انتقاد شدید نورى‌زاد از سرکوب و نقض حقوق دراویش

noorizaad

با گذشت ۴ هفته از اعتصاب غذای ۹ درویش در بند، وخامت حال جسمانی آنها٬و عدم واکنش دستگاه قضایى کشور، برخى از فعالان مدنى به رفتار حکومت در قبال منتقدان و دگراندیشان به شدت واکنش نشان داده‌اند؛ از جمله‌ى این فعالان مدنى، محمد نورى‌زاد، نویسنده و کارگردان سینماى مستند است.

محصول حکومت روحانیت
او به تازگى طىّ گفتگو با کامیار بهرنگ در برنامه تفسیر خبر تلویزیون رها، روحانیان را مقصر وضعیت کنونى دانسته و گفته است: «این تشیعی که از گلوی آیت‌الله‌ها خارج می شود، تشیع نفرت انگیزست؛ این آیت‌الله‌ها فتوا داده و نداده، یک جمعیت داعشی‌ها و اوباش و اراذلى از میان طلاب قم، تحت حمایت اطلاعات ریختند و حسینیه دراویش را در قم با خاک یکسان کردند». به باور محمد نورى‌زاد، روحانیان حاکمان نالایقى هستند و در جایگاهى قرار گرفته‌اند که سزاوارش نیستند و براى دگراندیشان، خط و نشان مى‌کشند.

مبارزه‌ى منطقى درویشان و سکوت اصلاح‌طلبان
نورى‌زاد مى‌گوید: «من از همین تریبون بعنوان یک معترض مدنی افتخار میکنم به داشتن هموطنان دراویش که پرچم آزادگی و انسانیت و ادب را به اهتزاز درآوردند. مبارزه درست و منطقی را اینها به اهتزاز درآوردند. در حالیکه تمام اصلاح طلبان و تمام برجستگان و نام آوران سیاسی ما سکوت اختیار کردند اینها با زن و فرزندشان رفتند جلوی دادستانی و مى گویند اگر میخواهید زندانی بکنید، اگر اشتهاى‌تان برای زندانی کردن سیری ناپذیر هست، این ما و این زنان و بچه های ما».

این فعال مدنى از این حرکت شجاعانه ستایش مى‌کند و مى‌افزاید: «این حرکت بسیار شکوهمندست و من آن را تقدیس میکنم و آفرین میگویم؛ تعظیم می کنم به اینهمه شعور، به اینهمه آزادگی، معرفت و حریت و ایمان به راهی که دارند؛ کسی با زن و فرزندش برود و بگوید اگر مشتاق زندانی کردن هستید بفرمائید زندانها را با ما پر کنید، شما که دوستان ما را گرفتید بدون دادگاه، بدون اجازه داشتن وکیل و آنها را پشت دربهای بسته به ۵ سال و ۱۰ سال زندان محکوم کردید».

این نویسنده و کارگردان منتقد تاکید مى‌کند: « شیوه‌اى که آنها در پیش گرفتند شیوه‌ى درستی است و اگر اصلاح طلبان می توانستند به این شیوه عمل کنند بسیاری از معضلات ما حل شده بود».

راز ناشنیدنِ سخن منتقدان
نورى‌زاد به این پرسش پاسخ مى دهد که راز ناشنیده ماندنِ سخن منتقدان چیست؟

«وقتی گروه ضد شورش می آورند برای یک عده درویش بی آزار که حرف دارند برای گفتن و میگویند حرف ما رو بشنوید؛ مى دانید راز اینکه حرف اینها را نمی شنوند چیست؟ رازش این است که اگر شما سخن یک معترض را شنیدید باید سخن دومی را هم بشنوید؛ اگر اجازه‌ى اعتراض به یک معترض دادید باید به دیگری هم بدهید، اگر اجازه راهپیمایی به یک جماعت کارگر دادید باید به جمعیت کارگر دیگر هم بدهد و اینها مى دانند که شاه در اواخر حکومتش این کار را کرد و اجازه راهپیمایی به اینها داد و بعد هم این جمعیت کثیر آمدند و طومار شاه را در هم پیچیدند؛ اینها طومار خودشان را پیچیده می بینند، در صورتی که مردم به صحنه بیایند، اینها هیچ دلیلی برای ماندن در قدرت، در ایران ندارند».

اگر ترس مردم بریزد…
آقاى نورى‌زاد در بخش دیگرى از این گفتگوى تلویزیونى گفته است: «من سخن کلانی دارم و مختص دراویش نیست… دراویش که به جرات می گویم یک اقتدارند امروز به ما ثابت کردند که این رویه، رویه درستی است که میتوانیم ما همگی با زن و بچه بلند شویم و برویم جلوی زندانها و بگوییم آقا اگر زندانی می خواهید ما هستیم؛ وقتی ما براى همه اینها خط بکشیم و ساک‌مان را برداریم و برویم دیگر ترسی نخواهیم داشت؛ من امروز با غرور دیدم هشت نفر زن و مرد آمده بودند عکس دخترها و پسرهای زندانی را بر دست گرفته بودند و به عنوان معترض ایستاده بودند و با پلیس با آرامش صحبت میکردند؛ یعنی ترس مردم اگر کم کم بریزد و برسند به جایی که جلوی زندانها و دادستانی ها را پر کنند این حاکمیت با همه‌ى هیاهویش فرو می ریزد؛ زیرا شما به روى مردمی که اسلحه ندارند و جز سخن، حربه دیگری ندارند فقط و فقط می توانید شلیک کنید و هر کسی به مردم بی گناه و بی آزار شلیک کند از بین خواهد رفت».

یادآورى مى شود ۹ تن از دراویش گنابادی یکماه پیش و در اعتراض به نقض حقوق خود، اعتصاب غذا و دارو را آغاز کرده اند و اکنون در وضعیت بحرانى به سر مى برند. شنبه‌ى هفته‌ى گذشته اما تجمع اعتراضى و آرام خانواده هاى آنها مقابل دادستانی با برخورد خشن و شدید نیروی انتظامی رو به رو شد.

ماموران اطلاعات و امنیتی که بامداد ٢٨ شهریورماه با صد‌ها ون و گارد امنیتی در محدوده بازار ۱۵ خرداد تهران مستقر شده بودند با آغاز تجمع خانواده ها شروع به بازداشت و ضرب و شتم آن‌ها کرده و پانصد نفر از دراویش معترض را دستگیر و به کلانتری‌های مختلف پایتخت منتقل کردند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com