امید حبیبی نیا، منتقد فیلم در جشنواره استکهلم

SFF-Poster

یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های بین‌المللی فیلم‌های بلند در سوئد و اسکاندیناوی، امسال ۲۵ ساله شد. این امر با توجه به این‌که در اغلب کشورهای اروپایی جشنواره‌های بین‌المللی فیلم از قدمتی به مراتب بیشتر برخوردار هستند نشان‌گر آن است که جشنواره‌های فیلم در اسکاندیناوی که اغلب نیز در فصل‌های سرد سال برگزار می‌شوند هنوز راه درازی برای جلب توجه سینماگران و روزنامه‌نگاران سینمایی جهان در پیش دارند، در این میان البته جشنواره‌های گوتنبرگ و جشنواره فیلم‌های مستند کپنهاگ با وجود تازه پا بودن موفقیت بیش‌تری داشته‌اند.

با این حال جشنواره فیلم استکهلم که از دیشب با نمایش فیلم آقایان محترم (جنتلمن) آغاز شد، تلاش کرده است تا در کنار نمایش برخی از فیلم‌های مطرح که اغلب در سایر جشنواره‌های معتبر اکران شده بودند، فیلم‌هایی از سایر کشورهای جهان از جمله «جهان سوم» نیز در برنامه خود بگنجاند.

از همین رو برنامه‌های جشنواره فیلم استکهلم، به ویژه امسال که ربع قرن تولد خود را جشن می‌گیرد معمولن با نمایش فیلم‌ها و یا بخش‌هایی همراه است که برای سینمادوستان، منتقدان و روزنامه‌نگاران سینمایی بسیار جالب توجه است.

اما نکته مهم امسال برای ایرانیان ساکن استکهلم که دومین شهر پرجمعیت ایرانی در اروپا (پس از لندن) به حساب می‌آید، حضور هشت فیلم از کارگردان‌های ایرانی و ایرانی‌تبار است.

مشهورترین این فیلم‌ها دو روی ژانویه ساخته سینماگر موفق ایرانی حسین امینی است که توجه منتقدان را به خود جلب کرده است. (این فیلم را به زودی در راهنمای فیلم‌های روزجهان مرور خواهم کرد).

 

دو روی ژانویه، داستان زن و شوهر ثروتمندی است که در آتن گرفتار ماجراهای پیچیده قتل می‌شوند و با کمک یک پسر جوان آمریکایی از گرفتار شدن رهایی می‌یابند اما در نهایت این فرار به تشدید بحران در روابط آن‌ها ختم می‌شود.

حسین امینی برای فیلم‌نامه فیلم محبوب رانندگی (۲۰۱۱) و چند فیلم دیگر مشهور شده بود و این نخستین فیلم بلند سینمایی او است.

دختری شب تنها به خانه برمی‌گردد، اولین فیلم ومپیری بلند تاریخ سینمای ایران ساخته آنا لیلی امیرپور در اولین اکران جشنواره‌ای‌اش درخارج از قاره آمریکا در استکهلم به نمایش درخواهد آمد، فیلمی که از هم اکنون بسیاری از ایرانیان ساکن استکهلم مشتاق دیدن آن هستند.

SF2

قصه‌ها ساخته رخشان بنی اعتماد که جایزه بهترین فیلم‌نامه در جشنواره ونیز را دریافت کرده بود در بخش آزاد و ملبورن ساخته نیما جاویدی در بخش مسابقه، دو فیلم دیگر ایرانی این جشنواره هستند.

فیلم کوتاه بچه ساخته علی اصغری در کنار دو فیلم بلند ایرانی دیگر من عصبانی نیستم و امروز دیگر فیلم‌های امسال جشنواره استکهلم هستند.

رفتار شایسته  نخستین فیلم بلند دزیره اخوان که به موضوع تعارض میان نقش گزینی سنتی جنسی و همجنس‌گرایی در میان ایرانیان می‌پردازد از دیگر فیلم‌هایی است که کارگردان آن ایرانی‌تبار است و در بخش سینمای مستقل آمریکا حضور دارد.

SF3--appropriate_behavior

سینمای مستقل آمریکا، تصویر آسیا، سینمای آمریکای لاتین، فیلم‌های ترسناک و بخش فیلم‌های مستند و کوتاه نیز از بخش‌های محبوب جشنواره استکهلم هستند.

گیت شینیوس مدیر جشنواره استکهلم می‌گوید: فیلم‌های مختلف از ایران می‌تواند چهره‌های متفاوت از زندگی روزانه ایران را به نمایش بگذارند.

از قرار معلوم در جشنواره امسال استکهلم ما با چهره‌های متفاوت از ایران و ایرانی‌ها روبرو خواهیم شد که شاید تا کنون کمتر با چنین تنوعی در یک جشنواره فیلم، شاهد آن بوده‌ایم.

«نوشته فوق می تواند نظر نویسنده باشد و الزامن نظر رادیو کوچه نیست»

TAGS: امید حبیبی نیا, بیست و پنجمین جشنواره فیلم استکهلم, جشنواره فیلم استکهلم, رادیو کوچه, سوئد, عکس ها, فرهنگ, فیلم, ویترین,گزارش

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com