آنجا که آزادی نیست ؛ اگر رأی دادن چیزی را تغییر میداد ؛ اجازه نمی دادند که شما رأی بدهید « مارک تواین نویسنده و طنز پرداز امریکایی »

محمود خادمی
اگر چه شورای نگهبان به نیابت از ولی فقیه ۹۹ در صد از نامزدهای باند رفسنجانی ـ روحانی را ردِ صلاحیت کرده است ــ از ۳۰۰۰ نفر کاندید اصلاح طلبان فقط ۳۰ نفر تائید صلاحیت شده ــ ؛ اما بخاطر نقش مجلس خبرگان در ساختار نظام و تعیین و تکلیف کردن ولی فقیه ؛ انتخابات مجلس شورا نسبت بآن در جایگاه دوم قرار دارد .
بنابراین جراحی اصلیِ درونی رژیم ؛ در تعیین صلاحیت نامزدهای مجلس خبرگان رقم میخورد ؛ بخصوص که شورای نگهبان باید در مورد دو کاندیدِ اصلی باند رقیب یعنی رفسنجانی و حسن خمینی ؛ تصمیم بگیرد . یعنی جنگ و دعوای جناحهای رژیم در عرصه انتخابات همچنان ادامه خواهد داشت ؛ بویژه که رد صلاحیت های فله ای شورای نگهبان از کاندیدهای مجلس شورا ؛ هم اکنون هم این جنگ را شعله ور کرده است .
….. اما ادامه مقاله

د ــ موقعیت اصلاح طلبان در این نمایش :
وقتی در باره مواضع و رویکرد اصلاح طلبان در باره انتخابات صحبت میکنیم ؛ باید بدانیم که این جریان به لحاظ دیگاهی و اعتقادی مرز مشخص و بارزی با ارتجاع حاکم ــ ولی فقیه و اصولگرایان ــ ندارد و همواره هم ؛ همنشینی با آخوندها و زندگی در استبداد دینی و پذیرش قیمومیت ولی فقیه ــالبته با تغییرات جزئی مثل باز گشت بدوران طلایی امام ــ را تبلیغ و ترویج کرده اند .
خواستهای حتی حداکثری آنان هم ــ خواستهای دوران طلایی امام ــ تفاوت کیفی و محتوائی با خواستها و ارزشهای اصولگرایان ندارد ؛ چه برسد باینکه امروزه خواسته های حداقلیِ را که در سال ۹۲ با حمایت از حسن روحانی پیگیری میکردند ؛ دنبال میکنند . بنابراین خواسته ها و مواضع جریان اصلاح طلبی تفاوت های محتوائی با اصولگرایان ندارد و یکی از دلایل مخالفت آنان ــ همچون خاتمی و رفسنجانی و روحانی ــ با ولی فقیه و ساز و کارهای سیاسی او هم ؛ برای این است که اپوزیسیون برانداز میدان دار نشود و کلیت نظام را سرنگون نکند .
خواسته ای که آقایان موسوی و کروبی و دیگر رهبران اصلاح طلب در جریان اوج گیری قیام اعتراضی سال ۸۸ در حالیکه لرزه سرنگونی بر ارکان نظام ولایت فقیه افتاده بود ؛ در نامه ای به منتظری بصراحت آن را بیان کردند . آنها در این نامه به منتظری نوشتند ” علت انتشار این بیانیه ( بیانیه شماره ۱۱ موسوی و کروبی ) و حرکات قبلی این است که تکاپو های اعتراضی مردم در چارچوب نظام باقی بماند و در دام ساختار شکنان خطرناک نیفتد ” .
