cocaine_01.jpg.815x390_q85_crop_upscale

میز چوبی بزرگ، آباژوری متمرکز بر روی آن، خط های سفید مرتبی که روی میز کشیده شده و کاغذهای لوله شده در سمت راست میز. این توصیف سمیرا از یکی از میهمانی های تهران است که چندی پیش در خیابان «فرشته» برگزار شده است.

او می گوید: «انواع مواد مخدر توی مهمونی ها هست. کسی رو زور نمی کنن که مصرف کنه، هر کس بخواد می‌ره تو اتاقی که برای این منظور در نظر گرفته شده.»

مصرف مواد مخدر در ایران در سال های اخیر افزایش یافته و مواد مخدر صنعتی نظیر شیشه و کوکایین جایگزین برخی از مواد سنتی در کشور شده است. البته کوکایین به دلیل قیمت بالا تنها در دسترس قشرهایی قرار دارد که درآمد بالایی دارند.

«ح.پچنک»، فروشنده ۳۲ ساله کوکایین در ایران که اردیبهشت امسال توسط پلیس بازداشت شد، در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره بازار این ماده مخدر گفته است: «مشتری‌های کوکایین افراد عادی نیستند. قیمت هر گرم کوکایین از ۱۲۰ هزار تا ۲۴۰ هزار تومان است و هرکسی نمی‌تواند این مواد را استفاده کند. بیش‌تر، مواد را در شمال شهر توزیع می‌کردیم.»

وی خود به سبب برگزاری یک میهمانی یک میلیارد تومانی مشهور شد: « یک میهمانی ساده بود برای دست خوش. خواستم دوستانم بدانند چه قدر پول دارم و بگویم بزرگ شده ام. این میهمانی را برای دوستانم گرفتم و برایشان سنگ تمام گذاشتم. از پول‌داری لذت می بردم.»

واحد کوکایین، «توپ» است و معمولا کم‌تر از هشت توپ فروخته نمی شود. هشت توپ معادل ۳/۵ گرم است. در ایران قیمت این ماده مخدر نسبت به نرم جهانی پایین‌تر است. قیمت هشت توپ کوکایین در نیویورک ۳۰۰ دلار است.

سفره کوکایین این سال ها در خانه ورزشکاران هم پهن شده است. شهریور سال ۹۰ ماجرای یک دوپینگی در فوتبال خبرساز شد و سایت «ندای انقلاب» به نقل از یک پزشک نوشت: «مصرف کوکایین خیلی زیاد شده. کوکایین به دلیل تاثیر روی عصب بازیکنان می تواند توان بدنی آن ها را بالا ببرد. دوز مشخصی برای استفاده از این ماده وجود دارد که می تواند بازیکن را سر حال و قبراق کند.»

یک پزشک ورزشی در گفت و گو با «ایران وایر» تایید می کند که ماجرای تابستان ۹۰ چیزی از دامنه تمایل برخی فوتبالیست ها برای شرکت در میهمانی های کوکایین نکاسته است.

بر اساس آمار رسمی، ایران بیش از دو میلیون مصرف کننده مواد مخدر دارد اما آمار دقیقی از مصرف کنندگان کوکایین موجود نیست. رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی در اردیبهشت ماه سال جاری اعلام کرد شمار مصرف کنندگان کوکایین در ایران زیاد نیست اما طیف خاصی به واسطه ثروت خود از این مواد مصرف می کنند.

«طه طاهری»، قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران مرداد ۹۲ با اشاره به افزایش مصرف کوکایین در کشور، گفت: « در تهران حشیش و کوکایین برای برخی از زنان و دختران به سبک زندگی تبدیل شده است.»

به همین دلیل این گروه از مصرف کنندگان مواد مخدر با تصویری که از یک معتاد با دستان سوخته و صورتی پرچروک در ذهن نقش بسته، فاصله بسیاری دارند.

این گروه عموما افراد متمولی هستند که به دلیل درآمد مناسب و امکانات جانبی، مواد مخدر با ناخالصی کم‌تر به دست آن ها می رسد و به گفته خودشان هر وقت تصمیم بگیرند می توانند با حضور در کلینیک های خصوصی برای مدتی از مواد دور باشند.

