حقوق معلم و کارگر
به دنبال صدور اطلاعیه ی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی معلمان کشور مبنی بر برگزاری تجمع معلمان در سراسر کشور به منظور اعلام خواسته های صنفی و به بهانه روز جهانی معلم، معلمان سراسر کشور از ساعت ده صبح امروز پنجشنبه شانزدهم مهرماه در مقابل ادارات کل آموزش و پرورش مراکز استان ها و ادارات آموزش و پرورش شهرستانها آغاز نمودند.


علیرغم احضارها، فشارها و تهدیدهای متعدد از سوی نیروهای امنیتی، استقبال گسترده ای از این تجمع به عمل آمد. بر اساس اخبار رسیده به حقوق معلم و کارگر این تجمع سکوت در تهران، کردستان، کرمانشاه، همدان، مازندران، خوزستان و بسیاری از شهرها و استانهای دیگر هم اکنون در حال برگزاری است. بنا بر گزارشات رسیده به حقوق معلم و کارگر در همدان، بالغ بر چهاصد تن از فرهنگیان در محوطه اداره آموزش و پرورش تجمع کرده اند. گفتنی است این تجمع با توجه به دعوت شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان کشور تا ساعت دوازده امروز ادامه خواهد داشت. گزارشات تکمیلی در این زمینه به زودی منتشر می شود.
————————————————–
m16-6
تجمع سکوت معلمان سقز کردستان (شانزدهم مهرماه) + تصاویر
نشر توسط:حقوق معلم و کارگر
تهیه گزارش: طاهر قادرزاده، سقزکردستان
تجمع سکوت فرهنگیان سقز امروز پنجشنبه ۱۶ مهرماه ۹۴ در پاسخ به فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان، همانند سایر شهرها، ساعت ۱۰ تا ۱۲ در محوطه اداره آموزش و پرورش این شهرستان برگزار گردید.
با وجودی که از چند روز قبل، به طرق مختلف و با شایعه پراکنیهای هدفدار، سعی در ممانعت از مشارکت معلمان و حتی فعالان صنفی در این تجمع میشد، اما باز هم حدود ۲۵۰ نفر از معلمان حق طلب و عدالت خواه سقزی، با عزمی راسخ همچون همیشه، در حمایت از همکاران صنفی در بندشان و پیگیری مطالبات قبلی، با در دست داشتن پلاکاردهایی مرتبط با اهداف تجمع، بار دیگر نشان دادند که عدالتخواهی را نه در شعار که در عمل نیز باور دارند و در راه تحقق آن از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند نمود.
از آنجایی که شایعاتی مبنی بر سوء استفاده برخی جریانات قدرت، در به منحرف کشاندن این تجمع پخش شده بود، لذا در ابتدای مراسم بیانیه فراخوان شورای هماهنگی توسط یکی از همکاران قرائت شده و تاکید بر سکوت در این تجمع بار دیگر یادآوری شد. در پایان مراسم نیز قطعنامه سراسری، با صدای رسا و قاطع یکی از همکاران برای حاضران قرائت و همچنین نسخه های از این قطعنامه در بین همکاران توزیع گردید.
لازم به ذکر است که نیروهای امنیتی در نقاط مختلف داخل محوطه اداره مستقر بوده و برخی از آنان نیز در طول مدت مراسمبه تهیه فیلم و عکس مشغول بودند.
m16-7
————————————————————————————————————-
قطع نامه پایانی تجمع شانزدهم مهرماه ۱۳۹۴ به مناسبت روز جهانی معلم
برگرفته از سایت حقوق معلم و کارگر
به نام خدا وند جان و خرد
امروز ، ما فرهنگیان استان …………………همراه و هماهنگ با معلمان سراسر کشور، طبق اصل ۲۷ قانون اساسی گردهم آمده ایم تا به بی توجی های دولت و مجلس به خواسته های فرهنگیان کشور و برخورد قهری قوه قضائیه با فعالان صنفی، با سکوت خود اعتراض کنیم.