محمد خاتمی لیدر و رهبر اصلاح طلبان هم در گفتگو با انجمنهای اسلامی دانشجویان ــ بعد از انتخابات مجلس نهم ــ گفته بود ” این نظام به قیمت گرانی بدست آمده است . هم بلحاظ اعتقادی و هم بلحاظ عملی نمی شود و نباید از آن دست برداشت . من به صراحت اعلام میکنم که همه بزرگان و عزیزان از جمله کروبی و موسوی هم همین را قبول دارند . اگر انتقاد و اعتراضی هست در درون نظام است و نه علیه آن ”

بنابراین اطلاق اپوزیسیون به این جماعت رانده شده از بارگاه ولی فقیه از طرف هر کسی و با هر نیتی که باشد ؛ جز خاک پاشاندن به چشمان مردم و خرید فرجه برای تداوم نظام جهل و جنایت آخوندی ؛ معنائی دیگری ندارد . اما در مورد چگونگی حضور اصلاح طلبان در انتخابات اسفند باید گفت :
جبهه اصلاح طلبان که متشکل از ۱۸ حزب و تشکل است ؛ سیاستی را دنبال میکند که در سال ۹۲ و در جریان انتخابات ریاست جمهوری در قبال حسن روحانی اعلام کرده بود . این جریان در سال ۹۲ با انتشار بیانیه ای اعلام کرد ” معتقدیم حسن روحانی میتواند در وضعیت کنونی امور جاری کشور را دچار تغییر کند و …. ما میتوانیم با وی اصلاحات را تداوم بخشیم ” . برای انتخابات اسفندِ مجلس شورا هم اسحاق جهانگیری معاون اول روحانی و رئیس شورای مرکزی ” حزب کارگزاران سازندگی ” ــ از تشکلهای اصلی اصلاح طلب ــ اعلام میکند ” اگر مجلس خوبی شکل نگیرد ؛ کار دولت تمام است ” . یعنی اصلاح طلبان بدنبال مجلسی هستند که پیگیر اهداف و برنامه های حسن روحانی باشد .
اما جریان دیگر اصلاح طلب که با محوریت ” محمدرضا عارف ” و با تابلوی ” امید ایران ” در عرصه انتخابات حضور پیدا کرده است ؛ بدنبال سهمی مستقل از دولت میباشد . آنها گفته اند تنها در صورتیکه کاندید هایش توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شوند ؛ رای حامیان آنها در سبد حسن روحانی ریخته میشود . یعنی میتوان گفت این بار هم اصلاح طلبان با انتظارات حداقلی میخواهند ؛ در قالب ائتلاف با اعتدالیون و دار و دسته رفسنجانی و روحانی در رقابت های انتخاباتی حاضر شوند .
اما بدلیل محدودیتها علیه چهره های اصلی و شاخص اصلاح طلبان ؛ آنها خود نمیتوانند در انتخابات شرکت کنند و سعی دارند با آماده سازیِ چهره های سفید و کم حاشیه وارد رقابتهای انتخاباتی شده و تلاش نمایند ؛ صندلی ریاست مجلس خبرگان را دوباره به هاشمی رفسنجانی برگردانند . یعنی آنها نمیخواهند روی چهره های قدیمی و با سابقه خود که احتمال رد صلاحیت توسط شورای نگهبان؛ بر سرشان سایه دارد ریسک کنند .
متقابلا” سیاست راهبردی دولت حسن روحانی در انتخابات آینده ؛ کسب کرسیهای هر چه بیشتر مجلس با حضور و جذب هر چه بیشتر چهره های اصولگرای میانه و افزایش وزن اصلاح طلبانِ میانه رو میباشد . در صورتیکه نامزدهای ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدال گرایان ــ دار و دسته رفسنجانی و روحانی ــ توسط شورای نگهبان قلع و قمع نشوند ؛ امکان تصرف اکثریت کرسی های مجلس توسط آنان وجود دارد . بخصوص که فضای بین المللی بعد از توافق اتمی و در شرایط گسترش نا امنی در منطقه و رشد داعش ؛ به نفع پیروزی اصلاح طلبان و اعتدالگرایان میباشد .

