Women-in-Chador

رییس “انجمن صنایع نساجی ایران” می‌گوید سالانه ۷۰ میلیون مترمربع پارچه چادر مشکی در ایران مصرف می‌شود که تنها ۳ میلیون مترمربع آن در داخل کشور تولید می‌گردد و مابقی به ارزش حدود ۱۰۰ میلیون دلار از طریق واردات تامین می‌شود.

محمد مروج حسینی با بیان این‌که تولید چادر مشکی در ایران توسط سه کارخانه انجام می‌شود، به خبرگزاری “ایسنا” گفت: «بزرگ‌ترین کارخانه تولید چادر مشکی، “حجاب” شهرکرد است که به بنیاد مستضعفان تعلق دارد و در بهترین حالت حدود ۲/۵ میلیون مترمربع پارچه چادر مشکی تولید می‌کند.»

وی از افزایش ظرفیت تولید این کارخانه به ۱۰ میلیون مترمربع در سال آینده خبر داد و افزود: «بر اساس قرار‌داد کارخانه “حجاب” با کشور کره‌جنوبی قرار است دانش فنی و ماشین‌آلات و احتمالا کارمندانی از این کشور برای افزایش تولید این کارخانه به ایران بیایند.»

آقای مروج حسینی با اشاره به وجود حدود ۱۸ نوع مختلف پارچه چادر مشکی در بازار تصریح کرد که اغلب این پارچه‌ها در خارج از ایران به عنوان پارچه لباس شب تولید می‌شود.

او هم‌چنین از کاهش تعرفه واردات پارچه چادر مشکی در دولت احمدی‌نژاد انتقاد کرد و گفت: «تا قبل از دولت نهم تعرفه واردات پارچه چادر مشکی ۶۶ درصد بود که دولت نهم آن را به ۱۰ درصد کاهش داد. نتیجه این شد که دوستان تاجر ما هر پارچه‌ای را که می‌خواهند وارد کنند به اسم چادر مشکی می‌آورند و در کانتینر‌ها یک ردیف جلو را چادر مشکی می‌چینند.»

مروج‌حسینی در پایان سودآور‌ بودن تجارت پارچه چادر مشکی را عامل مقاومت واردکنندگان در برابر تولید داخلی آن دانست و خاطرنشان کرد «هر واحدی که قصد تولید این پارچه در داخل کشور را می‌کرد، واردکنندگان به شکل‌های مختلف مانع آن می‌شدند».

این اظهارات “رییس انجمن صنایع نساجی ایران” در حالی است که پیش‌‌تر در آبان‌ماه ۱۳۹۳، یک عضو دیگر این انجمن از دستور ویژه‌ی “وزیر صنعت، معدن و تجارت” برای تولید چادر مشکی در داخل کشور با هدف جلوگیری از واردات این کالا خبر داده بود.

علی‌رضا حائری با اشاره به رتبه نخست ایران در زمینه مصرف پارچه‌ی چادر مشکی در دنیا طی ۵۰ سال گذشته به خبرگزاری “مهر” گفته بود که این نوع پارچه قبلا از کشورهایی چون سوییس، کره و ژاپن وارد می‌شد، اما هم‌اکنون از اندونزی، ویتنام و تایلند وارد می‌شود.

“خبرگزاری فارس”، وابسته به سپاه پاسداران نیز روز ۱۶ شهریورماه ۱۳۹۳ در گزارشی ویدئویی از “فعالیت مافیایی” وابسته به یک جریان “سیاسی خاص” در زمینه قاچاق چادر مشکی به ایران خبر داده و گفته بود که قاچاق سالانه ۱۷۳ میلیون متر مربع چادر مشکی به ایران، “سود ۳۰۰ تا ۶۰۰ درصدی” برای این گروه به همراه دارد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com