df56g4d5f55dامید کوکبی، دانشجوی نخبه ایرانی که هم اکنون در زندان اوین حکم ده سال زندان خود را می‌گذراند، در نامه ای با تبریک برنده شدن جایزه ریاضی فیلدز توسط مریم میرزاخانی، ابراز امیدواری کرده است که «تمامی استعدادهای جوان در هر گوشه ای از جهان بتوانند به دور از هرگونه نگاه تبعیض آمیز و فشار امنیتی و عقیدتی، آزادانه خود را در بستر دانش برای خدمت به بشریت در جهت برقراری صلح و امنیت در جهان و دنیایی عاری از هراس شکوفا کنند.»

به گزارش کمپین‌ بین‌المللی حقوق بشر در ایران، امید کوکبی در نامه کوتاه خود خطاب به خانم میرزاخانی که از داخل زندان اوین نوشته، آورده است: «کسب مدال فیلدز- معتبرترین جایزه ریاضیات- توسط شما ریاضیدان و استاد جوان و دریافت آن به عنوان نخستین بانوی برنده این نشان یکی از مسرت بخش ترین خبری است که در سال های اخیر در زندان از آن مطلع شدم و به عنوان یک فرد علمی، یک جوان ایرانی و یکی از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف از صمیم قلب به آن افتخار می کنم. به امید اینکه تمامی استعدادهای جوان در هر گوشه ای از جهان بتوانند به دور از هرگونه نگاه تبعیض آمیز و فشار امنیتی و عقیدتی، آزادانه خود را در بستر دانش برای خدمت به بشریت در جهت برقراری صلح و امنیت در جهان و دنیایی عاری از هراس شکوفا کنند، این تبریک را از طرف اینجانب و هم‌بندیانم در زندان اوین پذیرا باشید.»

مریم میرزاخانی، ریاضی‌دان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد در مرداد ماه امسال برنده «مدال فیلدز» که جایزه ای بسیار معتبر در دنیای ریاضیات است شد. جایزه ای که اعتبار آن در اندازه جایزه نوبل برآورد می ‌‌شود. او اولین زنی بود که توانست «مدال فیلدز» را که از سال ۱۹۳۶ هر چهار سال یکبار به دو تا چهار ریاضی دان زیر ۴۰ سال داده می شود از آن خود کند.

امید کوکبی، نخبه ایرانی ۳۰ ساله، فارغ التحصیل دانشگاه شریف و دانشجوی مقطع فوق دکتری فیزیک اتمی در دانشگاه تگزاس آمریکا در تاریخ ۱۰ بهمن ماه ۱۳۸۹ در فرودگاه امام خمینی هنگام ترک کشور بازداشت شد. پس از بازداشت ها مدت ها در انفرادی بود و خانواده و وکیلش امکان تماسی با او را نداشتند. او پس از ۱۵ ماه بازداشت موقت در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی در روز یکشنبه ۲۴ اردبیهشت ماه ۹۱ به ده سال حبس محکوم شد. در این دادگاه نمایشی ۱۳ متهم به جاسوسی محاکمه شدند و یکی از آنها امید کوکبی بود که هیچ صحبتی در دادگاه نکرد. مقامات قضایی از اینکه بتوانند شاهدی برای ادعاهای خود مبنی بر صدور این حکم ارائه کنند تا کنون ناتوان بوده اند با این حال امید کوکبی همچنان براساس حکمی ناعادلانه در زندان به سر می برد. در نامۀ سرگشاده ای که امید کوکبی در سال ۱۳۹۲ از داخل زندان اوین نوشت، اعلام کرد که دستگیری وی در نتیجۀ عدم قبول فشار از ناحیۀ ماموران امنیتی برای همکاری در یک پروژۀ تحقیقاتی نظامی صورت گرفته است.

در تاریخ ۴ مهرماه ۱۳۹۳، در نامۀ سرگشاده ای به رهبر جمهوری اسلامی، هجده برندۀ جایزۀ نوبل خواستار آزادی «فوری و بدون قید و شرط» امید کوکبی شدند. این نامه در نشریۀ پیشروی علمی، نیچر (Nature) منتشر شد. دریافت کنندگان جایزۀ نوبل در نامۀ خود نوشتند: «امید کوکبی فردی است که به مبانی اخلاقی خویش پایبند بوده است و ما از شما میخواهیم تا با نشان دادن مهر و انسانیت به وی اجازه دهید تا به تحصیلات خویش بازگردد تا بتواند توانایی های بالقوۀ خود را برای فن آوری مدرن اطلاعات پرورش دهد.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com