ه ــ تفرقه ؛ ضعف اصلی اصولگرایان :
ولی فقیه و باند اصولگرای وابسته باو که بر اثر اعمال سیاستهای ضد ملی ؛ ایران بر باد ده و سرکوبگرانه در ۳۷ سال گذشته و بخصوص سرکوب خونین قیامِ اعتراضی مردم در سال ۸۸ بشدت منفور و منزوی شده اند . با توافق اتمی و عقب نشینیِ ناگزیر ولی فقیه از ساختن بمب اتم و شکستهای دیگر از جمله انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ ؛ نا توانی در اعمال هژمونی منطقه ای و …… ؛ ضربات کاری بر قدر قدرتی او و ارکان نظامش وارد شده و هژمونی او حتی در میان طرفدارانِ اصولگرای او ضعیف گردیده است ؛ در حالی وارد رقابتهای انتخاباتی میشوند که مواضعی کاملا” تدافعی داشته و بر تنها حربه خود ــ شورای نگهبان ــ تکیه دارند .
واقعیت این است که اگر توازن قوا مانند سالهای گذشته ــ قبل از ریاست جمهوری حسن روحانی و بخصوص قبل از توافق اتمی ــ بصورتی یکجانبه بسود باند ولی فقیه بود ؛ برای تسخیر مجلس خبرگان و یا جایگزینی شخص دلخواه در ریاست این نهاد ؛ موجبی برای نگرانی وجود نداشت . اما بدلیل شکستهای سختی که ولی فقیه و باند اصولگرایان در همه عرصه های سیاسی ؛ اقتصادی ؛ فرهنگی متحمل شده اند ؛ هر نوع تهاجم آنها برای تصاحب یکپارچه قدرت در این نهادها ؛ با شکستی سخت مواجه خواهد بود .
در چنین وضعیتی ؛ درمیان اصولگرایان علیرغم هیاهوی بسیار برای وحدت و یکپارچگی ؛ مانند رقابتهای دسته های سینه زنیِ عزاداری درمحلات ؛ هر کس میخواهد علم از آن دسته خودش باشد و مانند انتخابات ریاست جمهوری تفرقه و پراکندگی شدیدی وجود دارد . این تشت و پراکندگی باعث شده در مقابل تهاجمات ؛ حملات و پرخاشجوئی های باند رفسنجانی ـ روحانی ؛ مواضعی کاملا” تدافعی و منفعلانه داشته و به تنها سلاح خود یعنی شورای نگهبان امیدوار باشند .
رفسنجانی در مورد تنها سلاح اصولگرایان ؛ یعنی شورای نگهبان هم رو در روی ولی فقیه هشدار میدهد که در صورت بروز تخلف با خشم و نارضایتی مردم مواجه خواهد شد ؛ وی گفت ” آنها هم قانون دارند و بر اساس قانون شان عمل میکنند ….. ولی اگر بخواهند باند بازی را حاکم کنند ؛ به نظرم قابل قبول نیست . چرا که اینکار در فضای جامعه قابل تشخیص است . یعنی برای مردم هم قابل تشخیص است …..فکر کنم سلامت نیروهای ناظر و مجری برای مردم جزء ضروری ترین چیزهائی باشد که نیاز دارند و آنها هم این را درک میکنند ” .

ی ــ مناقشه باندها و آتش زیر خاکستر :
حملات متقابل باندها به یکدیگر تا کجا ادامه می یابد ؟! آیا حذف و تصفیه ای در کار است ؟! آیا مرزی برای کنترل این دعواها وجود دارد ؟ و ….. . اگر چه شرایط انفجاری جامعه به نقطه ای رسیده است که تنها با تغییرات اساسی در ارکان قدرت ــ که مستلزم جراحی در بالاترین سطوح و نهادهای نظام میباشد ــ ؛ جامعه به حداقل ثبات میرسد و امکان اداره موقتِ امور فراهم میشود و بدون آن موجودیت کل نظام در زمانی نه چندان دور با خطر جدی مواجه خواهد شد . یعنی حذف و تصفیه در بالاترین سطوح نظام و نهادهای آن در تقدیر این رژیم قرار دارد ــ امری که دیر و زود دارد ؛ اما سوخت و سوز ندارد ــ ؛ اما علیرغم آن برای پرداختن دقیقتر به پاسخ سئوالاتِ بالا ؛ بهتر است ببینیم که اساسا” دعوائی میان باندهای رژیم وجود دارد یا نه ؟! ” و بعد از آن است که ؛ می توانیم در مورد کم و کیف و روند آتی آن بحث کنیم .
