نویسنده کتاب “تیغ و سنت” که به موضوع ناقص‌سازی جنسی (ختنه) زنان اختصاص دارد می‌گوید که این عمل در شش استان هرمزگان، لرستان، ایلام، کرمانشاه، آذربایجان غربی و خوزستان رواج دارد و بر اساس آمارها، در جزیره قشم نیز ۸۳ درصد از زنان مورد چنین عملی قرار می‌گیرند.

رایحه مظفریان در جریان نشست معرفی کتابش که روز شنبه گذشته (۲۰ تیر-۱۱ جولای) به میزبانی “انجمن جامعه‌شناسی ایران” برگزار شد، گفت اظهاراتی مبنی بر کاهش آمار ناقص‌سازی جنسی زنان در ایران به دلیل پژوهش‌های کم صورت‌گرفته در این خصوص قابل تایید و استناد نیست.

این پژوهش‌گر و فعال اجتماعی با تاکید بر این‌که «باید کارهای دانشگاهی،‌ آماری و تحقیقی بیشتری در این زمینه صورت بگیرد»، از ارائه طرحی با موضوع “اعمال مغایر سلامت دختران زیر ۱۸ سال” به معاونت امور زنان و خانواده رییس جمهوری اسلامی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با “اجرایی” شدن این طرح، سرانجام «دولت بپذیرد که ناقص‌سازی جنسی زنان در ایران در حال انجام است» و «آمارها به سازمان یونیسف اعلام شود» تا بدین طریق ایران نیز از “تسهیلات” این سازمان برای «فعالیت‌های آگاهی‌بخشی» در جهت متوقف کردن این عمل برخوردار شود.

در این نشست، نازی اکبری، “روانشناس” نیز از مواردی چون “مرگ در اثر خونریزی“، “عفونت ادرار“، “انسداد مثانه“، “از دست دادن میل جنسی“، “زایمان غیرعادی“، “نازایی در اثر عفونت“، “انتقال ایدز“، “افسردگی“، “احساس انزوا” و “طردشدگی” به عنوان شماری از پیامدهای عمل ناقص‌سازی جنسی ‌زنان نام برد.

در ادامه‌ی این جلسه، یکی از قربانیان عمل ناقص‌سازی جنسی در شهر بندرعباس در سخنانی گفت از “جامعه‌ای سنتی” آمده که هم‌چنان این عمل به نام “مذهب” در آن انجام می‌شود.

لیلا، ۴۸ ساله که حالا خودش برای متوقف کردن ناقص‌سازی جنسی زنان در بندرعباس فعالیت می‌کند تاکید کرد که این در منطقه‌ی محل زندگی‌اش “رایج” است به گونه‌ای که “همه دختران” این منطقه باید “ختنه” بشوند.

او در توضیح بیشتر ادامه داد: «بر اساس سنت، به این کار “تیغ مسلمانی” می‌گویند و اگر این کار را نکنیم، نجس و حرامی خطاب می‌شویم.»

وی اضافه کرد که در جریان فعالیت‌هایش، بسیاری از زنان به وی گفته‌اند «شوهران‌شان اصرار دارند که این کار درباره دختران‌شان حتما انجام شود».

گفتنی است در خردادماه امسال نیز نتایج پژوهشی از یک جامعه‌شناس ایرانی منتشر شد که نشان می‌داد زنان در چهار استان هرمزگان، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی مورد عمل ناقص‌سازی جنسی قرار می‌گیرند.

کمیل احمدی که در جریان این تحقیق ده ساله با حدود ۴۰۰۰ زن از قربانیان ناقص‌سازی جنسی دیدار و گفتگو کرده، به روزنامه بریتانیایی گاردین گفت: «من در سال ۲۰۰۵ به ایران بازگشتم تا درخصوص بریدن آلت جنسی زنان تحقیق کنم و زمانی که فهمیدم این فاجعه بر سر اعضای خانواده خودم نیز آمده شوکه شدم.»

یافته‌های یک تحقیق میدانی توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم که حدود دوازده سال قبل در پاییز ۱۳۸۲ منتشر شد، حکایت از آن داشت که ۷۰ درصد از زنان شهرستان میناب در استان هرمزگان مورد ناقص‌سازی جنسی قرار می‌گیرند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com