بام-حقوق بشر اساسی‌ترین و ابتدایی‌ترین حقوقی است که هر فرد به طور ذاتی، فطری و به صرف انسان بودن از آن بهره‌مند می‌شود.این تعریف ساده عواقب و بازتاب اجتماعی و سیاسی مهمی را برای مردم و حکومت‌ها به دنبال دارد. مطابق اعلامیه جهانی حقوق بشر و سایر اسناد بین‌المللی این حقوق ویژگی‌هایی همچون جهان شمول بودن، سلب ناشدنی، انتقال ناپذیری، تفکیک ناپذیری، عدم تبعیض و برابری طلبی، به هم پیوستگی و در هم تنیدگی را دارا است. از این رو به تمامی افرد در هر جایی از جهان تعلق دارد و هیچ‌کس را نمی‌توان به صرف منطقه جغرافیایی که در آن زیست می‌کند، از حقوق بشر محروم کرد ضمن اینکه همهٔ افراد فارغ از عواملی چون نژاد، ملیت، جنسیت و غیره در برخورداری از این حقوق با هم برابر و یکسانند و در این خصوص کسی را بر دیگری برتری نیست. این حقوق شامل حقوق طبیعی یا حقوق قانونی که در قوانین ملی و بین‌المللی موجودند می‌شود.دکترین و فعالین حقوق بشر، در فعالیت‌های بین‌المللی خود در زمینه حقوق بین‌الملل، نهادهای جهانی و منطقه‌ای، سیاست‌های دولتی و در فعالیت‌های سازمان‌های غیردولتی، اساس و شالودهٔ سیاست‌های عمومی و اختصاصی در این زمینه را بنا نهادهاست.

در واقع می‌توان گفت در صورتی که جامعهٔ جهانی در فضای صلح، با یک زبان مشترک اخلاقی، گفتگو و مباحثه کنند، این زبان مشترک اخلاقی، در واقع، حقوق بشر نامیده می‌شود. با این وجود هنوز امروزه دکترین حقوق بشر، نظریه‌هایشان را در این مورد با شک و تردید بیان می‌کنند و مباحثه آن‌ها بیشتر در زمینه محتوا، ماهیت و چگونگی توجیه حقوق بشر است. در واقع، پرسش بحث برانگیز همانا خود معنای حق یا حقوقی است که باید به رسمیت شناخته شود و این بحث در گفتمان‌های فیلسوفان همچنان ادامه دارد.
اعلامیه جهانی حقوق بشر
از آنجایی‌که به رسمیت شناختن منزلت ذاتی و حقوق یکسان و انتقال‌ناپذیر همه اعضای خانواده بشری اساس آزادی، عدالت و صلح در جهان است…

و بر طبق ماده یک اعلامیه جهانی حقوق بشر:
تمامی ابنای بشر آزاد به دنیا می‌آیند و از لحاظ منزلت و حقوق با هم برابرند. به آن‌ها، موهبت عقل و وجدان عطا شده است، و باید نسبت به یکدیگر روحیهٔ برادری داشته باشند.

مرخصی محسن میردامادی از زندان
تاریخ:پنجشنبه ,۲ بهمن ۱۳۹۳
محسن میردامادی برای شرکت در مراسم تشییع و تدفین پدر همسرش، روز پنج شنبه به مرخصی آمد. در پی درگذشت محمد ابراهیم مجردی پدر همسر محسن میردامادی دبیرکل حزب مشارکت ایران اسلامی و نماینده تهران در مجلس ششم، این زندانی سیاسی که ششمین سال حبس خود را می‌گذراند صبح روز پنجشنبه جهت شرکت در مراسم تشییع جنازه و ترحیم پدر همسرش از زندان اوین به مرخصی آمد.

انتقال زینب جلالیان به زندان خوی
تاریخ: جمعه ,۳ بهمن ۱۳۹۳
زینب جلالیان از حدود دوماه قبل به زندان مرکزی خوی منتقل شده و هم چنان از بیماریهای چشمی رنج می‌برد. زینب جلالیان از حدود ۲ ماه پیش از بند زنان زندانکرمانشاه به زندان مرکزی خوی منتقل شده است. زندان خوی فاقد بند سیاسی است.

فردین میرکی آزاد شد
تاریخ: جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۳
فردین میرکی فعال کارگری طی روز پنج‌شنبه با تودیع وثیقه آزاد شد.
فردین میرکی فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی‌ برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری طی روز پنج‌شنبه ۲ بهمن ماه با سپردن وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.
وی یکی‌ از فعالینی بود که روز شنبه اول آذر ماه ۱۳۹۳ از طرف ماموران اداره اطلاعات شهر سنندج بازداشت و پس از گذراندن ۲ ماه آزاد شد.