با وجود پافشاری بخشی از بدنه آموزش و پرورش مبنی بر بزرگداشت روزجهانی معلم در دوشنبه ۱۳ مهر، تشکل های صنفی فرهنگیان، تصمیم گرفتند به منظور نشان دادن حسن نیت خود و جلو گیری از تعطیلی کلاس های درس، این مناسبت را با سه روز تاخیر، در روز پنجشنبه ۱۶ مهر برگزار نمایند.
در میان مطالبات متعددگروه ها، احزاب، جمعیت ها و اصناف، خواسته های عدالت خواهانه ی صنفی، مطالبه ای بدیهی است که فلسفه حکومت ها براساس آن بنا می شود. بی توجهی به تنظیم، اجرا و نظارت بر قوانینی که نظامی عادلانه بر حقوق و مزایای عموم کارکنان دولت برقرار کند، توسط جامعه فرهنگیان کشور قابل اغماض و چشم پوشی نیست.
قوای سه گانه کشور هر کدام به شیوه ای به حاکمیت این روند تبعیض آلود و ناعادلانه کمک کرده اند، پر واضح است که این امر مسبوق به چندین دهه سابقه است و صرفا منحصر به این دولت نیست.
دولت فعلی که با شعارهایی نظیر تنش زدایی در روابط خارجی، مهار تورم، توجه به بخش آموزشی و بهداشت، میدان دادن به تشکلهای مدنی، حذف نگاه امنیتی به اعتراضات و انتقادات و… به روی کار آمد، در حوزه هایی که مربوط به جامعه فرهنگیان بود عملا ً تغییری را رقم نزد. افزایش ناچیز بودجه آموزش و پرورش، برقراری نگاه امنیتی به اعتراضات صنفی، ادامه روند محدود کردن فعالیت تشکل ها ی صنفی و فشار بر این فعلان، توسط نهادهای امنیتی وابسته به دولت و تعامل معامله گونه تیم مدیریتی وزارت متبوع با نمایندگان مجلس چهره ای مطلوب از دولت در بین فرهنگیان ترسیم نکرده است. در حالی که جامعه معلمان کشور پس از عبور از سال های سخت گذشته، به تدبیر این دولت امیدها بسته بودند.
این دولت نقشه راه و برنامه مشخصی برای برقراری عدالت در حقوق ومزایا و رفع تنگناهای فرهنگیان کشور ندارد. اجرای نظام رتبه بندی که با تبلیغات گسترده دولت همراه بود، علاوه بر اینکه درصد مهمی از فرهنگیان کشور را شامل نمی شود قابلیت رفع تبعیض در حقوق و مزایا بین سایر کارکنان دولت با فرهنگیان را ندارد.
انتظار جامعه فرهنگیان کشور از دولت این است که نظامی عادلانه برای حقوق و مزایای کلیه کارکنان دولت طراحی و اجرا کند، سپس رتبه بندی به عنوان یک امتیاز برای شغل معلمی در نظر گرفته شود تا ضمن جذب افراد توانمند به این شغل انگیزه مطالعه، تحقیق و تلاش را در بین آموزگاران تقویت نماید.
دولت یازدهم تا کنون دو لایحه بودجه به مجلس ارائه داده است که در هر دوی آنها، بر خلاف وعده های رئیس جمهور محترم، نشانه ای از توجه ویژه به بخش آموزش دیده نمی شود. دولت در سال ۹۴ با وجودی که در برخی وزارت خانه ها، بودجه افزایشی ۷۰ درصدی را رقم زد در حوزه آموزش و پرورش سیاست دولت قبل را ادامه داد، به گونه ای که رشد بودجه ی آموزش و پرورش کمتر از نرخ رشد تورم شد.
هم اینک دولت محترم در حال تدوین بودجه کشور برای سال آینده است. همچنانکه حمایت گسترده جامعه میلیونی فرهنگیان کشور در روی کار آمدن این دولت اثری تعیین کننده داشت، طبیعی است در صورت بی توجهی به حقوق مادی و معنوی ایشان، به ادامه ی این روند تبعیض آلود رای نخواهند داد.
اغلب نمایندگان مجلس در این دوره و دوره های قبل در برابر تبعیض های ناروا که امروز نایب رئیس مجلس آن را بی عدالتی شفاف در حقوق فرهنگیان میدانند، سکوت کرده اند.