«رضا» یکی از همین افراد است. او می گوید: «به شکل تفننی کُک (کوکایین) می زنم. این نیست که همیشه نیاز داشته باشم. هر وقت مهمونی هستیم یه خط می ریم و رفت تا مهمونی بعدی.»

رضا که خودش یکی از برگزارکنندگان میهمانی های این چنینی است، می گوید: «مهمونی در باغ های اطراف تهران امن تر از برج ها است. نیروی انتظامی پولش رو می گیره و دیگه خیال آدم راحته. البته بعضی وقت ها الکی میان دم در باغ و وقتی سر کیسه شل می شه، می‌رن رد کارشون. هزینه هر مهمونی هم بستگی به تعداد اهل حال ها داره. بعضی وقت ها یک میلیون، بعضی وقت ها هم تا ۵، ۶ میلیون تومن هزینه داره. البته خوبیش اینه که دیگه این جا هم مثل خارج، هر کسی یه بخش از هزینه رو دست می گیره. هزینه ها قسمت می شه. مگه قرار باشه رو کم کنی بری که خب دیگه، قضیه اش فرق داره.»

اما وضعیت «امین متفاوت است»؛ او که تاکنون چندین بار برای ترک به خارج از ایران رفته، می گوید: «دکترم گفته کوکایین برخلاف بقیه مواد مخدر که جسم را درگیر می کنند، روح را درگیر می کند. عین نیاز جنسی که نمی شه منکرش شد، نیاز به کوکایین هم برای من چنین شرایطی داره. تونستم مصرفش رو کم کنم اما ترک هنوز نه.»

امین می گوید هزینه سه دوره ترک در امریکا حدود ۲۰۰ هزار دلار است: «من به یک مرکز خصوصی رفتم. کلی برنامه های مختلف ورزشی، تفریحی و آموزشی داشتیم. اما خب تا برگشتم ایران، باز رفتم سمتش. اکثر رفیق و رفقام کک می زنن. نمی شه ضد حال باشم.»

کوکایین تاثیرات مخربی بر مغز و سلسله اعصاب برجای می گذارد. به اعتقاد برخی از پزشکان، این ماده مخدر وابستگی جسمی به همراه ندارد اما وابستگی روحی به کوکایین باعث می شود که ترک آن بسیار سخت و برای عده ای از مصرف کنندگان ناممکن شود.

یکی از پزشکان در مرکز ترک اعتیادی در تهران می گوید: «مصرف کوکایین در طولانی مدت سیستم عصبی و ارسال پیام از مغز به بدن را کند می کند. بسیاری از مصرف کنندگان دچار مشکل دید، تمرکز و افسردگی و استرس بیش از حد می شوند.»

این پزشک می گوید: «مشکل آن جا است که نمی توان تضمین کرد که فرد مصرف کوکایین را ترک می کند چون روان فرد درگیر مصرف می شود و او از لحاظ روانی نیاز به این ماده مخدر دارد و نه جسمی. هیچ پزشکی نمی تواند تضمین کند که مصرف کننده کوکایین دیگر به سوی مصرف آن باز نمی گردد.»

به گفته این پزشک، هزینه ترک و درمان مصرف کنندگان در ایران بسته به میزان مصرف در نظر گرفته می شود و برخی از نیاز به دوره های دو تا پنج ساله برای درمان دارند، هزینه درمان از ۵ تا ۲۵ میلیون تومان برآورد می شود. تامین چنین هزینه هایی برای مصرف کنندگان کوکایین چندان دشوار نیست. آن ها چک سفید امضا هم برای میهمانی های خود کشیده اند.

«سمیرا» که چندی پیش در یکی از برج های خیابان فرشته، میهمان دوستش «سالومه» بوده، می گوید سالومه وقتی ساقی را می شناسد، چک سفید هم حاضر است بدهد و معمولا به بچه های دیگر هم سفارشش را می کند. ساقی خوب باشد، بازارش گرم و پرمشتری است و میهمانی ها برقرار.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com