محرومیت از ملاقات یک زندانی بهایی بدلیل مکاتبه با مسئولین
تاریخ: جمعه ,۳ بهمن ۱۳۹۳
بهفر خانجانی، زندانی بهایی زندان مرکزی سمنان پس از ارسال نامه‌ای به دکتر جهانگیری، رئیس سازمان زندانهای کل کشور از مجاری قانونی به دستور سازمان زندانهای استان سمنان ممنوع الملاقات شد.
بعد از موافقت رئیس زندان و قاضی ناظر برای اعطای مرخصی پایان دوره که منجر به آزادی این زندانی عقیدتی پس از حدود ۴ سال از زندان می‌شد، آقای آسیابی دادستان سمنان و همچنین آقای عرب مدیر کل زندانهای سمنان از صدور دستورالعملی خبر داده‌اند که بر اساس آن این زندانی از مرخصی پایان دوره محروم می‌شود. آقای بهفر خانجانی در واکنش به این موضوع نامه‌ای به دکتر جهانگیری رئیس سازمان زندانهای کل کشور نوشته و دستورالعمل مورد اشاره را نقد کرده و آن را مایه تضییع حقوق قانونی و انسانی خود خوانده بود. دستورالعملی که اساسا صحت وجود آن، جای تردید دارد. پس از ارسال این نامه آقای خانجانی مورد مواخذه مسئولان زندان سمنان قرار گرفت و به ایشان اعلام شد تا اطلاع ثانونی بعنوان تنبیه از ملاقات با خانواده خود محروم است.

رنجنامه فواد احمدی، زندانی سنی مذهب رجایی شهر
تاریخ: جمعه ,۳ بهمن ۱۳۹۳
فواد احمد نوری (لالو) زندانی کرد سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج با نگارش رنجنامه‌ای از کارشکنی مسئولان و ممانعت از ملاقات وی با خانواده‌اش که پس از ۴ سال از کردستان عراق عزیمت کرده بودند خبر داد.
فواد احمد نوری (لالو) که به دلیل فعالیت‌های عقیدتی و تبلیغ باورهای اهل سنت به ۱۳ سال حبس محکوم شده است، در پی ممانعت مسئولان از ملاقات وی با خانواده‌اش که ازکشور عراق عزیمت کرده بودند رنجنامه‌ای نوشت که نسخه‌ای از آن در اختیار این خبرگزاری نیز قرار گرفته است.آقای نوری که دارای ۵ فرزند است در قسمتی از این نامه اشاره کرده «… روز سه شنبه مورخ ۳۰ دیماه خانواده‌ام بعد از ۴ سال از کردستان عراق علیرغم دوری و سختی راه و بی‌بضاعتی مالی و مشکلات و ناراحتیهای عدیده جسمی برای دیدنم آمدند، تا مادر، پسر و همسر و فرزندان مظلومم پس از مدت‌ها پدر اسیر خود را برای لحظاتی ملاقات کنند و غم دوری را قدری تسکین دهند و هدیه‌هایی که پدرشان برایشان تدارک دیده بود را از دستان او دریافت کنند، کودکانم تنها می‌خواستند برای دقایقی باری دیگر آغوش گرم پدری را تجربه کنند و غصه‌های کودکانه خود را به دست فراموشی بسپارند ولی افسوس که حقد و بغض عده ایی بی‌انصاف که بویی از انسانیت نبرده‌اند این امید و آرزوهای کودکانه را به اشک تبدیل کرد و علیرغم التماس‌های متعدد خانواده که از ساعت ۸ صبح تا ۳ بعد از ظهر در پشت درهای سالنملاقات منتظر بودند، دست رد به همهٔ التماس‌های عاجزانه‌شان زدند و آن‌ها را از ملاقات محروم کردند.»

گزارشی از وضعیت اعدام ها طی هفته گذشته
اعدام دو نفر در ملاء عام در شیراز
تاریخ: شنبه ,۲۷ دی ۱۳۹۳
با دستور مقامات قضایی حکم اعدام دو فرد به اتهام تجاوز در ملاء عام در شیراز اجرا شد. بر اساس عکسهایی که خبرگزاری‌ها منتشر کردند، کودکان زیادی از پنجره ساختمان‌ها و خیابان شاهد این اعدام بودند.

