images (3)

یک روزنامه مشهور آمریکایی ضمن اشاره به دیدار اخیر سناتور لیندسی گراهام و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به این مساله اشاره کرده است که کنگره جدید آمریکا می‌تواند سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران و اسرائیل را تغییر دهد.

به گزارش روزنامه واشنگتن پست، لیندسی گراهام سناتور آمریکایی در دیدار با نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل تاکید کرده است که من اینجا هستم تا به شما آقای نخست وزیر بگویم که کنگره از رهبری شما تبعیت خواهد کرد. در ژانویه سال آینده رای گیری در خصوص طرح “کرک-منندز” انجام خواهد شد، قانون تحریمی از سوی هر دو حزب که می گوید اگر ایران از میز مذاکرات دور شود تحریم ها بار دیگر اعمال خواهد شد.

وی در ادامه افزود: اگر ایران به دنبال تقلب در قبال هرگونه قراردادی باشد ما تحریم ها علیه این کشور را بار دیگر اعمال خواهیم کرد. این مساله مهم است که ایرانی ها بدانند که از نظر آمریکایی ها تحریم ها هنوز زنده و خوب هستند.

گراهام تاکید کرد: من همچنین قانونی را همراه با سناتور باب کروکر داریم که می گوید: اگر قراردادی بین گروه ۱+۵ در خصوص برنامه هسته ای ایران وجود داشته باشد باید برای تصویب نهایی به کنگره ارسال شود پیش از اینکه تحریم ها به طور دائم لغو شود. پیام روشن این اقدام آن است که کنگره اجازه نخواهد داد تا رئیس جمهور آمریکا دستی باز در قبال ایران داشته باشد.

آخرین باری که جامعه بین المللی سعی در متوقف کردن برنامه های بلندپروازانه یک رژیم داشت نتیجه منجر به مسلح شدن کره شمالی به سلاح اتمی شد. چیزی که در ابتدا غنی سازی محدود اورانیوم با نظارت سازمان ملل آغاز شد در نهایت تبدیل به تولید چندین سلاح اتمی توسط یکی از خطرناک ترین رژیم های جهان یعنی کره شمالی شد.

آقای نخست وزیر من نگران تکرار همه این مسائل هستم که اگر یک توافق بین ایران و ۱+۵ حاصل شود به ایران اجازه دهد تا قابلیت غنی سازی را در اختیار داشته و سرنوشتی مشابه کره شمالی نیز برای ایران رقم بخورد.

شما یک کنگره بسیار سختگیر را خواهید دید زمانی که به مساله ایران ورود پیدا می کند. شما کنگره ای را خواهید دید که شما را مطمئن خواهد کرد که تحریم ها هنوز واقعی بوده و در صورت نقض توافق مجددا اعمال خواهد شد. شما کنگره ای را خواهید دید که خواستار داشتن حق اعلام نظر نهایی در خصوص هرگونه توافق نهایی با ایران است.

برای موثر بودن کنگره، قانون کرک-منندز نیاز خواهد بود تا اطمینان لازم در خصوص اعمال تحریم های جدید در تاریخ قطعی را تامین کند اگر ایران حاضر به پذیرش مفاد توافقنامه از جمله متوقف کردن زیر ساختهای تسلیحات هسته ای خود نباشد، اگر ایران حاضر به پاسخگویی در خصوص کلیه فعالیت های قبلی خود نشود و فعالیت رآکتور اراک را متوقف نکند و اجازه بازرسی های سرزده را ندهد. بدون در نظر گرفتن این مفاد در قرارداد نهایی با ایران تهران می تواند به سوی هسته ای شدن پیش برود.

یک منبع آگاه در یک سازمان حامی اسرائیل نیز گفته است که همبستگی نیروهای کنگره در قبال مساله ایران از زمان انتخابات تاکنون به طور زیادی تغییر یافته است. دیگر به راحتی قانون تحریم های ایران را نمی توان به سادگی با رای گیری در سنا متوقف کرد.

وی پیش بینی کرد که “اکنون احتمالا یک ائتلاف قوی بین دو حزب وجود دارد که از چشم انداز سختگیرانه تحریم ها علیه ایران حمایت می کند و خواستار نقش نهایی کنگره در هرگونه توافق با ایران است.”

گراهام همچنین در خصوص روند صلح خاورمیانه نیز به نتانیاهو قول داد: هرگونه تلاشی از سوی فرانسوی ها، اردنی ها یا سایرین که بخواهد مانع مذاکرات مستقیم بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها در خصوص روند صلح شود، هر کسی که سعی کند این اقدام را از طریق شورای امنیت انجام دهد با اقدام سخت کنگره روبرو خواهد شد و می تواند منجر به قطع تامین منابع مالی سازمان ملل از سوی آمریکا شود.

کنگره اقدامات بیشتری را برای مقابله با ادامه تلاش های صورت گرفته در سازمان ملل برای نامشروع کردن دولت یهودی انجام خواهد داد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com