Happy-Iranians-Arrested-615x377

هفت جوانی که در اردیبهشت‌ماه امسال به خاطر تهیه نسخه ایرانی موزیک ویدئوی «خوشحال» (Happy) خواننده‌ی امریکایی، «فَرِل ویلیامز» مدت کوتاهی را در بازداشت به سر برده بودند، از سوی دادگاه به مواردی چون داشتن “مشروبات الکلی در منزل شخصی” و “روابط نامشروع با یکدیگر” متهم شده‌اند.

وب‌سایت «کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران» با اشاره به برگزاری دادگاه سازندگان ویدئوی «هپی ایرانی» در روز سه‌شنبه (۱۸ شهریور-۹ سپتامبر)، به نقل از یک “منبع مطلع” نوشت تمامی افراد این گروه به داشتن “روابط نامشروع” و هم‌چنین “مشارکت در ساخت کلیپ مبتذل” متهم شده‌اند. هم‌چنین، “حیدری”، قاضی دادگاه، ریحانه طراوتی، یکی از اعضای این گروه را به “داشتن مشروبات الکلی در منزل شخصی” و “بارگذاری و پخش کلیپ در وب‌سایت یوتیوب” متهم کرده است. ساسان سلیمانی نیز به خاطر کارگردانی این ویدیو، با اتهامات سنگین‌تری مواجه شده است.

به گفته‌ی این “منبع”، پنج وکیل این هفت جوان که در دادگاه حضور یافته بودند، علاوه بر اعتراض به ایراد اتهام “روابط نامشروع” به موکلان خود، «از برخورد خشن پلیس و هجوم به آپارتمان عوامل تهیه این ویدیو در زمان دستگیری نیز انتقاد کردند».

ساسان سلیمانی، ریحانه طراوتی، ندا موتمنی، افشین سهرابی، بردیا مرادی، رهام شامخی و سپیده به دنبال شرکت در ویدئوی بازسازی شده از آهنگ “خوشحال” و انتشار گسترده آن در شبکه‌های اجتماعی روز ۲۹ اردبیهشت‌ماه توسط “پلیس امنیت اخلاقی” تهران بازداشت شدند.

تعدادی از بازداشت‌شدگان یک روز بعد در گزارشی که از تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی ایران پخش شد، در حالی که پشت به دوربین بودند و چهره‌های‌شان مشخص نبود، مدعی شدند که “فریب” خورده‌اند.

یکی از این دختران به خبرنگار صداوسیمای جمهوری اسلامی گفت که به آن‌ها قول داده شده بود که این ویدئو پخش عمومی نخواهد شد. یکی از پسر‌ها نیز مدعی شده بود که قرار بوده برای یک فیلم سینمایی مجوزدار از آن‌ها تست بازی‌گری گرفته شود.

هم‌زمان حسین ساجدی‌نیا، فرمانده “نیروی انتظامی تهران بزرگ” گفت که این دختران و پسران، در “یک سلسله اقدامات پلیسی-اطلاعاتی”، ظرف دو ساعت شناسایی و در شش ساعت دستگیر شدند.

شش نفر از بازداشت‌شدگان، پس از دو روز با وثیقه‌هایی بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان آزاد شدند و آقای سلیمانی نیز روز ۸ خردادماه با وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد گردید.

گفتنی است بازداشت این جوانان در آن زمان، ظرف چند ساعت بازتابی جهانی یافته و “فرل ویلیامز” خواننده‌ی آهنگ “خوشحال” (Happy) را نیز به واکنش واداشته بود.

این خواننده‌ی امریکایی، روز ۲۰ می (۳۰ اردیبهشت) با انتشار خبر بازداشت جوانان ایرانی در صفحه‌ی فیسبوک پربیننده‌اش نوشت: «این فراتر از ناراحتی است که این بچه‌ها به خاطر این‌که سعی کردند شادی را گسترش بدهند، دستگیر شده‌اند.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com