اعدام یک زندانی در شهرستان طرقبه و شاندیز

تاریخ: سه شنبه ,۳۰ دی ۱۳۹۳
جوان ۲۶ ساله‌ای که متهم به قتل در یک نزاع جمعی بود در طرقبه اعدام شد. این جوان ۲۶ ساله‌ متهم بود که طی یک نزاع دسته جمعی در طرقبه و شاندیز جوان دیگری را با ضربه تبر به قتل رسانده بود .

انتقال ۵ زندانی جهت اجرای حکم اعدام در زندان عادل آباد
تاریخ: سه شنبه ,۳۰ دی ۱۳۹۳
۵ زندانی با اتهامات مربوط به مواد مخدر در زندان عادل آباد شیراز جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شدند.

اعدام سه نفر در ملاء عام در بناب
تاریخ: چهارشنبه ,۱ بهمن ۱۳۹۳

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بناب خبر از اعدام سه زندانی در این شهر داد.سعید قاسمی وند صبح چهارشنبه در حاشیه مراسم اجرای حکم اعدام این سه زندانی اظهار داشت: «این افراد ظهر ششم مهر امسال دختربچه ۱۲ ساله‌ای بنام سیده زهرا بدیهی را زمان بازگشت از مدرسه، پس از پیاده شدن ازسرویس مدرسه ربوده و سپس برای آزادی وی درخواست یک و نیم میلیون یورو برابر شش میلیاردتومان کرده بودند اما دو روز بعد از گروگانگیری از ترس دستگیری گروگان خود را به قتل رسانده و جسد وی را در حیاط خانه یکی از متهمان مدفون کردند.

اعدام ۱۰ زندانی در زندان تایباد
تاریخ: چهارشنبه ,۱ بهمن ۱۳۹۳

۱۰ زندانی با اتهامات مربوط به مواد مخدر در زندان تایباد از طریق چوبه دار اعدام شدند. یک‌شنبه شب (۲۱ دیماه) هفته جاری۱۰ زندانی با اتهامات مربوط به مواد مخدر در زندان تایباد از طریق چوبه دار اعدام شدند.

مقام قضایی ایران: پزشکان حاضر به اجرای حکم قصاص متهم اسیدپاشی نشدند
تاریخ: چهارشنبه ,۱ بهمن ۱۳۹۳
قاضی واحد اجرای احکام دادسرای ناحیه ۲۷ با اشاره به اینکه قصاص محکوم پرونده داوود روشنایی با عمل جراحی انجام می‌شود، اظهار داشت: حکم قصاص محکوم پرونده اسیدپاشی صادر شده اما هیچ پزشکی حاضر به اجرای حکم نبوده است.

بخشش یک اعدامی چند ثانیه بعد از اجرای حکم

تاریخ:پنجشنبه ,۲ بهمن ۱۳۹۳
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ساوه گفت: «قاتل ۴۳ ساله ساوجی روز پنج شنبه در پای چوبه دار بخشیده شد. حجت الله درودگر افزود: «این قاتل در شرایطی که اجرای حکم قصاص برایش آغاز شده بود و طناب دار بر گردن معلق در میان آسمان و زمین بود با بخشش خانواده مقتول مهلت مجدد حیات یافت.

گزارشی از وضعیت کارگران طی هفته گذشته

تجمع کارگران معدن کوشک بافق در مقابل وزارت صنعت
تاریخ: شنبه ,۲۷ دی ۱۳۹۳

جمعی از کارگران معدن کوشک بافق با سفر به تهران صبح امروز (۲۷ دی) در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات خود در مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت تجمع کردند.

در پی خلف وعده کارفرما: کارگران «نورد و لوله صفا» بار دیگر دست از کار کشیدند
تاریخ: شنبه ,۲۷ دی ۱۳۹۳

بیش از یک هزار کارگر کارخانه نورد و لوله صفا در اعتراض به پرداخت نشدن ۱۶ ماه حق بیمه‌شان دست از کار کشیدند. کارفرما پیش از این وعده داده بود مطالبات بیمه‌ای کارگران را اواسط هفته گذشته پرداخت کند.

