Tabarzadi-Election-4

روز جمعه (۴ دی-۲۵ دسامبر) در آخرین روز نام‌نویسی از کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران، شماری از فعالان سیاسی منتقد و مخالف حکومت و نیز زندانیان سیاسی سابق با مراجعه به “وزارت کشور” و فرمانداری‌ها نامزدی خود در این انتخابات را به طور رسمی اعلام کردند.

در تهران، حشمت‌ طبرزدی، زندانی سیاسی پیشین و فعال سیاسی مخالف حکومت، به همراه کوروش زعیم، داوود هرمیداس باوند، و عیسی‌خان حاتمی، سه عضو ارشد “جبهه ملی ایران” و اسماعیل مفتی‌زاده (فعال حقوق بشر) با حضور در فرمانداری این شهر نام خود را به عنوان کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت کردند. این پنج نفر در قالب “همبستگی برای دموکراسی و حقوق بشر در ایران” وارد عرصه‌ی انتخابات شده‌اند که پیش‌تر با صدوربیانیه‌ای، شرایط خود را برای یک «انتخابات آزاد، دموکراتیک و فراگیر» اعلام کرده بود.

آن‌گونه که آقای طبرزدی در صفحه‌ی فیسبوکش نوشته، این شورا بدون در نظر گرفتن تایید یا رد صلاحیت کاندیداهایش از سوی وزارت کشور و شورای نگهبان، لیست مورد تایید خود را متشکل از «کاندیداهای ملی و دموکرات» برای رای دادن به مردم معرفی خواهد کرد.

روز جمعه هم‌چنین، قاسم شعله‌سعدی، حقوق‌دان و زندانی سیاسی پیشین که سابقه‌ی عضویت در مجلس‌های سوم و چهارم شورای اسلامی را نیز در کارنامه‌ی خود دارد، با حضور در “وزارت کشور” به عنوان کاندیدای انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی نام‌نویسی کرد. آقای شعله‌سعدی در سال‌های گذشته در چندین انتخابات ریاست جمهوری و مجلس اعلام کاندیداتوری کرده که هر بار صلاحیتش از سوی شورای نگهبان رد شده است.

در کنار این فعالان مخالف و منتقد، شماری از چهره‌های طیف اصلاح‌طلب نیز روز جمعه نام خود را به عنوان کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت کردند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به مصطفی معین (وزیر اسبق علوم)، احمد خرم (وزیر اسبق راه)، اکبر اعلمی (نماینده اسبق تبریز)، محسن رهامی (عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان) و محسن و فاطمه هاشمی (دو تن از فرزندان علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی) اشاره کرد.

بر اساس اعلام محمدحسین مقیمی، رییس ستاد انتخابات کشور جمهوری اسلامی، تا ساعت ۲۰:۴۵ جمعه‌شب، ۱۱ هزار و ۷۶۴ نفر برای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کرده‌اند که این عدد -که در ساعات باقی‌مانده افزایش نیز خواهد یافت- بیش از دو برابر ثبت‌نام‌کنندگان در دور پیشین این انتخابات است.

هم‌چنین برای انتخابات “مجلس خبرگان” نیز که هم‌زمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز ۷ اسفند برگزار خواهد شد، ۸۰۱ نفر به عنوان کاندیدا نام‌نویسی کرده‌اند که این عدد نیز رشد چشم‌گیری را در مقایسه با دور قبل این مجلس نشان می‌دهد.

گروهی از مخالفان سیاسی حکومت ایران می‌گویند افزایش شمار کاندیداهای دو مجلس خبرگان و شورای اسلامی، از یک سو هزینه‌ی ردصلاحیت کاندیداها را برای شورای نگهبان بالا خواهد برد. و از سوی دیگر، ردصلاحیت‌های گسترده، سندی دیگر برای غیر آزاد بودن انتخابات تحت حاکمیت جمهوری اسلامی خواهد بود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com