنان به زندگی بهتر تلاش خستگی ناپذیرش تا زمان بستری شدن ادامه داشت.
به گزارش «تامین۲۴» «فریده جلالی» از اعضای فعال انجمن حمایت از کودکان‌کار و جزو هیئت مؤسس مؤسسه آوای ماندگار در مورد پوینده می گوید: «سال ۱۳۷۹ آموزش کودکان‌کار را از بوستان خواجوی در محله دروازه غار آغاز کردیم. صفا به دیدن خانواده‌های این بچه‌ها و گروه‌های آسیب‌پذیر می‌رفت تا از خانواده آنها برای حضورشان در کلاس‌ها اجازه بگیرد. کار ما با ۱۴ کودک شروع شد و به مرور در مدرسه منتظری ۴۵۰ کودک کار سرکلاس درس ما می‌نشستند.شادی آنها به خستگی‌های این کار می‌ارزید. بچه‌هایی که سر کلاس‌های ما می‌آمدند، دمپایی‌هایشان مستهلک و پاره بود. بیشتر این بچه‌ها در خانواده‌هایی بودند که از آنها برای جابه‌جایی موادمخدر، کار و گدایی استفاده می‌کردند.وقتی سر کلاس درس می‌نشستند و می‌دیدند نامشان را با پسوند آقا و خانم صدا می‌کنیم و محترم شمرده می‌شوند ذوق می‌کردند. سال ۱۳۸۵ هم طرح حرفه‌آموزی کودکان‌کار را به یونیسف ارائه کردیم و تجلیل شدیم.»

دوست و همکار پوینده درباره حال و احوال او ادامه می دهد: «صفا در مؤسسه را زودتر از همه باز می‌کرد و شب‌ها دیرتر از همه به خانه می‌رفت. بعد از بازنشستگی از معلمی، آنچه از خیاطی و هنرهای خانگی می‌دانست را به بانوان مددجو آموزش داد.

به مرور کار توسعه یافت و اکنون کارهای مؤسسه در حوزه خیاطی، تکه‌دوزی و سوزن‌دوزی مثال‌زدنی است. ما یک دستگاه خیاطی بزرگ از آلمان خریده‌ایم که نیاز به فضایی بزرگ دارد. با آن برای تعداد بیشتری از خانم‌ها اشتغالزایی می‌شود. دستگاه را هدیه گرفتیم اما منتظریم جایی برای بهره‌برداری از آن پیدا کنیم.

صفا قدرت جذب خوبی داشت. پای خیّران بسیاری را به مؤسسه باز کرد. امیدوارم زود حالش خوب شود و با همان رونق قبل کار را ادامه دهیم. تا به حال از بعضی کشورهای همسایه نماینده‌هایی آمده‌اند و از مؤسسه ما بازدید کرده‌اند. بخش زیادی از این رونق‌ها را مدیون زحمات صفا هستیم.»

گفتنی است صفا پوینده خواهرِ محمد جعفر پوینده (نویسنده و مترجم) بود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com