شکایت سیمان سپاهان از ۶ کارگر برای یک میلیارد تومان خسارت اعتصاب

تاریخ: دوشنبه ,۲۹ دی ۱۳۹۳
مدیرعامل سیمان سپاهان با طرح دادخواست در شعبه ۱۰۱ دادگاه عمومی (جزایی) دادگستری شهرستان مبارکه، خواستار محاکمه ۶ تن از نمایندگان کارگران پیمانی این کارخانه برای دریافت غرامت اعتصاب کارگران سیمان سپاهان در روزهای ۱۹ و ۲۰ مهر ماه امسال شد. «محمدصادق نادری»، «مجید امیریان»، «علی یزدانی»، «مهران جعفری»، «حسینقلی منصوریان» و «محمد علیرضایی» ۶ کارگری هستند که مدیرعامل سیمان سپاهان در شرح دادخواست خود برای ریاست دادگاه مبارکه خواستار محکومیتشان به پرداخت قریب به ده میلیارد ریال به عنوان غرامت اعتصاب شده است.

پانصد کارگر شهرداری خرم‌آباد پنج تا هفت ماه حقوق نگرفته‌اند
تاریخ:سه شنبه ,۳۰ دی ۱۳۹۳

۵۰۰ نفر از کارگران فضای سبز شهرداری خرم آباد بین ۵ تا ۷ تا ماه حقوق دریافت نکرده‌اند. این کارگران که به واسطه یک شرکت پیمانکاری در شهرداری خرم‌آباد کار می‌کنند به ایلنا گفته‌اند علاوه بر تعویق حقوق، حق بیمه آنان نیز به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده است و این بد حسابی در حالی اتفاق افتاده که سهم ۷ درصدی حق بیمه آنان از حقوقشان کسر می‌شود.

کارکنان ۱۱۸ خوزستان سه ماه حقوق نگرفته‌اند
تاریخ:سه شنبه ,۳۰ دی ۱۳۹۳
حقوق ۱۴۰ نفر از کارکنان مخابرات استان خوزستان که در بخش تلفن‌های ضروری ۱۱۸ کار می‌کنند طی سه ماه گذشته پرداخت نشده است.
«مصطفی نظری»، نماینده کانون شوراهای اسلامی کار در شهرهای آبادان، خرمشهر و اروند کنار با اعلام این خبر،گفت: طولانی شدن تاخیر در پرداخت مطالباتکارکنان ۱۱۸ که در دفتر مرکزی مخابرات استان در اهواز مشغول به کارند باعث شده که تعدادی از آنان به سبب افزایش مشکلات مالی محل کار خود را بدون تسویه حساب ترک کنند.

کارگران فولاد و چدن دورود ۴ ماه حقوق نگرفته‌اند

تاریخ: چهارشنبه ,۱ بهمن ۱۳۹۳
پرداخت معوقات حقوقی کارگران فولاد و چدن دورود از مرز چهار ماه گذشت. به گفتهٔ کارگران علی رغم وعده‌های داده شده مبنی بر بهبود اوضاع در ماه‌های منتهی به پایان سال هنوز هیچ اقدامی جهت پرداخت معوقات حقوقی کارگران صورت نگرفته است.

چهل کارگر دائمی معدن طلای آق دره اخراج شدند
تاریخ: پنجشنبه ,۲ بهمن ۱۳۹۳
۴۰ کارگر پیمانی معدن «طلای آق‌دره» واقع در استان آذربایجان غربی دیروز (یکم بهمن) به دلیل «عدم نیاز کارفرما به کار آنان» اخراج شدند. پس از بیکاری ۳۵۰ نفر از کارگران فصلی معدن طلای آق دره در دی ماه که به اعتراض کارگران منجر شد، روز یکم بهمن ماه شرکت پیمانکاری «پویا زرکان» از ورود ۴۰ کارگر دائمی به این واحد معدنی جلوگیری کرده است. بنا بر اظهارات کارگران، اخراج بی‌سابقه این تعداد نیروی کار دائمی در معدن طلای آق دره با حضور تعدادی از مدیران رده بالای معدن انجام شده است.

گزارشی از وضعیت اصناف طی هفته گذشته

کمپین کانون صنفی معلمان ایران برای آزادی معلمان دربند
تاریخ: یکشنبه ,۲۸ دی ۱۳۹۳
کانون صنفی معلمان ایران (تهران) طی فراخوانی از آغاز به کار کمپینی با هدف درخواست آزادی معلمان دربند، رسول بداقی و محمود باقری خبر داده است. فعالان حقوق بشر در ایران، کانون صنفی معلمان (تهران) با صدور فراخوانی از هموطنان دعوت نموده تا از آزادی معلمان دربند آقایان رسول بداقی و محمود باقری حمایت نمایند.

