«قلمرو زایمانی» یک تئوری جدید مامائی است که اخیرا توجه زنان و مراقبین بهداشتی را به خود جلب کرده است. این تئوری توسط پروفسور فاهی و همکارانش (۲۰۱۱) در طی چندین سال تجربه مامائی و تحقیقاتی در ارتباط با بهداشت روانی و جسمی مادران در طی دوران آبستنی و زایمان نوشته شده است. لازم به ذکر است که این تئوری در دوره ی بعد از زایمان و شیردهی هم صادق می باشد (فاهی ۲۰۰۸).

طبق این تئوری جدید محیط زایمان و افراد حاضر در آن محیط، نقش بسیار مهمی در سلامت جسمی و روحی زنان ایفا می کنند. دکتر پرت در پروژه تحقیقاتی خود در این زمینه به این نتیجه رسیده است که زنان در زمان زایمان تحت تاثیر سه عنصر عقل، جسم و روح هستند. وی معتقد است که زنان دارای قدرت درونی فوق العاده ای هستند که آنان را قادر می سازد تا از عهده درد زایمانی بر آمده و صاحب شدن فرزند را با لذت و افتخار مخصوص به خود لمس کنند. دکتر پرت این نیروی ویژه را نیروی درونی می نامد. وی معتقد است که افراد حاضر در اتاق زایمان می توانند هم اثر مثبت و هم منفی در بروز این قدرت نهفته درونی داشته باشند (فاهی ۲۰۰۸).

طبق نظریه «قلمرو زایمانی»، افراد حاضر در اتاق زایمان می توانند این قدرت درونی زنان را با ایجاد محیطی امن و آرام پرورش داده و منجر به افزایش سلامت جسمی و روانی مادران شوند. پروفسور فاهی و همکارانش تاکید می کنند که اگر یک زن در طی مراحل زایمان دچار حس ترس و عدم امنیت روحی شود، به حس ذاتی و درونی وی لطمه خورده و باعث تغییرات هورمونی در بدنش می شود. این تغییرات هورمونی می توانند منجر به اختلال در پیشرفت زایمان شده و سلامت روحی و جسمی زنان را به خطر بیندازد (فاهی و هیستی).

پروفسور «فررو» در تائید اثر منفی ترس در ایجاد اختلال در پروسه زایمانی بیان می کند که با افزایش ترس، میزان هورمون های استرس در خون بالا رفته که می تواند باعث اختلالاتی در هورمون زایمانی (اکسی توسیس) شود. وی پیشنهاد می کند ایجاد حس اعتماد در طی مراقبت دوران حاملگی، بین مراقبین بهداشتی و بانوان، عامل مهمی در کاهش ترس در زمان زایمان است. به عنوان مثال وی معتقد است که صحبت کردن با صدای آرام و با احترام گذاشتن به زنان در طی حاملگی، می توان اعتماد به نفس زنان را در توانایی شان برای زایمان طبیعی افزایش داد. پروفسور فررو، همچنین اشاره به اهمیت محیط اتاق زایمان می کند. وی می گوید، محیط اتاق زایمان نیز باید محیطی کم صدا و آرامش دهنده باشند و نیز حضور کادر بیمارستانی در اطاق زایمان باید تحت کنترل بوده و از ورود افراد ناآشنا به اتاق زایمان جلوگیری شود.

طبق نظریه «قلمرو زایمانی» زنان می توانند با حس آرامش و امنیت به قدرت درونی خود دست یافته و بهترین و لذت بخش ترین حس را در طی مراحل آبستنی و زایمان تجربه کنند. طبق این نظریه، مسئولین بهداشتی و درمانی می توانند روش های جدید و نوآوری در اتاق های زایمان تدارک ببینند که باعث آرامش روح و افزایش سلامت جسمی و روانی بانوان بشود.

منابع:

– Foureur, M. (2008). Creating birth space to enable undisturbed birth. In K. Fahy, C. Hastie & F. M (Eds.), Birth Territory and Midwifery Guardianship: Theory for practice, education and research (pp. 57-78). Edinburgh: Elsevier.
– Fahy, K., Hastie, C., & Foureur, M. (Eds.). (2008). Birth Territory and Midwifery Guardianship: Theory for practice, education and research. Edinburgh: Elsevier.
– Fahy, K., Parratt, J., Foureur, M., & Hastie, C. (2011). Birth Territory: A Theory for Midwifery Practice. In R. Bryar & M. Sinclair (Eds.), Theory for Midwifery Practice (2nd ed., pp. 215-240). Palgrave: Basingstoke.
– Parratt, J. (2008). Territories of the self and spiritual practices during childbirth. In K. Fahy, M. Foureur & C. Hastie (Eds.), Birth Territory and Midwifery Guardianship: theory for practice, education and research (1 ed., pp. 39-54). Edinburgh: Elsevier.
– Parratt, J. (2010). Feeling Like a Genius: Enhancing women’s changing embidied self during first childbearing. PhD, The University of Newcastle, Newcastle.

‎The Feminist School مدرسه فمینیستی‎'s photo.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com