رشید آخکندی زندانی سیاسی محبوس در زندان سقز، امروز سه‌شنبه ۲۱ بهمن‌ماه، جهت درمان به مرخصی خارج از زندان آمد.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، رشید آخکندی زندانی کهنسال و بیمار زندان مرکزی سقز، امروز سه‌شنبه ۲۱ بهمن‌ماه ۱۳۹۳، پس از سپردن وثیقه‌ای سنگین جهت مداوا در مراکز درمانی خارج از زندان، به مرخصی پانزده روزه اعزام شد.
پیش‌تر «محمدحسین علیمحمدی» برادر زن این زندانی سیاسی در گفتگو با «رادیو کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» گفته بود: «همسر ایشان از لحاظ روانی افسردگی کامل گرفته، نان‌آوری ندارد؛ آن‌ها در فقر شدید هستند. رشید هم شده یک پیرمرد در زندان و هر لحظه امکان مرگ بر اثر بیماری برایش هست.»
وی درباره وضعیت جسمانی این زندانی بیمار گفته: «رشید با توجه به سن بالایی که دارد این روزها و ماه‌های اخیر خیلی ناتوان‌تر شده و ناراحتی‌های جسمی زیادی هم دارد. دندان‌هایش دچار پوسیدگی شدید است، از لحاظ دید از ناحیه هر دو چشم مشکلات اساسی دارد، کلیه‌های وی هم دچار عفونت شدید است و روزبه‌روز وضعیت جسمی وی بدتر می‌شود. متاسفانه چون از لحاظ مالی توان نداریم نمی‌توانیم هزینه‌های درمان رشید را تهیه کنیم. در کل وضعیت جسمی وی در حال حاضر وخیم است و مسوولین هم کاری برای درمان وی انجام نمی‌دهند.»
گفته شده این زندانی سیاسی کُرد، پیش‌تر محکوم به اعدام و سی سال زندان بود، در پی اخذ رضایت خانواده شاکی (اولیای دم) و دریافت مبلغ قابل توجهی دیه، و همچنین موافقت دیوان عالی کشور، حکم اعدامش در ٢٠ اسفندماه ١٣٩٢، لغو و منتظر بررسی دوباره پرونده‌اش شد. در نهایت نتیجه بررسی مجدد پرونده در ششم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳، به وی اعلام شد و این بار در دادگاه انقلاب شهرستان سقز در مجموع به چهل سال تحمل حبس محکوم و از اعدام رهایی یافت.
اتهام این زندانی سیاسی ۵۶ ساله، ارتباط با یکی از احزاب کُرد مخالف حکومت است. وی ابتدا به انجام اقدام مسلحانه نیز متهم شده بود که هیچ‌گاه آن را نپذیرفت تا سرانجام حکم اعدام صادره، در دیوان عالی کشور نقض شد.
رشید آخکندی متاهل و ساکن شهر سقز، در‌ ۲۱ فروردین‌ماه ۱۳۸۷، در شهر اصفهان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. این زندانی در ۳۱ تیرماه همان سال، در شعبه‌ یک دادگاه انقلاب شهر سقز به ریاست قاضی شایق، به اتهام محاربه از طریق عضویت در احزاب کُرد مخالف حکومت، و همچنین معاونت در قتل، به اعدام و سی سال حبس در تبعید در زندان میناب محکوم شد.
پس از اعتراض این زندانی سیاسی، پرونده‌ به شعبه‌ ۵ تجدید نظر استان کردستان ارسال و ۳۱ تیرماه ۱۳۸۸، حکم اعدام تایید شد. بعد از اعتراض مجدد به این حکم، پرونده به شعبه‌ ۸ دیوان عالی کشور ارسال شد و در ۳۱ مردادماه ۱۳۸۸، حکم اعدام تایید شد. حکم اعدام رشید آخکندی بعدها در ٢٠ اسفندماه ١٣٩٢، در دیوان عالی کشور لغو شد.
گفتنی است خانواده این زندانی سیاسی، با توجه به گذشت ۷ سال از زندانی شدن وی و سن بالا و ابتلا به بیماری، ادامه دوران حبس را برای وی ناممکن دانسته و از مردم، سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری و فعالان حقوق بشری و مدافعان حقوق زندانیان سیاسی درخواست کمک کرده‌اند.

سه‌شنبه ۲۱ بهمن‌ماه ۱۳۹۳ – ۱۰ فوریه ۲۰۱۵

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com