mastmaliسخنگوی سازمان انرژی اتمی در نشستی خبری تأکید کرد: «قرار نیست ما وارد جنگ فکت‌‌شیت شویم. زیرا آمریکایی‌ها برمبنای نیاز خود فکت‌شیت ارائه کرده‌اند ولی باید بگویم در برخی از حوزه‌ها مذاکره تمام نشده و آنها تنها ایده‌آل خود را بیان کرده‌اند». بهروز کمالوندی، معاون سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: «انتشار فکت‌شیت کار اشتباه آمریکایی‌ها بود و در نهایت، در مذاکرات هسته‌ای به ضررشان خواهد بود».این در حالی مطرح می‌شود که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در روزهای گذشته تحت فشار شدید منتقدان برای مقابله‌به‌مثل با وزارت خارجه آمریکا و انتشار فکت‌شیت ایرانی بوده است. ظریف، صالحی و عراقچی در صداوسیما به سؤالات متعددی در مورد دور آخر مذاکرات و تفاهم لوزان پاسخ دادند. ظریف تأکید کرد که فکت‌شیت ایرانی همین توضیحات است. تیم مذاکره‌کننده ایرانی، انتشار هرچه‌بیشتر اطلاعات از مذاکرات را به ضرر روند مذاکره می‌داند. سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین درخصوص علت عدم صدور فکت‌شیت از سوی وزارت امور خارجه گفت: «در دوره قبل چیزی نوشته شده بود و در آن موقع آنها درست و غلط را مخلوط کردند که این امر تنها جنبه تبلیغاتی داشت و اکنون آنها از یک کار ناتمام نیز جلوه‌ای ارائه داده‌اند. بنای ما بر این نبوده است که وارد جنگ فکت‌شیتی شویم و ببینیم که چه‌کسی درست یا غلط می‌گوید؛ ظریف و صالحی گفته‌اند که این خبرها تنها تصویری است که طرف مذاکره‌کننده از خود ارائه می‌دهد».وی ادامه داد: «آنها از بعضی موضوعاتی که توافق شده،
بر اساس نظر خودشان فکت‌شیتی منتشر کرده‌اند، آنها برمبنای نیاز خود در افکار عمومی‌شان ورژن خود را ارائه کردند و موضوعاتی را که هنوز در روند مذاکرات هسته‌ای تمام نشده بیان کرده‌اند».به گزارش ایرنا، کمالوندی افزود: «جمهوری‌اسلامی‌ایران آن چیزی را که می‌خواسته به دست آورده است. از مدتی که دوره تثبیت دستاوردها شروع شده، چنانچه قرار بود مدالی به افتخارآفرینان قبلی می‌دادند مدال‌های بعدی باید به کسانی تعلق می‌گرفت که این دستاوردها و افتخارات را به‌لحاظ علمی، عملی و بین‌المللی تثبیت کردند».معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور باید حفظ شود، گفت: «جمهوری‌اسلامی‌ایران بیشترین بازرسی‌ها را از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که این نشان می‌دهد ایران چیزی ندارد که بخواهد پنهان کند. این در حالی است که اتهامات علیه ما تنها در حوزه سلاح هسته‌ای نبوده بلکه آنها در حوزه‌های دیگر نیز اتهاماتی به کشورمان وارد کردند و سعی می‌کنند با دستگاه‌های بزرگ رسانه‌ای علیه ایران افسانه‌سرایی و داستان‌سرایی کنند».
کمالوندی با اشاره به رویکرد اهداف تیم مذاکره‌کننده گفت: «تیم مذاکره‌کننده جمهوری‌اسلامی‌ایران با دو هدف وارد مذاکرات شد که یکی از آنها گرفتن بهانه از طرف مقابل بود که تلاش می‌کرد کشورهای دیگر را با خود همراه کند. دوم، جمهوری‌اسلامی‌ایران برای حفظ دستاوردها و برداشتن فشارها وارد مذاکرات شد». وی ادامه داد: «البته مذاکرات هسته‌ای سابقه‌ای طولانی در کشور ما دارد و در دولت‌های قبلی نیز انجام شده است اما در این دولت تفاوت‌هایی داشته که من نمی‌خواهم اینها را با هم مقایسه کنم زیرا همه ما در یک مسیر اما با تاکتیک‌های مختلف حرکت می‌کنیم و در دوره‌های مختلف استراتژی واحدی وجود داشته است». معاون سازمان انرژی اتمی گفت: «هیچ‌کدام از اعضای تیم مذاکره‌کننده کشورمان که رهبرمعظم‌انقلاب فرمودند به آنها اعتماد دارند، به‌دنبال آن نیستند که ذره‌ای از حقوق جمهوری‌اسلامی‌ایران صرف‌نظر کنند بلکه به‌دنبال تثبیت دستاوردها و برداشتن فشارها و احقاق حقوق مردم در مذاکرات هسته‌ای هستند».
کمالوندی افزود: «جمهوری‌اسلامی‌ایران و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با متانت و دقت و بر اساس اصول حقوق بین‌المللی مذاکرات را پیگیری می‌کنند و به دلیل جنگ رسانه‌ای دستپاچه نمی‌شوند زیرا جنگ اصلی روی میز مذاکره است. جوجه را آخر پاییز می‌شماریم یعنی بعد از اینکه کار به نتیجه نهایی رسید، یک جمع‌بندی در مورد آن انجام می‌شود».
