df3g241dfg44f

«وقتی اخبار را نگاه می کردم دیدم که بسیاری از این سایت های وابسته به جناح اصولگرا که اصلا موسیقی را قبول ندارند و هنرمندان اصلی موسیقی را آفت اصلی این سرزمین می دانند چقدر در رثای این هنرمند از دست رفته قلم زده اند و مطلب نوشته اند!» این روایت حسین زمان، خواننده و آهنگساز نامدار کشورمان از واکنش اصولگرایانى است که در عین مخالفت با موسیقى، صاحب عزاى مرتضى پاشایى شده‌اند؛ خواننده، آهنگساز و نوازنده موسیقی پاپ که به تازگى تسلیم سرطان شد و درگذشت.

حسین زمان به “راه دیگر” مى‌گوید: ”هر هنرمندی که از جنس مردم باشد و برای مردم بخواند، اعتماد مردم را جلب خواهد کرد و نزد مردم محبوب می شود.”

از اواسط ماه جاری بود که نام مرتضی پاشایی بدلیل بستری شدن در بیمارستان وارد سایت های خبری شد. این خواننده پاپ ایرانی بعد از نزدیک به دوسال بیماری و تحمل درمان‌های طولانی روز ۲۳ آبان‌ در سی سالگی برای همیشه از میان هوادارانش رفت.

پس از انتشار خبر درگذشت پاشایی بود که جامعه هنری در ماتم فرو رفت و بسیاری از مردم و جوانان برای بزرگداشت این خواننده فقید به خیابان ها آمدند. او هنرمند جوانی بود که در عمر چهارساله هنری خود توانست به قلب مردم راه پیدا کند و با مرگ خود جامعه ای را در اندوه فرو ببرد.

حسین زمان با افسوس می گوید: “چه خوب بود که ما قدر و منزلت انسانهای بزرگ را زمانی که در قید حیات هستند پاس بداریم البته نه اینکه گله ای از مردم بکنم بلکه می خواهم بگویم ای کاش مردم ما تنها برای رفتن هنرمندان اشک نمی ریختند بلکه زمانی که می بینند که هنرمندان ما  تحت ظلم و فشار هستند، در حصر و زندان هستند، از حقوق خود محرومند، ممنوع الکارند و مجبور به سکوت و خانه نشینی هستند کاری انجام دهند و عشق و حضور خود را نشان دهند. جعفر پناهی از جمله این هنرمندان است که تحت ظلم قرار دارد. متاسفانه در حق هنرمندان خود کم لطف هستیم و وقتی می روند و ما را ترک می کنند تازه متوجه فقدان آنها می شویم. این فرهنگ خوبی نیست و در ابتدا خودم و بعد هموطنانم را بخاطر این فرهنگ نادرست سرزنش می کنم.”

پس از درگذشت پاشایی تجمعات گسترده ای در شهرها مختلف کشور از جمله تهران اصفهان، شیراز، تبریز، قزوین، همدان، کرمانشاه، رشت، یزد، قم، اهواز، سمنان برای بزرگداشت این خواننده مردمی برگزار شد. تجمعاتی که در آنها علاقمندان و هواداران او گرد هم جمع شدند و ترانه هایش را همخوانی کردند و به یاد او شمع روشن کردند و فاتحه و شعر خواندند. اما این تجمعات با واکنش منفی صدا و سیما مواجه شد؛ بطوریکه به نقل از یکی از مجریان تلویزیون، مسئولان این رسانه ملی صحبت درباره مرتضی پاشایی را به علت تجمعات شکل گرفته ممنوع کردند.

شاهین جمشیدی مجری برنامه تلویزیونی گلخانه در صفحه خود نوشت: “قرار بود احسان علیخانی و محمد علیزاده را حضوری به برنامه دعوت کنیم که متأسفانه به دلیل انبوه تجمعات طبق دستور مدیران صداوسیما پخش هرگونه آیتم به این مناسبت ممنوع شد و حتی به اصرار من بیست دقیقه اول برنامه ارتباط تلفنی گرفتیم و صحبت کردیم، حتی صحبت کردن راجع به این موضوع هم ممنوع بود.”

از سوی دیگر، گارد ویژه نیروی انتظامی به متفرق کردن مردم در تجمعات پرداخت و حتی به استفاده از باتوم و بازداشت های کوتاه مدت متوسل شد.

dfg4df54g44fدر این زمینه، به گزارش ایرنا، در گردهمایی طرفداران مرتضی پاشایی خواننده و موسیقیدان پاپ ایرانی در مشهد که چند هزار نفر حضور داشتند و اکثر آنان را که جوانان تشکیل می دادند، با در دست داشتن شمع و خواندن ترانه هایش یاد و خاطره این هنرمند را گرامی داشتند. ماموران نیروی انتظامی نیز در محل برگزاری این تجمع حضور داشتند و برخی گزارش ها به نقل از شاهدان عینی حکایت از آن داشت که درگیری های پراکنده ای میان تعدادی از جوانان حاضر در خیابان هاشمیه با ماموران پلیس روی داد و چند نفر نیز دستگیر شدند.

حسین زمان همزمان با این برخوردهای امنیتی بر موج سواری جناحهای خاص از مرگ مرتضی پاشایی تاکید می کند و بیان می کند: “متاسفانه خیلی ها حتی کسانیکه اسم مرتضی پاشایی را هم نشنیده اند به خود اجازه می دهند در چنین شرایطی موج سواری کنند. وقتی اخبار را نگاه می کردم دیدم که بسیاری از این سایت های وابسته به جناح اصولگرا که اصلا موسیقی را قبول ندارند و هنرمندان اصلی موسیقی را آفت اصلی این سرزمین می دانند چقدر در رثای این هنرمند از دست رفته قلم زده اند و مطلب نوشته اند! سایت هایی که چند وقت پیش از من بعنوان هنرمند از “فتنه برنگشته” نام بردند و تیتر زدند و یا استاد مسلم موسیقی این مملکت آقای شجریان را مورد بی مهری قرار دادند اما حالا از مرحوم پاشایی می نویسند. می بینیم که در کنار تجمعات گسترده که ناشی از احساسات پاک مردم هست خیلی ها دارند موج سواری می کنند و دقیقا فکر می کنم مسئولین در این مورد خاص سکوت نکرده اند و همه اشان دارند از این موضوع استفاده می کنند و نمونه های آن هم زیاد است.”

مرتضی پاشایی خواننده، آهنگساز و نوازنده موسیقی پاپ بود که از سال ۱۳۸۹ با انتشار اینترنتی کارهایش به مخاطبان معرفی شد. با انتشار رسمی آلبوم “یکی هست” در پائیز ۱۳۹۱به جمع خوانندگان مجوزدار پاپ در ایران پیوست.

او با وجود بیماری ترانه “نگران منی” را برای برنامه “ماه عسل” به تهیه‌کنندگی و اجرای احسان علیخانی اجرا کرد که بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت.

آلبوم‌های “گل بیتا”، یکی هست” و “اسمش عشقه” از او انتشار یافته است.

حسین زمان در پایان آرزو می کند که هنر ابزار دست قدرت ها قرار نگیرد و در کشور ایران هنر و هنرمند آزاد داشته باشیم. او همچنین ابراز امیدواری می کند که هنرمندان این مملکت مخصوصا هنرمندان درد کشیده این کشور دردهای خود را با خود نبرند و برای کارهای هنری شان آزاد و رها باشند و بتوانند کارهایشان را انجام دهند و تحت فشار نباشند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com