29122014-MashadiMohamadBagher-04زیارت کربلا، پیاده روی تا حرم، سینه زنی در جوار قبر آقام حسین، بوسیدن ضریح ابوالفضل، نشان دادن غیرت شیعه، اعلام آمادگی برای شهادت، . . . اینها بخشی از آن چیزی است که مسافران انبوه کربلا به عنوان انگیزه خود از سفر پر مشقت به کربلا همزمان با اربعین ذکر می کنند. خیل بزرگی از مردان و زنان در سنین مختلف که سالجاری بدون نیاز به ویزا و گذرنامه، عمدتا از راه های زمینی عازم زیارت کربلا شدند. گردهمایی بزرگی که بازتاب گسترده ای در رادیو و تلویزیون ایران داشت و به ویژه رسانه های وابسته به جناح راست تعداد حاضرین در آن را از نزدیک به سه میلیون در روزهای نخست، به عدد بیست میلیون (۱) در آخرین روز رساندند. یکی از مجریان ویژه این گردهمایی سردار دکتر محمد باقر قالیباف از اهالی مشهد و شهردار تهران بود که خود را خادم افتخاری کربلا نیز می نامد.
29122014-MashadiMohamadBagher-03مراسم روزهای تاسوعا، عاشورا و اربعین هر ساله برای شیعیان به عنوان برنامه ای که برگزاری باشکوه آن اهمیتی حتی بیشتر از محتوایش دارد مطرح است. این روند در سالهای اخیر متناسب با رفتارهای توده گرایانه حاکمیت و جناح های مذهبی به شکل گسترده ای تبلیغ شده است. قرارگرفتن حاکمیت عراق در دست شیعیان نیز توسعه این روند را سرعت بخشیده تا آنجا که در سالهای اخیر هجوم فراوان مردم برای عبور از مرز در ماه های محرم و صفر عمده ترین مشکل مرزبانان بوده است. این افراد که با تحریک دستگاه تبلیغاتی نظام خود را موظف به حضور در کربلا می دانند حتی به صورت قاچاق و از راه کوهستان های منطقه به سمت عراق سرازیر شده و هر ساله تعدادی از آنها گرفتار میدان مین و به تعبیر نزدیکان خود شهید می شوند.
مراسم سالجاری اما ویژگی های بارز دیگری نیز داشت. ظهور پدیده ضد شیعی داعش، انگیزه کافی برای علاقمندان همیشگی فراهم کرده و علیرغم مخاطرات و تهدیدات داعش؛ بر تعداد زائرین افزوده شده بود. پس از برگزاری کمابیش متعارف مراسم تاسوعا و عاشورا، برخی از جناح های حاکمیت جمهوری اسلامی فرصت را برای عرض اندام در مقابل تهدیدات داعش مناسب دیده و زمینه حضور تعداد کثیری از ایرانیان در عراق را فراهم کردند. تبلیغات گسترده، ایجاد تسهیلات، تاسیس ستادهای مدیریت زائرین، و تقبل هزینه های سفر؛ انگیزه های مشتاقان را بیشتر کرده و منجر به حضور گروهی بسیار بیشتر از سالهای قبل آنهم در اربعین در کربلا شد.
29122014-MashadiMohamadBagher-01سپاه پاسداران تلاش زیادی برای مواجهه تبلیغاتی با داعش در ماه های محرم و صفر داشت و تمهیدات نظامی و انتظامی گسترده ای هم فراهم کرده بود؛ اما حضور گسترده و پر صدای شهرداری تهران در مراسم اربعین در کربلا و پذیرش میزبانی از زائرین (۲) بیش از همه مورد توجه مردم به ویژه شهروندان تهرانی قرار گرفت. در حالیکه اصل تصویب بودجه ۵ میلیارد تومانی از سوی شورای شهر تهران برای مراسم اربعین در کربلا مورد اعتراض مردم است، خبرهایی از هزینه شدن نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان برای این مراسم به گوش می رسد. این در حالی است که گویا رقم مصوبه شورای شهر تهران بیشتر از رقم اعلام شده است و گفته می شود که شهردار تهران با کمک رئیس شورا شهر تلاش کرده است تا از این طریق بخشی از هزینه های غیرقانونی زمان انتخابات را جبران نماید. همچنین اخباری مبنی بر باز شدن پای سازمان بازرسی کل کشور، کمیسیون اجتماعی مجلس، و وزارت کشور به این ماجرا شنیده می شود.