با نردیک شدن نمایش انتخاباتِ رژیم بر اساس شواهد موجود ؛ جنگ و دعوای باندها نه تنها وجود دارد بلکه رنگ و بوی حذف و تصفیه گرفته است . یعنی بر خلاف گذشته این دعواها دیگر ؛ از مدار انتقاد و اتهامِ ضدیت با ولی فقیه فراتر رفته و به خط و نشان کشیدنهایی از جنس حذف و جراحی رسیده است .
دار و دسته ولی فقیه باند رفسنجانی ـ روحانی را متهم میکنند که اقدامات شان زمینه ساز نفوذ دشمن و دعوت از امریکا است و آنها را به حذف و حصر و …. تهدید می کنند و باند مقابل هم دار و دسته ولی فقیه را متهم میکنند که نظام را بسوی سرنگونی سوق میدهند و میگویند برای بر طرف کردن خطر سرنگونی باید ما را هم در قدرت شریک کنید. ذیلا” به پاره ای از موضع گیری باندها در رابطه با انتخابات اشاره میکنم .
آخوند محمدی پور نماینده ولی فقیه در اسلام آباد غرب در ۲۷ آذر ۹۴ با نام بردن از رفسنجانی میگوید ” متأسفانه آقای هاشمی صحبتی را مطرح میکند که در نزدیکی انتخابات خبرگان بوی فتنه جدید از آن به مشام میرسد …… الان در مورد جانشینی رهبر انقلاب حرف میزنند ؛ همین جا به آقای هاشمی اعلام می کنیم که ما بدنبال جانشینی برای خود شما هستیم ” .
پاسدار جزایری از فرماندهان نیروهای مسلح با حمله به رفسنجانی گفت ” کسانی که اصل ولایت فقیه را بر نمی تابند ؛ نباید جایی در حکومت و حاکمیت داشته باشند . مردم هوشیار و انقلابی ایران اجازه گستاخی باین افراد را نمی دهند و در وقت مقتضی با آنها برخورد خواهند کرد ” .
آخوند یدالله شیر مردی از مهره های ولی فقیه ” امت حزب الله این جریان را در ۹ دیِ دوم ؛ برای همیشه دفن خواهد کرد …… مردم به کسانی که از پشت خنجر میزنند و دست دوستی به سوی قاتلان فرزندانشان دراز میکنند ؛ رحم نخواهد کرد ” .
محمد کاظم انبار لوئی با تهدید رفسنجانی به حصر و هم سرنوشتی با منتظری گفت ” این ابهام و ایهام باعث شده ؛ خدمات وی به انقلاب هم زیر سئوال برود و دلسوزان انقلاب نگران شوند که او سرنوشتی همانند سرنوشت منتظری پیدا کند ” .
احمد جنتی دبیر شورای نگهبان ” این شورا به کسانی که به ولایت فقیه اعتقاد قلبی ندارند ؛ اجازه ورود به انتخابات را نخواهد داد ؛ چرا که پست های مهم در جمهوری اسلامی حق بچه های حزب اللهی است ” .
