BAZDASHT

در حالی که فرمانده سپاه پاسداران از زمان توافق هسته ای در چندین نوبت بر وقوع آنچه که وی ” فتنه هسته ای” و خطرات نفوذ دشمن توصیف کرده تاکید کرده تحرکات اخیر در بازداشت فعالان رسانه ای و روزنامه نگاران هم  افزایش یافته است.

تا لحظه تنظیم این گزارش بنا بر گزارش فارس ۵ تن از روزنامه نگاران به اتهام ارتباط با بیگانگان بازداشت شده اند. عیسی سحرخیز معاون وزارت ارشاد در دولت خاتمی و یکی از زندانیان جنبش سبز که یک سال پیش با اتمام مدت محکومیتش آزاد شد، احسان مازندرانی مدیر مسئول فرهیختگان، “آفرین چیت ساز” روزنامه نگار روزنامه ایران، سامان صفرزایی خبرنگار ماهنامه اندیشه پویا از بازداشتی های  اخیر هستند که هنوز از محل حبس آنها اطلاعاتی در دست نیست. برخی از سایت های وابسته به محافظه کاران با درج اتهاماتی مدعی شده اند این افراد نفوذی بیگانگان در رسانه های داخل کشور بوده اند، اتهاماتی تکراری که سالیان طولانی از سوی محافظه کاران علیه روزنامه نگاران وابسته به طیف اصلاح طلب تکرار می شوند.

خبرگزاری فارس با بازنشر اطلاعات کلیشه ای برخی از سایت های وابسته به محافظه کار تندرو مدعی شده شبکه نفوذ بیگانگان در رسانه ها شناسایی شده اند. نزدیک به یک ماه پیش بود که ۱۲ نماینده مجلس در نامه ای به وزرای اطلاعات و ارشاد خواستار برخورد با  روزنامه نگار نفوذی در رسانه های داخلی شدند. این نمایندگان که عمدتا وابسته به طیف تندروی محافظه کاران هستند در نامه خود تاکید کرده بودند این افراد طرح ها و ایده های رسانه های معاند را در کشور پیاده می کنند. وزیر ارشاد در پاسخ به این نمایندگان خواستار ارائه سند و مدرک شده بود. اکنون به نظر می رسد اطلاعات سپاه پاسداران که نهادی موازی با اطلاعات دولت روحانی هست پروژه بازداشت آنچه را که “شبکه نفوذ” می نامند آغاز کرده است. این پرژه از آنجا مشکوک است که تحرکات اصلاح طللبان نه تنها برای انتخابات مجلس شورای اسلامی بلکه برای انتخابات مجلس خبرگان آغاز شده است. فراخوان های چند باره هاشمی رفسنجانی، تذکر روحانی در مورد عدم مشروعیت نظارت استصوابی، جلسات انتخاباتی اصلاح طلبان ، احتمال حضور سید حسن خمینی در انتخابات خبرگان، به همراه هراس محافظه کاران تندرو از تاثیر توافق هسته ای بر توازن قوا در سیاست داخلی همه پیش فرض هایی هستند که اقدام اخیر اطلاعات سپاه پاسداران را توجیه می کند. چهره های وابسته به طیف محافظه کاران تندرو که تنها در سایه یک انتخابات غیر رقابتی با امید رد صلاحیت کاندیداهای رقیب شانس پیروزی دارند در اظهارات خود نگرانی شان را از تاثیر توافق هسته ای بیان کرده اند. فتنه هسته ای کلیده واژه اصلی این نگرانی عمیق است. انتخابات خرداد ۹۲ پایانی بر رویای طرح یکدسدت سازی حاکمیت بود. رویایی که محافظه کاران تندرو با سرکوب جنبش سبز و حصر رهبران این جنبش سیاسی و اجتماعی در سر می پروراندند. اما امید مردم با انتخاب روحانی دوباره زنده شد وقتی محافظه کاران یک به یک تسلیم قدرت رای مردم شدند. در تابستان سال جاری یکی از وعده های مهم حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران تحقق یافت. ” برجام” هنوز آنقدر ارزشمند هست که مخالفان توافق هسته ای را وادار کند با ساختن واژه هایی مانند فتنه پسابرجام و شبکه نفود بخواهند دستاوردها و تاثیرات احتمالی این توافق را بر سیاست داخلی مهار کنند. حالا که مسئله هسته ای به عنوان یکی از چالش برانگیزترین مسئله های ملی حل شده و خطر جنگ و تحریم تا حدود زیادی از سر ایران کم شده محافظه کاران تندرو که به قولعلی یونسی مشاور رئیس جمهور تعدادشان کم اما پرقدرت در نهادهای تصمیم گیرنده هستند و در نهادهای امنیتی کشور نیز نفوذ قابل توجهی دارند در اندیشه مهار تاثیرات این توافق بر فضای داخل هستند. به خصوص اینکه ورود سرمایه گذاران و رشد صنعت توریسم می تواند در ماه های آینده اقتصاد کشور را تا حدودی از رکود خارج کند و این موضوع برای محافظه کاران تندرو خوشایند نیست چرا که هر چه امید مردم برای تغییر وضعیت موجود بیشتر شود صندوق های رای در انتخابات های آتی از آنِ طرفداران تغییر خواهد شد.