از طرف دیگر خبرهای رسیده از زائرین و برخی کارکنان شهرداری تهران که در مراسم اربعین در کربلا حاضر بوده اند حاکی است دستگاه های مختلفی که عمدتا خارج از کنترل دولت است در این مراسم حضور جدی داشته اند و شایعات مربوط به اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان برای این مراسم از سوی شهرداری تهران در کربلا نیز دهان به دهان می چرخیده است. همچنین در یک نشست خبری که استاندار کربلا و مسئولین عراقی حضور داشته اند، پرسش از کمک چند صد میلیاردی شهرداری تهران به کربلا، موجب خشم و اعتراض مسئولین عراقی شده است. این شایعات در روزهای گذشته با درج اخباری در رسانه های داخلی مبنی بر هزینه ۳۰۰ میلیارد تومانی شهرداری تهران در مراسم اربعین تکمیل شد. (۳)
شهرداری تهران در دو سال گذشته به دلیل درگیر شدن سردار دکتر قالیباف با موضوع انتخابات به عنوان صندوق هزینه های وی و همفکرانش عمل کرده و برخی پرونده های تخلفات بزرگ مالی وی همچنان در حال دست به دست شدن بین مقامات عالی است. یک از این تخلفات واگذاری زمین و مجوز ساخت و ساز در محدوده های غیرمجاز به برخی موسسات اقتصادی و بابک زنجانی است در حالیکه غالب پیمانکاران مجری طرح های شهرداری، ناکام از دریافت مطالبات خود در طی چند سال اخیر در راهروهای شورای شهر، مجلس شورا، و دادگستری سرگردان هستند و اخیرا بانک شهر (وابسته به تعدادی از شهرداری کشور) پیشنهاد پرداخت وام برای تادیه این مطالبات را داده است. (۴)
29122014-MashadiMohamadBagher-02شواهد نشان می دهد که سردار دکتر محمد باقر قالیباف که اینک پس از مشهدی و حاجی، قطعا می توان وی را کربلایی هم نامید، تنها برای کربلایی شدن دست به جیب شهرداری نبرده و این اقدام وی شائبه تلاش برای حل بخشی از مشکل بزرگتر او درباره هزینه های انجام شده در طول انتخابات ریاست جمهوری دارد. در ماه های پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ وقتی که بسیاری از طرح های شهرداری به دلیل کمبود مالی تعطیل شده و طرح های پر ابهامی چون دو طبقه شدن بزرگراه صدر اجرا می شد، کمتر کسی در تهران تردید داشت که همه امکانات و بودجه شهرداری با کمک کم نظیر رئیس شورای شهر در اختیار انتخابات ریاست جمهوری است. سردار دکتر قالیباف در آن روزها تصور می کرد که با انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور دیگر نیازی به پاسخگویی در این مورد نیست. هنگامی که ناکامی در انتخابات با ناکامی در کسب ریاست شورای شهر هم همراه شد، تردیدی نمانده بود که پرونده تخلفات وی نیز علنی خواهد شد، اما گرفتاری های بزرگتر رقبا فرصت مناسبی در اختیار او گذاشت تا چاره ای بیندیشد. برگزاری پر سر و صدای اربعین حسینی در کربلا در سایه شور عمومی و اشتیاق حاکمیت به تبلیغات اینچنینی فرصت مناسبی بود که به خوبی از آن بهره برداری شده است.
اما روشن نیست که آیا مشهدی محمد باقر قالیباف، شهردار افتخاری و موقت کربلا (۵)، برای کسب این عنوان ۵ میلیارد تومان از درآمدهای تحلیل رفته شهر تهران را هزینه کرده است یا اینکه به نام اربعین و برای حل مشکلات مالی خود صورت هزینه ۳۰۰ میلیارد تومانی را ساخته و پرداخته کرده تا در سایه عشق اجزای حکومت ولایت فقیه به اهل بیت، و نیاز به تبلیغ اقتدار شیعه این پرونده تخلف هم مسکوت مانده و موضوع کش دار نشود!

پی‌نوشت:
[۱]  شمار زائران اربعین فراتر از ۲۰ میلیون نفر شد، تابناک، ۲۴ آذر ۱۳۹۳

[۲]  واگذاری خدمات شهری کربلا به شهرداری تهران در اربعین حسینی، همشهری آنلاین، اول آذر ۹۳

[۳]  هزینه کرد شهرداری تهران در اربعین در هاله ای از ابهام، شهر خبر

[۴]  برای پرداخت مطالبات؛ شهرداری باید فکری اساسی کند/ پرداخت دیون در قالب وام به نفع پیمانکاران نیست، سایت شورای شهر تهران

[۵]  قالیباف؛ شهردار کربلا، خبرگزاری اهل بیت، ۲۱ آذر ۱۳۹۳

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com