آنها بارها ضرب وشتم معلمانی را دیدند که برای دادخواهی به مجلس روی آورده بودند، اما متاسفانه با سکوتشان، سیاست های تبعیض آمیز قوه مجریه و قوه قضائیه را تأیید کردند و به معلمان کشور پیام دادند که در این خانه جایی برای شما نیست.
تقریبا جایی در جهان نمی توان یافت که افرادی را که به مدنی ترین شیوه ممکن اعتراض صنفی خود را اعلام می کنند، با برچسب اتهامات امنیتی بازداشت کنند و زندان های طویل المدت برای آنها صادر نمایند.
رفتار قوه قضائیه با معلمان کشور، نه تنها در جهان بی بدیل است بلکه هیچ جایگاهی نیز در آموزه های دینی ندارد. جای بسی تاسف است که بدترین برخورد با معلمان، در کشور ی صورت می گیرد که ارزشمندترین و فاخر ترین توصیه های دینی در باب حفظ حرمت و جایگاه آنها بیان شده است.
ظاهراً در این آب و خاک، اعتراض و انتقاد به عملکردهای ناصواب، گناهی نابخشودنی است. گویا در قوه قضائیه صدای مظلومیت فرهنگیان شنیده نمی شود، هر معلمی که بنابر وظیفه ی ذاتی خود، از حقش دفاع کند،پاسخش را با آرای قضایی و زندان دریافت می کند.
قوه ی قضائیه که باید دست ما را بگیرد و در برقرار ی عدالت یاریگر ما باشد و گرد ستم از چهره ی فرهنگ و فرهنگی بزداید، دست رد بر سینه آنها میزند و در تکمیل عملکرد سایر قوا و نهاد نظامی خاص، در گوشه سلول مان می نشاند تا سزای عدالت خواهی را در این مملکت به همگان بنمایاند.
بر همین اساس و در جهت بهبود و اصلاح سیستم آموزشی کشور، اهم خواسته های جامعه ی فر هنگیان به شرح ذیل اعلام می گردد:
۱_ حق تحصیل رایگان طبق اصل سی قانون اساسی و توقف خصوصی سازی مدارس
۲_ رفع تبعیض های ناروا بین کارکنان آموزش و پرورش با سایر کارکنان دولت
۳_همترازی سطح حقوق باز نشستگان ( بخصوص بازنشستگان سنوات قبل ) با شاغلین
۴_ ارائه بیمه درمانی و تکمیلی در شأن جامعه فرهنگیان
۵_ رفع هرگونه تبعیض در اجرای دقیق و عملیاتی نظام هماهنگ پرداخت، ازجمله بند ۵ ماده ۶۸ قانون خدمات کشوری.
۶_ اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان و پرداخت سریع و کامل پاداش بازنشستگی
۷_ رفع کلیه قوانین تبعیض آمیز علیه همکاران فرهنگی زن مانند حق عائله مندی
۸_ حذف فضای امنیتی از آموزش و پرورش کشور
۹_ پایان اعمال فشار علیه کانون های صنفی فرهنگیان و رفع موانع موجود در مسیر فعالیت کانون های صنفی معلمان و همکاری در جهت برگزاری هرچه سریعتر مجامع عمومی این تشکل ها
۱۰_ آزادی هرچه سریعتر فعالان صنفی آقایان : بداقی،عبدی ، باغانی ، هاشمی و بهشتی و توقف اجرای احکام صادر شده علیه ایشان
شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان
m16-8
تــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تجمع معلمان در قیروکارزین استان فارس و استان گلستان
بنا بر خبرهای دریافتی تجمع معلمین قیر و کارزین علیرغم اعلام ممنوعیت و اخطار حراست ساعت ۰۹۰۰صبح امروز پنجشنبه آغازشد ،این تجمع از طرف چندین منبع از جمله حراست اداره آموزش و پرورش با مسئولین کانون صنفی در این شهر تماس گرفتند و اخطار کردند که تجمع نکنند . مسئولین کانون به حراست فراخوانده شدند با این حال تجمع شکل گرفت .ساعت۱۰۱۵به گزارش رسیده صدها تن معلمین قیر و کارزین علیرغم اعلام ممنوعیت تجمع و اخطار حراست آموزش پرورش مقابل آموزش و پرورش تجمع کرده اند.