در مقابلِ حملات باند ولی فقیه به باند رفسنجانی ـ روحانی ؛ آنها نه تنها کوتاه نیامده بلکه بر شدت حملات خود نیز می افزایند . سایت رفسنجانی در پاسخ بحملات باند خامنه ای ؛ مینویسد ” هاشمی الان هم فرمانده است ؛ فرمانده جبهه ای بنام اعتدال در مقابل لشگر سراپا مجهز افراطیون . صحنه هم ؛ صحنه انتخابات است . از انتخابات ریاست جمهوری و مجلس گرفته تا مجلس خیرگان …. نقش هاشمی در این روزها بسیار تاریخ ساز است . برای روزهای سرنوشت ساز پیش رو . روزهایی که بوی تغییر میدهد ؛ تغییر عدالتخواهانه ملت ایران ؛ تغییری بزرگ از ترکیب مجلس شورای اسلامی تا ترکیب خبرگان رهبری ” .
حسن روحانی هم پس از ثبت نام کردن برای انتخابات خبرگان ؛ گفت : ” کشور ما کشور قانون است و شورای نگهبان بی تردید بر مبنای قانون عمل میکند . اگر خدای نکرده در گوشه ای از اجرا تخلف باشد ؛ این دولت با شدت برخورد خواهد کرد ” .
رفسنجانی یکشنبه ۲۲ آذر در اظهاراتی از اوج گیری مخاصمات باندهای درونی نظام خبر داد . وی فشارهای باند خامنه ای علیه خودش را عاری از نزاکت دانست و گفت ” این اعمال فشارها ریشه در نهادهای قدرت دارد ” ؛ وی با توصیف باند ولی فقیه به کلاغ گفت ” فشار اینها روی من هیچ تأثیری ندارد و مثل کلاغهایی هستند که از روی درخت می پرند ” .
اگر چه در رقابتهای انتخاباتی باندها ــ برای تصاحب کرسیهای بیشترــ مانند هر رقابتی وجود تبلیغات ؛ رجز خوانی ؛ بلوف ؛ تهدید و …. امری طبیعی است . ولی همانطور که وجود تبلیغاتِ جنگی ؛ واقعیت جنگ و جدیت آن را نفی نمی کند و از عزم طرفین جنگ برای شکست و حذف طرف دیگر نمیکاهد . در جنگ و دعوای انتخاباتی هم وجود تبلیغات و رجر خوانی ؛ نافی عزم هر کدام برای حذف طرف مقابل و از دور خارج کردن آن نمی باشد .
بهمین خاطر تبلیغات انتخاباتی و تک و پاتک های باندهای درونی نظام علیه یکدیگر ــ آنهم در رأس نظام ــ ؛ این بار فراتر از بلوف زنی و یا رجز خوانی انتخاباتی بوده و اصلا” عادی بنظر نمیرسد . بخصوص که روز به روز بر دامنه آن افزوده و ریشه ای تر میشود و تنها به حملات لفظی محدود نمانده و با برنامه ریزی ؛ صف آرایی و یارگیری های جدیدتر ؛ هر کدام گامهایی برای حذف و تصفیه دیگری بر میدارد . که آخرین مورد آن قلع و قمع لجام گسیخته شورای نگهبان از کاندید های باند مقابل است که اگر چه تاکنون ؛ با واکنشهای تند باند مقابل مواجه شده ؛ اما در آینده باید منتظر واکنش های شدیدتری از آنها باشیم . یعنی این حوادث از وقوع یک تحول کیفی در درون نظام خبر میدهد .
شواهد موجود نشان میدهد که رویاروئی انتخاباتی این بار به میدان اصلی هماوردی باندها تبدیل شده است . ولی فقیه میخواهد با اهرم شورای نگهبان ؛ کاندید های باند مقابل را از دور خارج کند و با استفاده از زور و سرکوب پاسداران ؛ موانع و مزاحمتها را از سر راه بر دارد و باند رفسنجانی هم میخواهد با ترساندن باند خامنه ای از تکرار قیام ۸۸ ؛ دخالتهای شورای نگهبان را کنار بزند و یا کم اثر کند و کرسیهای بیشتری از دو مجلس را تصاحب نماید .