معاون سازمان انرژی اتمی گفت: «دل‌نگرانی برای کار بزرگی مثل مذاکرات هسته‌ای یک امر طبیعی است چرا که همه دل‌نگران هستند و دل‌نگران‌تر از همه، کسانی هستند که پشت میز مذاکرات حضور دارند و تلاش می‌کنند که طرف مقابل با زیاده‌خواهی، حقوقی را از ملت ایران ضایع نکند». کمالوندی افزود: «تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نظام را نمایندگی می‌کند و نماینده یک جناح یا حزب خاص نیست و مانند تیم ملی است که همه افراد بدون داشتن هیچ‌گونه تعصبی آن را تشویق می‌کنند تا گل بزند و ما هم باید به‌دنبال گل باشیم و در این مذاکرات جمهوری‌اسلامی‌ایران گل خواهد زد».
وی در ادامه درباره انتشار فکت‌شیت ایرانی اظهار کرد: «ما اطلاعات خود را در این زمینه به وزارت خارجه اعلام کرده‌ایم و در صورت صلاحدید، وزارت خارجه فکت‌شیت ایرانی را منتشر خواهد کرد».
سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین با اشاره به اظهارات مونیز در روند مذاکرات هسته‌ای گفت: «ما این اظهارات را مستند کرده‌ایم و در مذاکرات پیش‌روی او قرار می‌دهیم و اعلام می‌کنیم موارد جدید مربوط به بمب هسته‌ای نیست و لازم است شما انعطاف لازم را داشته باشید». وی ادامه داد: دلیل انتشار فکت‌شیت از سوی آمریکایی‌ها، فضای کنگره بوده که خواستند به دلیل جو سنگین حاکم بر کنگره، با انتشار این فکت‌شیت این فضا را تا حدی مهار کرده باشند.  معاون سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری‌اسلامی‌ایران غیر از حقیقت چیز دیگری از مذاکرات هسته‌ای نگفته‌اند؛ ممکن است برخی از مسائل به‌دلیل نهایی‌نشدن و به‌نتیجه‌نرسیدن بیان نشده باشد اما هرچه بیان شد، حقیقت داشت.  کمالوندی در مورد رابطه سازمان انرژی اتمی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره دو مورد مطالعات ادعایی گفت: «ما پاسخ‌های لازم را درخصوص این دو مورد داده‌ایم و به نظر من آنها قانع شده‌اند؛ در بررسی برخی موارد آژانس صلاحیت رسیدگی نداشته و به نظر می‌رسد در جنگ اتهام، ما موفق بودیم».
کمالوندی در پاسخ به این سؤال که آیا درخواست جدیدی از سوی آژانس مبنی‌بر بازدید از پارچین وجود داشته است؟ افزود: پارچین سایتی نظامی است. آنها مرتب درخواست خود را برای بازدید مطرح می‌کنند و ما رد می‌کنیم.  کمالوندی اظهار کرد: «دسترسی‌ها در پروتکل الحاقی تعریف مشخصی دارد اما طرف غربی تمایل دارد این تعریف را وسیع کند؛ پروتکل الحاقی سال ١٩٩۴ تدوین شده است و غنی‌سازی ما مربوط به سال ٨۵ یعنی ٢٠ سال بعد است که با این شواهد پروتکل مختص جمهوری‌اسلامی نوشته نشده است. در جایی از پروتکل آمده است: کشورهای عضو در صورتی که بخواهند به آژانس بین‌المللی برای بازرسی‌ها دسترسی ندهند کسی نمی‌تواند آنها را مجبور به این عمل کند».
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: «در صورت نهایی‌شدن پروتکل الحاقی، این موضوع باید به تصویب مجلس برسد چراکه نهایی‌شدن پروتکل الحاقی نیاز به مصوبه مجلس‌شورای‌اسلامی دارد و در اختیار دولت نیست».
کمالوندی در مورد فردو نیز افزود: «اگر تمام ماشین‌هایی که در فردو کار می‌کنند و تولید سوخت هسته‌ای را برعهده دارند بچرخند، اهمیت بالایی به‌لحاظ غنی‌سازی برای ما ندارد زیرا ما در فردو حدود سه‌هزار و ۵٠٠ سانتریفیوژ فعال داریم که اگر این ماشین‌ها هرکدام یک‌ «سو» سوخت غنی‌شده تولید کنند، حدود سه‌هزار و ۵٠٠ سو سوخت هسته‌ای تولید خواهد شد درصورتی‌که ما در نیروگاه بوشهر به ١٩٠ هزار سو سوخت هسته‌ای احتیاج داریم اما فردو از این جهت که در هر شرایطی غنی‌سازی اورانیوم ادامه پیدا خواهد کرد، اهمیت دارد».
معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در بحث تحقیق و توسعه، استراتژی این بوده که این صنعت، شادابی خود را حفظ کند و این دستاورد مهمی است، گفت: «ما برای تک‌تک این سانتریفیوژها جنگیده‌ایم و این بسیار مهم است و در مذاکرات در دو ماه آینده جنگ جدی‌ای به‌لحاظ فنی با طرف مقابل خواهیم داشت».
وی ادامه داد: «رهبرمعظم‌انقلاب بر کلیت مذاکرات نظارت دارند و هیچ‌کسی از خطوط اصلی عدول نکرده است اما عده‌ای نگران هستند که خطوط قرمز رعایت نشود؛ با ترکیب فعلی تیم مذاکره‌کننده، هیچ نگرانی‌ای مبنی‌بر عبور از خطوط قرمز وجود نخواهد داشت».

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com