تعداد ۶۰نفر از معلمان پرورشی و ابتدایی استان گلستان صبح امروز مقابل استانداری گلستان تجمع کردند.
m16-2
m16-3
m16-4
m16-5
آموزش و پرورش تحول‌زده در آستانه تحولی دیگر!
با وجود گذشت کمتر از دو روز از اعلام کاهش رشته‌ها و شاخه‌های تحصیلی در دوره متوسطه از سوی معاون وزیر آموزش و پرورش، واکنش‌ها به احتمال وقوع تغییرات جدید در نظام آموزشی کشور آغاز شده است.
با وجود گذشت کمتر از دو روز از اعلام کاهش رشته‌ها و شاخه‌های تحصیلی در دوره متوسطه از سوی معاون وزیر آموزش و پرورش، واکنش‌ها به احتمال وقوع تغییرات جدید در نظام آموزشی کشور آغاز شده است. هر چند اظهارات این مقام مسئول هنوز به مرحله اجرا نرسیده، با این حال اغلب صاحبنظران به سیاست‌های جدید به دیده تردید می‌نگرند.
آموزش و پرورش کشور بین دو‌راهی نیاز به تحول و تحول‌زدگی مانده است. از یک سو نظام تعلیم و تربیت باید دانش‌آموزان را برای تأمین نیازهای کشور در حوزه نیروی انسانی تربیت کند. بنابراین باید به اندازه تغییر نیازهای کشور پویا و منعطف باشد. از سوی دیگر اعمال تغییر و تحول در نظام آموزشی در سال‌های اخیر آنقدر زیاد و پشت سر هم بوده که فرصت بازسازی و ترمیم به بدنه آن داده نشده است. بخش سوم این است که با وجود بدنه سنگین و گسترده، مدیریت همزمان این دو مسئله پیش روی آموزش و پرورش با شرایط کنونی و با قناعت به حداقل‌های مدیریتی امکان‌پذیر نیست.
در این اوضاع و احوال و در ابتدای سال تحصیلی جدید طبیعی است که اعلام کاهش رشته‌ها و شاخه‌های تحصیلی در دوره متوسطه از سوی حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام‌محمدیان، معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش تبعاتی در میان افکار عمومی داشته باشد.

پیوستگی آموزش در معرض تهدید تغییرات
فارغ از این تبعات، بخشی از تبعات هم مربوط به پیوستگی فرآیند آموزش و تربیت است که حذف و اضافه رشته‌ها و مفاد درسی آن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. معاون وزیر آموزش و پرورش روز گذشته در نشست خبری با بیان این مطلب و اشاره به تغییرات کتاب‌های درسی پایه دهم در سال ۹۶- ۹۵ بیان کرد: آموزش و پرورش در تلاش است شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی در دوره متوسطه به ویژه در رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش را کاهش دهد.
وی تصریح کرد: هم‌اکنون در رشته‌های کارودانش ۲۴۰ شاخه وجود دارد، اما مشاغل در کشور پس از چهار یا پنج سال تغییر می‌کنند. بنابراین تا زمانی که دانش‌آموزان از هنرستان‌ها فارغ‌التحصیل شوند، شغلی که باید در آن مشغول به کار شود، منقرض شده است.
محمدیان با بیان اینکه تلاش می‌کنیم رشته‌ها را متمرکز کنیم و طیفی از مهارت‌ها را به دانش‌آموزان ارائه دهیم، گفت: تعداد ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز در رشته‌های فنی‌ و حرفه‌ای تحصیل می‌کنند که عمده آنها در رشته‌های حسابداری، نقشه‌کشی و کامپیوترند.
وی ادامه داد: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا رشته‌ها و شاخه‌های تحصیلی را در دوره متوسطه کاهش دهیم، به گونه‌ای که شاخه علوم پایه، علوم انسانی و فنی و مهندسی و مهارتی را داشته باشیم، یعنی به جای شش شاخه سه شاخه شود و در حوزه فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش چهار بخش صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر را داشته باشیم.

