saudi-women

برای اولین بار در تاریخ پادشاهی سعودی، بیش از ۹۰۰ زن در حال برگزاری کارزهای انتخاباتی خود با هدف کسب کرسی‌های شوراهای مشورتی این کشور هستند.

انتخابات شهرداری‌ها که روز ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) برگزار می‌شود، اولین فرصت برای زنان سعودی خواهد بود که در انتخابات رای بدهند و یا خود را کاندیدای انتخاب شدن کنند. این موقعیت پس از دستور سال ۲۰۱۱ ملک‌ عبدالله، پادشاه پیشین این کشور ایجاد شده که به زنان برخی فرصت‌ها را برای مشارکت سیاسی در جامعه‌ی به شدت محافظه‌کار عربستان اعطا کرد.

هیفا الحبابی، آرشیتکت، استاد دانشگاه و روزنامه‌نگار ۳۷ ساله، اولین زنی بود که خود را کاندیدای انتخابات کرد. او که تحصیل‌کرده‌ی انگلستان است، بدون روبنده و با پوششی متفاوت کارزار انتخاباتی خود را آغاز کرده است.

با این وجود، دست‌کم دو تن از فعالان حقوق زنان در عربستان در توییتر خود اعلام کرده‌اند که به عنوان کاندیدا رد صلاحیت شده‌اند.

“لُجین هَذلول”، فعال ۲۶ ساله‌ای که سال گذشته ۷۳ روز را به خاطر به چالش کشیدن ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان، در بازداشت به سر برد و “نسیمه الصدی” از اقلیت شیعه، گفته‌اند که نام‌شان در فهرست کاندیداها جای نگرفته است و قصد دارند نسبت به این تصمیم، درخواست تجدیدنظر بدهند.

از جمعیت ۲۱میلیونی عربستان تاکنون، بیش از ۱۳۰ هزار زن و یک میلیون و ۳۵۰ هزار مرد برای رای دادن ثبت نام کرده‌اند.

ملک عبدالله در سال ۲۰۱۳، در یک حکم سلطنتی، اعلام کرد که دست‌کم ۲۰ درصد از کرسی‌های شوراهای مشورتی باید در اختیار زنان قرار بگیرد.

بیش از نیمی از کرسی‌های این شوراها که نقش مشورتی را برای پادشاه دارند، در انتخابات تعیین می‌شود و نیمی دیگر را نیز خودِ پادشاه منصوب می‌کند.

عربستان سعودی یک حکومت سلطنت مطلقه است که بر اساس یک تفسیر وهابی سخت‌گیرانه از اسلام سنی اداره می‌شود.

این حکومت، یک سیستم غیررسمی قیمومیت بر زنان را اعمال می‌کند و به آن‌ها آزادی‌های اندکی می‌دهد. از جمله این‌که زنان حق رانندگی ندارند و برای رفتن به مدرسه یا مسافرت کردن، حتما باید یک سرپرست مرد به همراه داشته باشند.

هیفا الحبابی، آرشیتکت، استاد دانشگاه و روزنامه‌نگار ۳۷ ساله، اولین زنی است که خود را کاندیدای انتخابات کرد. او که تحصیل‌کرده‌ی انگلستان است، بدون روبنده و با پوششی متفاوت کارزار انتخاباتی خود را آغاز کرده است.

نسیمه الصدی، فعال زنان از اقلیت شیعه نیز در بین ردصلاحیت‌شده‌ها قرار دارد.

"لُجین هَذلول"، فعال ۲۶ ساله‌ای که سال گذشته ۷۳ روز را به خاطر به چالش کشیدن ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان، در بازداشت به سر برد، رد صلاحیت شده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com