اما اینکه طرفین تا کجا بتوانند به جنگ و دعوا ادامه بدهند و هر کدام چقدر بتواند تصمیم خود برای شکست و حذف طرف دیگر را عملی سازد ؛ به تعادل قوای طرفین در صحنه رزم انتخاباتی بستگی دارد . بنابراین هر یک از جناحها با استفاده از اهرمهای در اختیار سعی در حذف هر چه بیشتر دیگری خواهد کرد . باند ولی فقیه میخواهد تصمیم خود را از طریق حذف کردنهای شورای نگهبان پیش ببرد و آن را نیز رسما” بیان کرده است و باند رفسنجانی میخواهد با اپوزیسیون نمائی و با به رخ کشاندن تلویحی خطر قیام آنها را وادار به عقب نشینی کند . یعنی تهدید میکند که اگر به ما اجازه شرکت در این بازی را ندهید ؛ اتفاقات ۸۸ مجددا” تکرار میشود .
ترس از سرنگونی و قیام مردم ؛ اگر چه ترس مشترک همه دستجات و باندهای نظام میباشد ؛ اما رفسنجانی با ریختن قیام اعتراضی ۸۸ به جیب خود ؛ از آن بعنوان اهرمی برای وادار کردن ولی فقیه به عقب نشینی استفاده میکند ؛ چرا که قدرت عمدتا” در دستان ولی فقیه و باند اصولگرایان متمرکز است و مردم عمدتا” ولی فقیه و باندش را مسئول اصلی اوضاع رقت بار کنونی میدانند . به نمونه هایی از تهدایدات رفسنجانی و همچنین ترس و وحشت مشترک جناحها از به پایان رسیدن کاسه صبر مردم و انفجار خشم آنان که از آن با عنوان ” فتنه ” اسم میبرند توجه کنید :
رفسنجانی ۲۹ آذر ۹۴ ضمن هشدار به باند خامنه ای که امنیت نظام را بخطر نیاندازند ؛ گفت ” نباید این حالت را با ناراضی کردن افکار عمومی و مخصوصا” جوانان و تحصیلکرده ها بهم بزنند و ناامن کنند ” .
رفسنجانی با توجه باینکه باند ولی فقیه از طرح موضوع تقلب در انتخابات و نقش شورای نگهبان در آن و انتقال موضوع بجامعه ــ عاملی که قیام اعتراضی سال ۸۸ به بهانه آن کلید خورد ــ هراس دارد ؛ در اجلاس گردانندگان آموزش و پرورش میگوید ” مردم ما وقتی ( دیدند ) همه چیز از طرف دولت ــ دولت احمدی نژاد ــ ؛ شورای نگهبان و نیروهای امنیتی فشار می آورند که از یک انتخابات درست از سوی آنها جلوگیری شود ؛ متحول شدند ” .

رفسنجانی ۱۴ مهر ۹۴ با ابراز وحشت از وضعیت موجود جامعه ؛ گفت ” وقتی از شدت ظلم ؛ نا امنی و بیکاری کارد به استخوان برسد ؛ جوانان ناراضی به فکر انتقام می افتند ” .
رفسنجانی ضمن تأکید بر خطر رد صلاحیتهای فله ای شورا نگهبان ؛ گفت ” تجاوز از قانون در موضوع تائید صلاحیتها در این شرایط بهیچوجه مناسب نیست ” ؛ گفت ” الان خطرناک است که مردم را به روند اداره کشور مشکوک کنیم ” . وی همچنین تأکید کرد ” فکر نمیکنم دیگران هم اینقدر کوته بین باشند که بخاطر یک پست یا سمت ؛ بیایند این آرامش را بهم بزنند ” .
احمد شیرزاد نماینده سابق مجلس و از باند رفسنجانی ؛ با اشاره به نارضایتی مردم و جوانان و در جستجوی فرصت مناسب برای اعتراض بودنِ آنان ؛ گفت ” بارها دیده ایم هر بار که این مجموعه ــ مردم و جوانان ناراضی ــ به حرکت در آمده ؛ همه را به حرکت در آورده و محاسبات را بهم زده است ” .