رئیس جمهور روحانی که تا به امروز در عرصه سیاست داخلی با انتقادهای فراوانی روبرو بوده و هنوز دورنمایی از رفع حصر رهبران جنبش سبز و آزادی زندانیان سیاسی در دست نیست باید به خوبی به این نکته واقف باشد که عدم تحرک در عرصه سیاست داخلی می تواند پروژه مایوس سازی راست افراطی را سرعت ببخشد. مسئله بازداشت اخیر روزنامه نگاران با استدلالی هایی از قبیل احترام به استقلال قوای دیگر توجیه پذیر نیست بلکه مثل روز عیان است که مخالفان برجام تلاش دارند به بهانه نفوذ، عرصه سیاست داخلی کشور را بیشتر از پیش  امنیتی کنند و رفع این فضا یکی از شعارهای اصلی رئیس جمهور در ایام انتخابات بوده است. حسن روحانی به عنوان پاسدار قانون اساسی باید در برابر این روند ایستادگی کند. شبکه نفوذ و فتنه پسابرجام کلیدواژه های شکست دولت در تحقق مطالبات سیاسی و اجتماعی و مایوس سازی مردم از تغییر است. سیاست مدارا در برابر راست افراطی باعث جری تر شدن کسانی می شود که امید مردم را هدف گرفته اند. بازداشت روزنامه نگاران تنها حلقه پروژه راست افراطی نیست. آنها به کنسرت ها هم  رحم نمی کنند، اهالی موسیقی را تحت فشار قرار داده اند،  به محدودیت ها علیه نویسندگان ادامه میدهند، با سازماندهی تجمع ها قصد دارند روند سرمایه گذاری خارجی را مختل کنند، دولت را تحت نفوذ جاسوس ها معرفی می کنند، از هم  اکنون تیغ نظارت استصوابی را  برای رد صلاحیت کاندیداهای اصلاح طلب   تیز کرده اند. این در حالی است که بحران های محیط زیستی کشور را در معرض خطر جدی قرار داده است، اقتصاد ایران همچنان در رکود است، بحران های اجتماعی روند افزاینده ای دارند، بر تعداد بیکاران کشور افزوده می شوند،..تداوم این اقدامات تنها می تواند انرژی جامعه مدنی و دولت را برای رسیدگی به حل این بحران ها بگیرد.

بی تردید حضور فعال احزاب، نهادها و شخصیت های تاثیرگذار در مقابله با این روند خطرناک ضروری است اما بیش از هر چیز تحرک رئیس جمهور و دفاع دولت از آزادی های شهروندان ضروری به نظر می رسد. به خصوص اینکه رئیس جمهور پس از توافق وین وعده داد در برابر کسانی که بخواهند با امید مردم مقابله کنند خواهد ایستاد. تذکر رئیس جمهور و دفاع وی از حقوق شهروندی در زمینه سازی حضور احزاب، نهادها و شخصیت های تاثیرگذار برای مقابله با این بحران نقش اساسی دارد. سکوت و مماشات در برابر تندروهایی که قصد حذف امید و گسترش یاس را  دارند و عقب نشینی در برابر تعدی راست افراطی می تواند در نهایت به زمین خوردن دولت و فاصله با مردم منجر شود.

اکنون زمان ورود جدی رئیس جمهور و دولت به عرصه سیاست داخلی است. این ورود در انتخابات اسفند با حضور پرشور مردم در انتخابات های آتی بی پاسخ نخواهد ماند. تحرک دولت و رئیس جمهور می تواند بار دیگر زمینه ساز نه بزرگ به طیفی از محافظه کاران تندرو در انتخابات اسفند  شود که ایران را در خدمت منافع جناحی و شخصی خود در آورده اند.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com