Abolfazl-Ghadyani-Rouhani-Khameneiیک عضو ارشد “سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی” در ایران می‌گوید که از زمان روی کار آمدن حسن روحانی، فضای سیاسی داخلی “بسته‌تر” شده است و او تا کنون نتوانسته در این عرصه کاری انجام دهد و فضای امنیتی را تغییر دهد.

ابوالفضل قدیانی در گفتگویی با وب‌سایت “کلمه” که روز دوشنبه (۲۴ فروردین-۱۳ اپریل) منتشر شد، با انتقاد از بی‌عملی رییس جمهوری اسلامی در خصوص مسائل داخلی و به ویژه موضوع رفع حصر خانگی رهبران “جنبش سبز” اظهار داشت: «ایستادن در مقابل استبداد و قدرت، جسارت و شهامت و آمادگی برای پرداخت هزینه می‌خواهد و دولت آقای روحانی اگر جسارت لازم را داشته باشد در شورای عالی امنیت ملی موضوع حصر را به بحث می‌گذارد و تلاش می‌کند تا این حصر شکسته شود.»

آقای قدیانی که به تازگی بعد از چهار سال تحمل حبس از زندان آزاد شده، با اشاره به افزایش احضارها و سنگین‌تر شدن احکام حبس در دولت روحانی، حمله‌ی ماموران امنیتی به بند ۳۵۰ زندان اوین در فروردین ماه سال گذشته را “اتفاقی بی‌سابقه طی ده و پانزده سال اخیر” توصیف کرد و افزود حکومت “تعمدا” این کار‌ها را انجام می‌دهد تا نشان دهد که «هم‌چنان از موضع بالا برخورد می‌کند و آراء مردم در حاکمیت تاثیری نداشته است».

این مخالف صریح‌اللهجه‌ی رهبر جمهوری اسلامی و نهاد ولایت فقیه، با بیان این‌که حسن روحانی در مذاکرات هسته‌ای نیز تنها به عنوان “کارگزار” علی خامنه‌ای عمل می‌کند، استراتژی اصلاح‌طلبان مبنی بر عدم انتقاد از روحانی را «کاملا غلط و اشتباه» و «بهانه‌ای برای بی‌عملی» خواند و افزود: «اگر آقای روحانی چانه‌زنی انجام دهد به پشتوانه همین انتقاداتی است که از او می‌شود… واقعا از کسانی که چنین فکر می‌کنند متعجب هستم و این‌گونه فکر کردن نوعی تفکر استبدادزده است.»

او در پایان این گفتگو از روحانی خواست تا به سکوت خود پایان، و درباره ناتوانی در عمل به وعده‌های انتخاباتی‌اش به مردم توضیح دهد.

آقای قدیانی هم‌چنین پیش‌بینی کرد که «اگر روحانی نتواند پاسخ‌گوی مردم باشد، قطعا ریاست جمهوری‌اش چهارساله خواهد بود زیرا طرف مقابل هم از همین نقطه ضعف استفاده می‌کند».

پایان دادن به بازداشت خانگی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی یکی از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی در جریان انتخابات ریاست جمهوری اسلامی در بهار ۱۳۹۲ بود. او پیش و پس از رسیدن به این سمت، مدعی شده بود که حداکثر ظرف یک سال این مساله را حل خواهد کرد.

با این وجود، آن‌گونه که فرزندان موسوی و کروبی می‌گویند دولت روحانی در ۲۰ ماه گذشته هیچ اقدامی برای پایان دادن به بازداشت این دو و نیز زهرا رهنورد انجام نداده است. نرگس موسوی، یکی از دختران موسوی و رهنورد روز دوشنبه (۲۴ فروردین) در صفحه‌ی فیسبوکش نوشت که در این مدت «حتی یک نفر از مسوولان دولتی نیز به زندان اختر مراجعه نکرده است تا شرایط محل حصر آنها و اشکالات قانونی و انسانی را از نزدیک ببیند».

از سوی دیگر، مخالفان روحانی در جبهه‌ی “اصول‌گرایان” هم‌چنان تاکید می‌کنند که او خود از جمله موافقان ادامه‌ی بازداشت خانگی رهبران جنبش سبز است. در همین ارتباط، حمید رسایی، عضو مجلس شورای اسلامی روز ۱۷ فروردین‌ماه، در جریان مناظره‌‌ای با صادق زیباکلام گفت که در جریان رای‌گیری بر سر مصوبه‌ی حصر خانگی موسوی و کروبی در “شورای عالی امنیت ملی” «یکی از اعضایی که به حصر این‌ها رای داده، شخص شخیص حسن روحانی بود».

وی اضافه کرد که آقای روحانی بعد از رسیدن به ریاست جمهوری تا به امروز حتی یک بار هم مسالهٔ رفع حصر را در شورای عالی امنیت ملی طرح نکرده است.

ابن در حالی است که حامیان روحانی در جریان شادی خیابانی پس از تفاهم هسته‌ای در لوزان سوییس، یک بار دیگر با سر دادن شعارهایی خواهان پایان دادن به بازداشت خانگی رهبران جنبش سبز شدند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com