یونگه ولت- ترجمه رضا نافعی

روزنامه نگار آمریکایی آنچه را که رسما در باره کشته شدن بن لادن، رهبر سابق القاعده گفته شده است، حقه بازی می داند. سازمان اطلاعات پاکستان از محل اقامت بن لادن با خبر بوده است.

سیمور هرش Seymour Hersh روزنامه نگار امریکائی با گزارش های خود در باره کشتاری که سربازان آمریکائی در دهکده «می لای» در ویتنام کردند و در باره شکنجه های متداول در زندان ابو غریب در عراق شهرت بین المللی کسب کرد. او اینک یک گزارش بزرگ دیگر در مجله انگلیسی London Review of Books منتشر کرده و در آن از کشته شدن بن لادن توسط کماندوهای ویژه آمریکا نوشته است. او می نویسد که قتل در شب ۲.ماه مه ۲۰۱۱ رخ داد. این متن مفصل از روز یکشنبه در اینترنت در دسترس است. پیام اصلی کتاب در همان جمله اول گفته شده است: «توصیفات کاخ سفید میتواند از تراوشات قلم «لویس کارول » باشد» – نویسنده کتاب » آلیس در سرزمین عجایب «.

طبق آنچه که دولت آمریکا رسما اعلام کرده، مقامات آمریکائی فقط در پی تحقیقات چند ساله خود محل اختفای بن لادن را در شهر «آبوت آباد» در پاکستان کشف کرده اند. دولت پاکستان، ارتش و سازمان اطلاعات آن تا آخرین لحظه از آن عملیات که با دوبالگرد صورت گرفت بی خبر بوده اند. بن لادن «درحال دفاع از خود» به ضرب گلوله از پای در آمده است، هنگامی که قصد داشته کلاشنیکوف خود را بدست گیرد. پس از آن، جسد رهبر القاعده، با رعایت آئین های اسلامی در دریا مدفون شده است.

ولی حالا هرش ادعا می کند که بن لادن پس از فرار از افغانستان در دسامبر ۲۰۰۱، نخست در محل ناشناسی در کوههای هندوکش پنهان شده بود، ولی بعدا افرادی از عشایر محلی با دریافت پول محل اختفای او را به مقامات پاکستانی لو دادند. او در واقع از سال۲۰۰۶ اسیر سازمان اطلاعات پاکستان بود. ویلائی که محل اقامت او خانواده اش در آبوت آباد بود زیر نظارت سازمان اطلاعات پاکستان قرار داشت. در آگوست ۲۰۱۰ رئیس بخش سازمان اطلاعاتی آمریکا «سیا » در پاکستان بوسیله یک افسر عالی رتبه سازمان اطلاعات پاکستان که می خواسته ۲۵ میلیون دلار جائزه برای سر بن لادن را بدست آورد، از این امر با خبر می شود. دولت آمریکا نخست در این مورد پاکستان را در جریان نمی گذارد، بلکه چندین ماه ماموران خود را برای کسب اطمینان از صحت اطلاعات به کار می گمارد. و سرانجام رهبران نیروهای نظامی و سازمان اطلاعات پاکستان در جریان نقشه عملیات گذاشته می شوند. از این طریق محرز می شود که کماندوی مرگ می تواند بدون مواجه شدن با خطر به خاک پاکستان وارد و پس از انجام عملیات از آن خارج شود و در لحظه حمله، ماموران حفاظت سازمان اطلاعات پاکستان در محل حضور نداشته اند.

شیوه همیشگی کار هرش چنین است که مقاله اش متکی بر اطلاعات گسترده ایست که بدست آورده، از جمله از افسران پاکستانی و کارشناسان. برای اطلاعات اساسی گزارش خود فقط یک منبع را ذکر میکند، البته بدون آن که از کسی نام ببرد. منبع او عبارتست از یکی از همکاران سابق سازمان اطلاعات آمریکا که اکنون بازنشسته است. اما در این گزارش بلند، روشن نمی شود که آنچه این مرد به هرش گفته اطلاعات شخص خود او بوده، و یا چقدر از آن اطلاعات شخصی او بوده، و چه مقدار آن را از دیگران شنیده است. مثلا روشن نمی شود که سازمان سیا که از دهها سال پیش با سازمان اطلاعات پاکستان همکاری نزدیک دارد و نفوذی های خود را در آن جا داده، واقعا در سال ۲۰۱۰ برای اولین بار از محل اختفای بن لادن مطلع شده است؟

Link zum Hersh-Artikel (Englisch): www.kurzlink.de/binladen

http://www.jungewelt.de/2015/05-12/052.php

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com