روایت یک هلندی از نبرد کرد‌ها با داعش

مصاحبه با ولادمیر وان ویلگنبورگ

ولادمیر وان ویلگنبورگ تحلیل‌گر مسایل کردستان و روزنامه‌نگار هلندی است. ولادمیر در دانشگاه زبان ترکی را فرا گرفت و قصد داشت در مورد مسایل ترکیه گزارش تهیه کند. او در یکی از سفر‌هایش به کردستان با شبکه تلویزیونی «روژ» که از مواضع حزب کارگران کردستان حمایت می‌کند، مصاحبه کرد. بعد از این مصاحبه دولت ترکیه اجازه نداد تا او به این کشور وارد شود. ولادمیر که قصد داشت در ترکیه کار کند و برای رسانه‌ها گزارش بفرستد پس از مواجهه با این مشکل تصمیم گرفت که زبان کردی را نیز یاد بگیرد و گزارش‌های خود را از شهر اربیل تهیه و ارسال کند. او مدتی با شبکه خبری «روداو» همکاری کرد و سپس به کار نویسندگی برای تارنمای المانیتور پرداخت.

او در ماه‌های گذشته در مناطق کردنشین عراق و سوریه در رفت و آمد بوده و از شهرهای کرکوک، قامشلی و اربیل گزارش تهیه کرده است. ولادمیر با بسیاری از رهبران کرد مصاحبه کرده و به یکی از آگاه‌ترین روزنامه‌نگاران غربی در منطقه تبدیل شده است.

ولادمیر وان ویلگنبورگ

ولادمیر وان ویلگنبورگ

به نظر می‌رسد که گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) از نفرات با تجربه و سلاح‌های پیشرفته‌‌‌اى برخوردارند و پیشروی‌های سریعی در مناطق سنی‌‌‌نشین عراق و حتی در بخشی از مناطق کردنشین داشته‌اند. ما در مورد حامیان احتمالی داعش اطلاعات کمی داریم. چه شواهد و همین‌طور چه شایعاتی در منطقه در مورد حامیان احتمالی داعش مطرح است؟

در تیر ماه داعش توانست سلاح‌های پیشرفته آمریکایی موجود در شهر موصل را به دست آورد، آن‌ها به پیشروی خود ادامه دادند و شهرهای سنی‌‌‌نشین را تسخیر کردند. شهر موصل در نزدیکی مرز کردستان است و از نظر استراتژیک برای این گروه بسیار با اهمیت است. این گروه تلاش کرد تا پالایشگاه بیجی (بزرگ‌ترین پالایشگاه عراق) که مصرف داخلی کشور را تامین می‌کند تسخیر کند. همچنین این گروه تلاش داشت تا نفت را در بازار سیاه بفروشد ولی نیروهای کرد و ارتش عراق مانع انجام این کار شدند. در هفته‌های اخیر داعش به شهر شنگال و منطقه سنجار حمله کرده است. این شهر محل زندگی اقلیت یزیدی کرد است و در نتیجه حملات جمعیت این شهر از ترس قتل‌‌‌عام توسط داعش به کوه‌ها پناه برده‌اند.

نیروهای حزب اتحاد دمکراتیک و پ. ک. ک معتقدند که ترکیه با دولت اسلامی همکاری می‌کند.

اشغال شهر شنگال توسط داعش و پناه بردن شهروندان بی‌پناه یزیدی به کوه‌های سنجار بدون دسترسی به آب و غذا باعث مرگ آوارگان کرد شده است. پخش تصاویر آوارگان در رسانه‌ها حکایت از بروز یک فاجعه انسانی است و همین امر مداخله آمریکا دراین مناقشه را توجیه کرده است. از نظر شما حملات هوایی آمریکا بوسیله هواپیماهای بدون سرنشین به مواضع داعش ضروری است؟

حملات هوایی و حمایت نظامی آمریکا به نیروهای کرد کمک کرد تا بتوانند در برابر دولت اسلامی (داعش) پیروزی‌هایی را کسب کنند. نیروهای داعش سه شهر گوار، مخمور و خزیر را در نزدیکی اربیل، پایتخت کردستان اشغال کرده بودند. نیروهای کرد نیز توانستند نیروهای خود را دوباره سازماندهی کنند. نیروهای پ. ک. ک (حزب کارگران کردستان) هم به کمک نیروهای پیشمرگ رفتند و از آنجایی که نیروهای پیشمرگ از تسلیحات مدرن برخوردار نیستند و نبرد واقعی را در این سال‌ها تجربه نکرده‌اند، کمک نیروهای پ‌. ک. ک بسیار موثر واقع خواهد شد.