تحصن معلمان قزوینی دراعتراض به مشکلات معیشتی
تاریخ:پنجشنبه ,۲ بهمن ۱۳۹۳
صبح امروز در اقدامی متحد دبیران هنرستان‌های فنی پسرانه و برخی مقاطع راهنمایی، در اعتراض به مشکلات معیشتی، نحوه پرداخت حقوق، سیاست گذاری دولت، به تاخیر افتادن پرداختمبالغ اضافه کار دست به تحصن زدند. این افراد همچنین تنها راه حل مشکل خود را استیضاح وزیر آموزش و پرورش دانسته و خواستار رسیدگی جدی مجلس به این مهم شدند.

اعتصاب همزمان معلمان در چندین شهر و استان
تاریخ: جمعه ,۳ بهمن ۱۳۹۳
هزاران معلم در چندین شهر کشور طی دو روز گذشته در اعتراض به وضع معیشتی خود از رفتن به کلاس‌های درس خودداری کردند.
شماری از معلمان شهرهای اسلامشهر، رباط کریم، شهر قدس، کرج، شهریار، شیراز، شاهرود، سقز، بانه و مریوان در دو روز گذشته (سه شنبه ۳۰ دی و چهارشنبه ۱ بهمن) از رفتن به کلاس‌های درس خودداری کردند. همچنین صد‌ها معلم روز سه شنبه ۳۰ دی مقابل اداره آموزش و پرورش شاهرود و روز چهارشنبه ۱ بهمن مقابل اداره آموزش و پرورش مریوان تجمع کردند. معلمان متحصن به وضع معیشتی خود، بودجه سال آینده وزارت آموزش و پرورش و خدمات ضعیف بیمه طلایی معترض‌اند.

گزارشی از وضعیت زنان طی هفته گذشته

بازداشت تعدادی از فعالین حقوق زنان در تهران

تاریخ: سه شنبه ,۳۰ دی ۱۳۹۳
اطلاعات سپاه پاسداران روز دوشنبه، تعدادی از فعالان حقوق زنان را در تهران بازداشت کرد، این نهاد اطلاعاتی همچنین تعدادی دیگر از فعالان این حوزه را احضار یا تهدید نموده است، گفتهمی‌شود این برخورد‌ها جهت ممانعت از برگزاری برنامه‌های اعتراضی فعالان این حوزه در ارتباط با اسیدپاشی‌های اخیر است.

گزارشی از وضعیت اقلیت های دینی طی هفته گذشته

تفتیش منزل و محل کار یک شهروند بهایی در شیراز
تاریخ: سه شنبه ,۳۰ دی ۱۳۹۳

ماموران اداره اطلاعات شیراز صبح امروز برابر با ۲۹ دی ماه ۱۳۹۳ با مراجعه به محل کار و منزل یک شهروند بهایی با ارائه حکم دادستانی هر دو مکان را مورد بازرسی قرار دادند. مأموران اداره اطلاعات شیراز صبح امروز برابر با ۲۹ دی ماه ۱۳۹۳ با مراجعه به محل کار یک شهروند بهائی (آقای حسن صالحی) و با ارائه حکم دادستانی به ایشان و همچنین بعد از آن در هنگام ظهر با مراجعه به منزلشان، هر دو مکان را مورد بازرسی قرار دادند.

گزارشی از وضعیت اندیشه و بیان طی هفته گذشته

احضار تعدادی از جوانان نصیر آباد توسط اطلاعات سپاه
تاریخ:پنجشنبه ,۲ بهمن ۱۳۹۳

روز گذشته چهارشنبه ۱ بهمن اطلاعات سپاه تعدادی از جوانان اهل سنت نصیر آباد را احضار کرده است. منابع مطلع از جلسه یک ساعته با جوانان احضار شده خبر داده‌اند که در مورد تعدادی از بازداشت شدگان روز یکشنبه ۱۴ دیماه به اتهام امنیتی و اقدامات تروریستی مورد سوال و جواب و بازجویی قرار گرفته‌اند. یک منبع مطلع تعداد احضار شدگان را دستکم در دو نوبت ۶ نفر عنوان کرده است. که اسامی آن‌ها؛ مسلم سنگری، عبدالحمید دهقانی، دوست محمد بلیده‌ای، عبدالسلام وطن خواه، احسان وطن خواه، عبدالقیوم اربابی است.

منبع: بام،هرانا،کمپین فعالین بلوچ،روزنامه خراسان،ایلنا

گرد آوری شده توسط: امیر مهرانی

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com