شهر «گری‌سپی» (تل‌ابیض) که چند ماه پیش به دست نیروهای کرد از اشغال نیروهای داعش آزاد شد، اعلام «خود مدیریتی دموکراتیک» کرد. این شهر از این پس به عنوان بخشی از کانتون «کوبانی» اداره خواهد شد.

کردهای سوریه از سال ۲۰۱۱ تا کنون سه کانتون خودمختار در شمال این کشور تشکیل داده‌اند. یک شورای متشکل از کردها، عربها، ارامنه، و ترکمن‌ها، که از زمان آزادسازی شهر اداره آن را بر عهده داشت، اعلام کرد این شهر از این پس بخشی از کانتون سه‌گانه‌ی کوبانی خواهد بود اما به صورت خودمختار اداره خواهد شد. در بیانیه شورا آمده است: «گری سپی نمونه‌ای از همزیستی صلح‌آمیز تمامی مردمان سوریه خواهد بود».

پیوستن تل‌ابیض موجب اتصال کانتون کوبانی به کانتون بزرگ‌تر جزیره، بخشی از منطقه روژوا که در شرق سوریه و نزدیک به مرز عراق است، می‌شود.

گرچه شورای این شهر اعلام کرده‌ است که خیال برقراری یک کشور جداگانه را ندارد، اما این حرکت نگرانی مقامات ترکیه‌ را بابت گسترش قلمروی کردنشین خودمختار و برانگیختن نیروهای کرد ترکیه افزایش خواهد داد.

Kurdish fighters gesture while carrying their parties' flags in Tel Abyad of Raqqa governorate after they said they took control of the area June 15, 2015. Syrian Kurdish-led forces said they had captured a town at the Turkish border from Islamic State on Monday, driving it away from the frontier in an advance backed by U.S.-led air strikes that has thrust deep into the jihadists' Syria stronghold. The capture of Tel Abyad by the Kurdish YPG and smaller Syrian rebel groups means the Syrian Kurds effectively control some 400 km (250 miles) of the Syrian-Turkish border that has been a conduit for foreign fighters joining Islamic State. Picture taken June 15, 2015. REUTERS/Rodi Said TPX IMAGES OF THE DAY - RTX1GPFR

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com