محسن رضائی فرمانده سابق سپاه پاسداران ” دشمنان نظام جمهوری اسلامی باید بدانند که اگر کسانی بخواهند در انتخابات اسفند ماه فتنه ای دیگر را راه اندازی کنند ؛ برخورد ملت ایران با آنها شدیدتر از فتنه ۸۸ خواهد بود ” .
احمد علم الهدی در تظاهرات طلاب علیه رفسنجانی ( ایلنا ۹ دی ۹۴ ) ؛ گفت ” امروز باید از فتنه ۹۴ حرف زد که خیلی پیچیده تر ؛ مؤثرتر و خطرناک تر از قبل است . دشمنان در فتنه ۸۸ شعار « مرگ بر اصل ولایت فقیه ” و « نه غزه ؛ نه لبنان ــــــــــــــ جانم فدای ایران » سر دادند ولی در فتنه ۹۴ میخواهند همه چیز را تصاحب کنند ” .
پاسدار مسعود جزایری معاون کل نیروهای مسلح ــ خبرگزاری فارس ۲ دی ۹۴ ــ ” دشمن بنا دارد در انتخابات پیش رو از شیوه سال ۸۸ استفاده کند . بر اساس برخی شواهد عده یی از خواص آتش بیار این معرکه شده اند ” .
آخوند موسوی نژاد نماینده مجلس ۳۰ آذر ۹۴ گفت ” در سالهای اخیر اعتراضات و نارضایتیهای زیادی از فرهنگیان چه بصورت رسمی و چه غیر رسمی در تمام کشور شکل گرفته است ؛ چه اقداماتی در جهت رضایت و تأمین خواسته های این قشر فرهیخته صورت پذیرفته است ؟ فکر نمی کنید عدم توجه و پاسخگویی و بعضا” سرکوب این نارضایتیها به آتش زیر خاکستر تبدیل میشود ” .
آخوند رضا تقوی رئیس ” شورای سیاست گذاری ” امام جمعه های خامنه ای ؛ گفت ” فتنه ۸۸ ممکن است دو باره اتفاق بیافتد …… فتنه میخواهد با ساختار شکنی تغییر کلی در نظام به وجود آورد ” .
اما در مورد فرجام جنگ و دعوای انتخاباتی جناحهای رژیم باید گفت ؛ هم بدلیل اینکه خامنه ای بسختی تن بعقب نشینی و تقسیم مسالمت آمیز قدرت با رفسنجانی میدهد و هم بدلیل ایستادگی و سر سختی تاکنونی رفسنجانی ؛ تنش و درگیری باندها گسترش بیشتری یافته و بدیگر ارکان و نهادهای نظام سرایت خواهد کرد .
اگر چه نفسِ جنگ و دعوای باندها ؛ خود تعیین کننده پیروزی آنچنانی برای مبارزه مردم نمیباشد و بعبارتی از دل جنگ و دعوای باند های دزد و جنایتکار نظام دموکراسی ؛ آزادی ؛ عدالت و برابری برای مردم ایران بیرون نمی آید ؛ اما نباید به این جنگ و دعواها و مکانیزمهای تشدید آن که پایه های اقتدار نظام و اراده سرکوب را تضعیف میکند ؛ بی تفاوت و بی توجه باشیم .
باید با هوشیاری ؛ منازعات باندهای درونی نظام را تعقیب نموده و با آشکار شدن اولین نشانه های جدیِ عملیِ نزاع در بالای نظام ؛ مردم و نیروهای اجتماعی و سیاسیِ مخالفِ کلیت نظام در میدان رویاروئی با رژیم حاضر شوند و صورت مسئله را از کشاکش باندها برای پیروزی در انتخابات از اساس عوض نموده و به جدال مردم ؛ مخالفین و معترضین با تمامیت رژیم برای سرنگونی ؛ بدل نمایند .

۲۵.۰۱.۲۰۱۶ ( ۵ بهمن ۱۳۹۴ )
arezo1953@yahoo.de

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com