حزب کارگران کردستان پ‌. ک. ک توسط ترکیه و متحدان غربی‌اش به عنوان گروهی تروریست معرفی می‌شود. حالا که نیروهای پ‌. ک. ک به یاری نیروهای پیشمرگ رفته‌اند و مسعود بارزانی رییس جمهور اقلیم کردستان عراق با آن‌ها دیدار داشته است آیا می‌توان گفت که پ‌. ک. ک خواهد توانست خود را به عنوان قدرتی در منطقه‌ معرفی کند؟
نیروهای حزب کارگران کردستان و حزب اتحاد دمکراتیک (شاخه پ‌. ک. ک در سوریه) در منطقه بسیار فعال بوده‌اند و در نبردهای اخیر نیز از مرز سوریه عبور کردند و همچنین همکاری نیروهایی از اقلیم کردستان و نیروهای پ‌. ک. ک موضوع جدیدی است و اگر همکاری بین این دو گروه ادامه پیدا کند با توجه به روابط نزدیکی که دولت ترکیه با دولت اقلیم کردستان دارد باید دید چه واکنشی به این موضوع نشان خواهد داد.

حزب اتحاد دمکراتیک قصد دارد تا مناطق کردنشین سوریه را به شکل دمکراتیک و شورایی اداره کند. ولی کشورهای غربی تا کنون به این حزب روی خوشی نشان نداده‌اند و این حزب با اینکه مناطق مهمی از سوریه را در اختیار دارد به مذاکرات ژنو دعوت نشد. پیش بینی شما در مورد آینده کردستان سوریه چیست؟

حزب اتحاد دمکراتیک‌ بخش‌های مهمی از سوریه را در اختیار دارد و سیطره خود بر منطقه را ادامه خواهد داد مگر اینکه نیروهای دولت بشار اسد و یا مخالفان او کاملا موفق شوند دیگری را شکست دهند و آنگاه حزب اتحاد دمکراتیک با مشکل مواجه خواهد شد. اما به نظر می‌رسد که وضعیت موجود ادامه پیدا می‌کند و استان حسکه و سایر مناطق کردنشین در دست این حزب باقی خواهد ماند.

احزاب کرد با هم اختلافات زیادی دارند. از زمانی که داعش به عنوان تهدیدی جدی علیه کرد‌ها مطرح شده‌ است این احزاب اختلافات را کنار گذاشته‌اند و با هم همکاری می‌کنند ولی اگر بتوانند بر تهدید داعش غلبه پیدا کنند نیز، همچنان اختلافات سیاسی در جای خود باقی خواهد ماند.

آیا در این مناطق با نیروهای مسلح ایرانی هم برخورد کرده‌ای؟ آیا رسانه‌ها در مورد نقش ایران در عراق غلو می‌کنند؟

من نیروهای ایرانی را در منطقه ندیده‌ام. ولی نیروهای ایرانی در بغداد به ارتش عراق کمک می‌رسانند، همین‌طور در سامرا و کرکوک نقش داشته‌اند. ایران جلوی شکست کامل ارتش عراق را پس از حملات داعش گرفت.

نظرشما در مورد آینده عراق چیست؟ آیا دولت جدید می‌تواند با پیشروی نیروهای داعش مبارزه کند تا ثبات و آرامش را به این کشور جنگ زده بازگرداند؟

هنوز هم گفتگو‌ها در بغداد ادامه دارد و باید دید که دولت جدید چه مواضعی را اتخاذ می‌کند. نخست وزیر جدید عراق «حیدر عبادی» پیش از این در برابر کرد‌ها مواضع سختی اتخاذ کرده است. اما کرد‌ها، سنی‌ها و شیعیان از او حمایت کرده‌اند. همچنین دولت ایالات متحده آمریکا و ایران از انتخاب او حمایت می‌کنند. اگر مردم عراق و دولت‌‌‌هاى ایران، ترکیه و آمریکا در نبرد با داعش از دولت جدید حمایت کنند می‌توان تصور کرد که آرامش بیشتری در عراق برقرار خواهد شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com