دوئل مجلس و دولت بر سر متصدی وزارت علوم همچنان ادامه دارد و در هفته‌ای که گذشت این مجلس بود که بار دیگر فرصت یافت که چهارمین وزیر پیشنهادی حسن روحانی را با رای عدم اعتماد مواجه کند و نشان دهد که تندرویان بهارستان نشین از هر فرصتی برای ضربه زدن به دولت یازدهم استفاده می کنند.

بدون تردید دیدگاه‌های حسن روحانی و محافظه کاران در تضاد با یکدیگر قرار دارد که این امر در مساله علمی و فرهنگی نمود بیشتری داشته و وزرات علوم را به محل اصلی نزاع بین اصول‌گرایان تندرو و اعتدال گرایان به رهبری حسن روحانی بدل کرده است.

محافظه کاران درون حاکمیتی به همراهی تندرویان بهارستان نشین، از تمامی توان خود استفاده می‌کنند تا ارثیه به جای مانده از دولت احمدی نژاد که خواسته‌های آنان را به خوبی در دانشگاه‌های کشور پیاده کرده بود، حفظ کنند و نمی خواهند تغییر و تحولی در دانشگاه‌ها به وقوع بپیوندد.

آنان به خوبی بر این نکته واقف هستند که تفکرات این قشر در میان تحصیل کردگان و دانشگاهیان هیچ خریداری ندارد و به خوبی توانستند در دوران دولت نهم و دهم نیروهای فاقد صلاحیت و همفکر خود را به دانشگاههای کشور در جایگاه رئیس و استاد و هیات علمی تزریق و خواسته های خود را در مراکز علمی کشور پیاده کنند.

دوران انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ و به دنبال آن انتخاب فردی خارج از دایره تفکر تندرویان به کابوسی برای این طیف بدل گردید و وعده حسن روحانی در خصوص خانه تکانی در دانشگاه‌ها و استقلال مراکز علمی کشور مقبول آنان نبود لذا با همراهی بهارستان نشینان تلاش کردند که وزارت علوم را به چالشی جدی برای دولت یازدهم بدل کنند که نسبتا هم در این زمینه موفق شدند.

حسن روحانی برای رسیدن به این مقصود افراد مختلفی را که برای سرپرستی یا وزارت علوم معرفی کرد: محمود نیلی احمد آبادی، جعفر میلی منفرد، رضا فرجی‌دانا و فخرالدین دانش آشتیانی افرادی بودند که در تقابل با دیدگاه تندرویان مجلس نشین قرار گرفتند و همگی با عنوان عوامل یا حامیان فتنه صحن بهارستان را ترک کردند.

در صحت این مساله که اصول‌گرایان وزیری می‌خواهند دوران طلایی محمود احمدی نژاد در دانشگاهها را دگرگون نسازد شکی وجود ندارد و صحت این مساله را به خوبی می‌توان در صحبت های احمد جنتی دبیر شورای نگهبان مشاهده کرد.

جنتی در خطبه‌های نماز جمعه ۳۰ آبان تهران از نمایندگان مجلس به دلیل رای ندادن به وزرای پیشنهادی حسن روحانی برای تصدی وزارت علوم تشکر کرد  و خطاب به حسن روحانی گفت: مهره‌های فتنه را در جاهای مختلف می‌چینند، اینها درست نیست و لازم است تا تجدید نظر کنید، وزرای پیشنهادی برای تصدی وزارت علوم با فتنه ارتباط داشتند که علنی شد و همه دیدند و شنیدند، اما جاها و پست‌های دیگر کسانی را که می‌گذارند، کسی نمی‌فهمد و صدایش درنمی‌آید.

دبیر شورای نگهبان همچنین خواستار حاکم شدن تفکر بسیجی در دانشگاه‌ها و وزارتخانه‌های کشور شد و افزود: بچه‌مسلمان با تفکر بسیجی را طرد نکنید. اینها باید کارها را در دست بگیرند تا فساد و خیانت نکنند.

چند هزار نفر بورسیه غیرقانونی، محروم و ستاره دار کردن دانشجویان، بازنشستگی زود هنگام و اخراج اساتید تنها بخشی از اقدامات محافظه کاران با حمایت دولت احمدی نژاد در دانشگاه‌ها بود که حاشیه امنی برای آنان در مراکز علمی و فرهنگی کشور به وجود آورده بود.

این روزها عنوان فتنه به ابزاری تبدیل شده تا هر فردی که خارج از دایره تفکرات تندرویان قرار دارد را طرد کنند، دولت حسن روحانی با رسیدگی به نزدیک به سه هزار پرونده بورسیه‌‌‌های غیرقانونی مخالفت‌های محافظه کاران را بر انگیخت که استیضاح و برکناریِ رضا فرجی دانا، وزیر علوم وقت و عدم رای اعتماد به دیگر گزینه های پیشنهادی را به دنبال داشت و اتهام همه در نگاه مجلسی‌ها، همراهی با فتنه نام گرفته بود.

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و عضو مجلس خبرگان رهبری، در اظهار نظری گفته است: الان در این دولت بزرگترین مشکل ما جریان فرهنگی است که در درجه اول این مشکل در دانشگاه‌هاست. الان نزدیک به یکسال و اندی از این دولت می‌گذرد و مسئله وزارت علوم هنوز سامان درستی ندارد. مدتی وزیر داشت و بعد هم که بدون وزیر شد بدتر شد، لذا در محیط دانشگاهی باید نیروهای ارزشی با چنگ و دندان کارها را انجام دهند تا به جایی برسیم.

محمد حسینی٬ وزیر ارشاد دولت احمدی‌نژاد نیز در این زمینه می‌گوید: حسن روحانی باید در رویه خود در معرفی گزینه‌های وزارت علوم تجدیدنظر کند، روش‌های رسانه‌های حامی دولت نخ‌نما است و جریان محافظه‌کاری برای مردم ایران جذابیت دارد.

اینک حسن روحانی، محمد فرهادی که تصدی‌گری وزارت فرهنگ و آموزش عالی در دولت میر حسین موسوی و وزارت بهداشت را در دولت محمد خاتمی در سابقه خود دارد، به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی کرده است، که فرهادی نیز یکی از امضاکنندگان نامه مرداد ۱۳۸۸ به مراجع تقلید است و این روزها از وی نیز  به عنوان یکی از همراهان فتنه ۸۸ نام برده می شود.

حال باید منتظر ماند و دید که مجلس محافظه کاران پنجمین “نه” را به دولت حسن روحانی خواهد داد یا دوئل دو قوه مجریه و مققنه بر سر وزارت علوم پایان خواهد یافت.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com