Mehdi-Khodaei مهدی خدایی، فعال دانشجویی و مدافع جوان حقوق بشر، پس از ۶۴ ماه حبس، ساعاتی قبل (عصر یکشنبه ۱۴ تیر-۵ جولای) از زندان اوین تهران آزاد شد.

او در اسفندماه سال ۸۸ توسط ماموران امنیتی بازداشت و پس از نزدیک به یک سال بلاتکلیفی، از سوی شعبهٔ ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، به دو اتهام «اجتماعی و تبانی برای ارتکاب جرایم علیه امنیت ملی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد. وی پیش از این نیز در ارتباط با پرونده‌ی بازداشت ۳۸ روزه‌اش در تابستان ٨٧، با محکومیت چهار سال زندان از سوی قاضی صلواتی مواجه شده بود که مجموع دوران محکومیت وی را به هفت سال می‌رساند.

آزادی پیش از موعد این دانشجوی پیشین “دانشگاه آزاد اسلامی”، بر اساس قانون جدید مجازات اسلامی و بند مربوط به تجمیع مجازات‌ها صورت گرفته است. هرچند که بر اساس همین بند، او می‌بایست شش ماه قبل از زندان آزاد می‌شد.

مهدی خدایی در بهمن‌‌ماه ۱۳۹۳ به همراه امید کوکبی، فیزیک‌دان جوان زندانی، ترجمه‌ی فارسی کتابی را با عنوان “اطلس حقوق بشر” از داخل زندان اوین منتشر کرد. این کتاب که مقدمه‌ی عبدالفتاح سلطانی، حقوق‌دان و وکیل مدافع حقوق بشر زندانی را نیز به همراه دارد، توسط انتشارات “آرمان‌شهر” در کشور افغانستان به چاپ رسیده است.

گفتنی است، روز شنبه (۱۳ تیرماه) نیز حسن اسدی، عضو شورای مرکزی “سازمان دانش‌آموختگان ایران” (ادوار تحکیم) پس از تحمل پنج سال حبس، از زندان اوین آزاد شد.

آقای اسدی از روز ۳۱ مرداد ۱۳۸۹ در زندان به سر می‌برد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com