علی‌رضا عابدی‌نژاد، مدیرعامل شرکت داده‌پردازان دوران (گروه دوران)، که به دلیل کمک به اعمال فیلترینگ و فروش تجهیزات نظارت بر فعالیت‌های کاربران اینترنت در لیست تحریم‌های امریکا قرار گرفته است.

وزارت خزانه‌داری امریکا، روز سه‌شنبه (۳۰ دسامبر-۹ دی)، نه نام جدید را به لیست تحریم‌های این کشور علیه جمهوری اسلامی اضافه کرد.

بر اساس اطلاعیه‌ی این وزارت‌خانه، پنج ایرانی به نام‌های اسدالله سیفی، تیمور عامری، حسین زیدی، سید کمال یاسینی و آناهیتا نصیربیگ، و یک تبعه افغانستان به نام عزیزالله اسدالله قلندری، در کنار شرکت «بِلفَست جنرال تریدینگ» که در امارات به ثبت رسیده و ظاهرا در زمینه‌ی تجارت مواد غذایی و کشاورزی فعالیت می‌کند، به اتهام ارائه کمک‌های فنی و مالی به دولت و بانک مرکزی ایران، در لیست سیاه تحریم‌های امریکا اضافه شده‌اند.

وزارت خزانه‌داری امریکا هم‌چنین دو شرکت “داده پردازان دوران” (گروه دوران)، و آبیسک را نیز به دلایل حقوق بشری در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.

بنا بر این اطلاعیه، شرکت “ابیسک” که دفتر آن در میدان محسنی تهران قرار دارد، به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زمینه “آموزش مهارت‌های سایبری و قابلیت‌های مربوط به حملات اطلاعاتی” کمک کرده است.

شرکت “دوران” نیز به خاطر کمک به “کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه” در فیلتر کردن صفحات اینترنتی و همچنین، فروش تجهیزات برای اجرای پروژه‌های دولتی نظارت بر فعالیت‌های مجازی تحریم شده است.

گفتنی است بر اساس اطلاعات مندرج در وب‌سایت شرکت “دوران”، ده‌ها شرکت و نهاد دولتی و حکومتی از جمله مشتریان خدمات این شرکت هستند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، “شرکت مخابرات”، وزارت کشور، “سازمان تنظیم ارتباطات و مقررات رادیویی”، “شرکت ارتباطات زیرساخت”، “کمیته امداد امام‌خمینی”، “مجلس شورای اسلامی”، و “سازمان زندان‌ها” اشاره کرد.

مدیرعامل این شرکت، علی‌رضا عابدی‌نژاد، ۴۰ ساله و دانش‌آموخته‌ی دانشگاه صنعتی شریف است که در عکس بالا، تصویر او دیده می‌شود.

او چندی قبل در مصاحبه‌ای با ماهنامه‌ی خبری “دوران”، پروژه فیلترینگ اینترنت در ایران را یکی از “پروژه‌های شاخص” انجام‌شده توسط شرکت تحت مدیریتش معرفی کرده بود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com