«مریم منصف» دختر پرتلاش و موفق افغانستان که اینک پس از راهیابی به پارلمان کانادا، در آن کشور وزیر «نهادهای دموکراتیک» شده است، در هرات متولد شد و تا ۱۸ سال پیش در مشهد زندگی می‌کرد.

maryam-monsef-01

سال‌های اولیه انقلاب افغانستان «عبدالصمد منصف‌زاده هروی» با خانم «ثریا بصیر» خواهر دکتر «حفیظ‌الله بصیر» جراح و متخصص بیماری‌های عمومی در شهر هرات ازدواج کرد. حاصل این ازدواج سه دختر بود که «مریم منصف» یکی از این دختر‌ها بود که در شهر هرات به دنیا آمد و در دوران کودکی به همراه خانواده خود به ایران مهاجرت کرد و مقیم شهر مشهد شد.

شغل اصلی پدر مریم رانندگی در شرکت‌های حمل‌و‌نقل کالا بود و در سال‌های اولیه انقلاب در دوران تجاوز روس‌ها به افغانستان، در یک سفر کاری در مسیر هرات-اسلام‌قلعه در درگیری‌ای که میان مجاهدین و نیروهای دولتی رخ داد، مظلومانه کشته شد.

مریم سه یا چهار سال بیشتر نداشت که از داشتن پدر محروم شد و مادرش او را در دوران آوارگی بزرگ کرد و این دختر که استعداد خاصی در فراگیری علم داشت، تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در شهر مشهد سپری کرد. وی تا همین ۱۸ سال پیش در مشهد زندگی می‌کرد و سر‌انجام راهی کشور کانادا شد و تحصیلات خود را در آنجا ادامه داد و از دانشگاه «تریند» در رشته روانشناسی موفق به دریافت لیسانس شد.

مریم در طول سال‌های حضور در کانادا، ارتباط مستمری با نهاد‌ها و مؤسسات اجتماعی و خیریه مهاجران در مشهد داشت و به‌عنوان یک چهره فعال حقوق مهاجران و حقوق زنان در کانادا شناخته می‌شد. او تا‌کنون با کمک مهاجران افغان مقیم کانادا کمک‌های بسیاری برای خانواده‌های نیازمند مهاجر در ایران و برای هم‌وطنانش در افغانستان ارسال کرده است که تا‌کنون نیز ادامه دارد.

 مریم در طول سال‌های حضور در کانادا، برای دیدن اقوام خود به افغانستان و ایران هم سفر می‌کرد که آخرین باری که وی به مشهد آمد، دو سال پیش بود. او قبل از این‌که به پارلمان راه پیدا کند، در سمت‌های دولتی در شهر پیتربروک، در ایالت انتاریو، مشغول فعالیت بوده است و چندی قبل هم در انتخابات شورای شهر پیتربروک خود را کاندید کرده بود که رأی لازم را به دست نیاورد. اما این‌بار او توانست که در انتخابات پارلمان کانادا در کنار حزب لیبرال که رقیب حزب محافظه‌کار بود، رأی لازم را به دست آورد و به پارلمان کانادا راه پیدا کند.

رأی مهاجران مقیم کانادا در انتخاب مریم بی‌تأثیر نبوده است؛ چرا که حزب محافظه‌کار رقیب حزب لیبرال، سیاست تازه‌ای را ‌علیه مهاجران وضع کرده بود. سر‌انجام دو روز پیش حزب پیروز انتخابات کانادا کابینه خود را اعلام و وزیران خود را معرفی کرد که مریم منصف هم در کنار جاستین ترودو، نخست‌وزیر و دیگر اعضای کابینه جدید کانادا سوگند یاد کرد.

مریم حالا یکی از ۱۴ زن کابینه و جوان‌ترین عضو آن است که به‌عنوان نخستین زن از منطقه پیتربرو در ایالت انتاریو به مجلس این کشور راه یافته است.

آن‌گونه که در رسانه‌ها اعلام شد، یکی از مسئولیت‌های مهم مریم در مقام جدیدش به‌عنوان وزیر نهادهای دموکراتیک، بازنگری در نظام انتخاباتی کانادا و تبدیل آن به نمایندگی تناسبی است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com