تغییر کتب درسی لازمه تحول
علاوه بر این پای ثابت تمام تحولات آموزشی و تربیتی، تحول محتواست. بر این اساس انتظار می‌رود محتوای آموزشی رشته‌های باقی مانده از میان حذف‌شده‌ها نیز دستخوش تغییر شوند. چنانچه حجت الاسلام بهرام محمدیان از چنین سرنوشتی برای کتاب‌های سایر پایه‌ها گزارش داد.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در سال تحصیلی جاری ۲۹ عنوان کتاب جدید در پایه پنجم و نهم تالیف شد و کتاب‌های درسی به همراه بسته‌های آموزشی برای استفاده معلمان و دانش‌آموزان توزیع شد. وی ادامه داد: برای دروس زبان انگلیسی، فارسی و قرآن نیز کتاب گویا تولید کرده‌ایم و ۱۰۰ عنوان لوح فشرده برای پایه‌های مختلف تحصیلی تولید شده است.
محمدیان تصریح کرد: هر سال حدود ۱۰۰ میلیون جلد کتاب منتشر می‌شود و امسال نیز تیراژ کتاب‌های درسی ۱۳۰ میلیون جلد بوده است.
وی با بیان اینکه برای نخستین‌بار کتاب‌های درسی دوره پیش‌دانشگاهی در کل کشور و ابتدایی در شهر تهران به صورت اینترنتی فروخته شد، گفت: مردم آمادگی لازم را برای پذیرش دولت الکترونیک دارند و در سال‌های آینده این پروژه را تکمیل می‌کنیم.
محمدیان با بیان اینکه امسال کتاب‌های درسی روی پایگاه رشد، دفتر تألیف و اداره کل چاپ و توزیع کتاب‌های درسی قرار گرفت، بیان کرد: این امکان برای مدارس خارج از کشور نیز فراهم شد تا بتوانند به کتاب‌های درسی دسترسی داشته باشند.
معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تولید مجلات و کتابنامه رشد تصریح کرد: فهرست کتاب‌های کمک‌درسی استاندارد در کتابنامه رشد قرار گرفته است و معلمان برای معرفی کتاب‌های کمک‌آموزشی باید از این کتابنامه استفاده کنند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی با بیان اینکه باشگاه معلمان نویسنده را فعال کردیم، گفت: معلمان صاحب قلم توسط این باشگاه شناسایی می‌شوند و در نخستین فاز این برنامه معلمانی را که در تولید محتوای آموزشی و کمک آموزشی فعالیت دارند، شناسایی می‌کنیم و تولید آنها ابتدا در استان خود و پس از آن به صورت ملی منتشر می‌شود و در مرحله بعد از معلمان مولف به منظور تهیه کتاب درسی استفاده می‌کنیم.
معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش به تلاش آموزش و پرورش برای پوشش تحصیلی با کیفیت اشاره کرد و گفت: موفق شده‌ایم کودکان لازم‌التعلیم را به صورت نسبی تحت پوشش تحصیلی قرار دهیم و هم‌اکنون نوبت آن است در دوره ابتدایی کیفیت آموزش را ارتقا دهیم و تلاش می‌کنیم ضریب پوشش تحصیلی در دوره متوسطه اول و دوم افزایش یابد و میانگین ماندگاری دانش‌آموزان در مدارس بیشتر شود، چراکه برخی دانش‌آموزان پس از پایان دوره ابتدایی یا متوسطه اول مدرسه را ترک می‌کنند.
محمدیان در بخش دیگری از نشست خود با اصحاب رسانه از برگزاری چهل‌وچهارمین جشنواره فیلم بین‌المللی رشد از آبان ماه خبر داد و گفت: این جشنواره در تهران و برخی استان‌ها برگزار می‌شود و امسال دامنه جشنواره رشد را به خارج از کشور گسترش داده‌ایم و تعدادی از مجتمع‌های آموزش و پرورش در خارج از کشور نیز این جشنواره را برگزار می‌کنند.

منبع : روزنامه جوان

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com