یک منبع مطلع به شبکه‌ی حقوق بشر کُردستان گفت که بعد از ۱۹ ماه بی‌خبری مطلق از سرنوشت یک فعال سیاسی کُرد به نام سیوان رحیمی در طی روزهای گذشته وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی رسما بازداشت وی را تایید کرده و به خانواده‌ی او اعلام کرده که با دستور قاضی پرونده می‌توانند فرزندشان را در زندان مرکزی کرمانشاه ملاقات نمایند.

به گفته‌ی این منبع، سیوان رحیمی زندانی سیاسی سابق در تاریخ ۱۱ خردادماه سال ۹۳ در یکی از مناطق مرزی استان کرمانشاه در طی یک کمین و درگیری توسط نیروهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در حالی که به شدت زخمی شده بود بازداشت شد. بعد از انتشار خبر این درگیری در تعدادی از رسانه‌ها کُردی ادعا شد که او در این درگیری به قتل رسیده است اما بعد از حدود ۱۹ ماه بی‌خبری مشخص شد که وی هم‌اکنون در زندان مرکزی کرمانشاه و در بند ۱۰ این زندان نگهداری می‌شود.

Saywan Rahimi

یکی از زندانیانی که مدتی را در بند ۱۰ به همراه این زندانی بسر برده است به شبکه‌ی حقوق بشر کُردستان اعلام کرد سیوان رحیمی در زمان بازداشت به شدت زخمی شده و ماهها در سلولهای انفرادی اداره‌ی اطلاعات و حفاظت اطلاعات سپاه کرمانشاه نگهداری شده و مدتی نیز در بهداری زندان کرمانشاه بوده و بعدا به دلیل امنیتی بودن پرونده او به بند ۱۰ این زندان که مشهور به بند ادب است منتقل شده و در طول این مدت از حق ملاقات و تماس با خانواده محروم بوده است و حتی در این بند از معاشرت با دیگر زندانیان هم منع شده است. تاکنون اطلاعی در خصوص روند دادرسی ایشان بدست نیامده است و تنها اطلاعات بدست آمده این است که او به محاربه از طریق عضویت در پژاک تفهیم اتهام شده است. بند ۱۰ مشهور به بند ادب محل نگهداری زندانیانی جرایم خطرناک و همچنین بندی است که زندانیان محکوم به اعدام را شب قبل از اجرای حکم در آن نگهداری می‌کنند.

Sayvan Rahimimi 2

سیوان رحیمی، ۲۵ ساله، پیشتر در ۱۸ فرودین ماه سال ۸۸ در روستای نگل از توابع شهرستان سنندج به اتهام اقدام علیه امنیت ملی بازداشت و بعد از یک ماه نگهداری در سلولهای انفرادی اداره‌ی اطلاعات سنندج به زندان مرکزی سنندج منتقل شد. شعبه‌ی یک دادگاه انقلاب شهر سنندج به ریاست قاضی بابایی او را به این اتهام به ۶ سال حبس محکوم کرد که این حکم با اعتراض وی در دادگاه تجدید نظر سنندج به دو سال کاهش پیدا کرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com