Middle East Map
ولخرجی ها و دست و دلبازی های جمهوری اسلامی در خاورمیانه:

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که ایران با اعطای دو قرضه به ارزش چهار میلیارد دلار از سوریه در برابر تحریم های بین المللی علیه این کشور حمایت می کند. بشار اسد رئیس جمهور سوریه امروز چهارشنبه با رستم قاسمی، رئیس کمیته توسعه روابط اقتصادی ایران و سوریه در دمشق دیدار و گفتگو کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس جمهور سوریه در این دیدار از آمادگی ایران برای شرکت در بازسازی سوریه استقبال کرد و خواستار همکاری ایران در چارچوب روابط گسترده هردو کشور شد.

علی سعیدلو معاون رئیس جمهور ایران اعلام کرده است که ستاد بازسازی غزه، به تازگی در تهران پایتخت ایران تاسیس شده است. وی اظهار کرد که جمهوری اسلامی قبول کرده که ساخت هزار خانه، ده مدرسه، پنج مسجد و بازسازی پانصد مغازه، یک بیمارستان و یک دانشگاه را در غزه برعهده بگیرد. این چنین بنظر می رسد که حماس با از دست دادن حامی جدید خود یعنی اخوان المسلمین در مصر مجددا دست به سوی جمهوری اسلامی ایران برای بازسازی غزه دراز نموده است. جمهوری اسلامی نیزعلارغم وجود مسایل عدیده اقتصادی در کشور تصمیم به ادامه ماجراجویی در منطقه را دارد. ولی آیا براستی جمهوری اسلامی طرحهای ضروری عمرانی و بازسازی در ایران را به پایان رسانده که می خواهد در این وضعیت بسیار سخت اقتصادی برای مردم ایران شروع به ولخرجی و دست و دلبازی درسوریه وغزه بکند؟

محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهوری ایران می‌گوید که ۷۵ هزار طرح و پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد که برای اتمام آن‌ها به چهار میلیون و ۱۷۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است و با توجه به حجم منابع محدود مالی کشور حدود ۲۴ سال طول می‌کشد که این طرح‌ها و پروژه‌ها به اتمام برسد.

حسن پسندیده، مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست ایران با بحرانی خواندن وضعیت جمع آوری و تصفیه فاضلاب شهری خواهان در نظر گرفتن راهکارهایی جدید برای تامین بودجه این پروژه‌ها شده است. وی به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت که ایجاد و توسعه شبکه‌های فاضلاب به بودجه هنگفتی نیاز دارد. طبق استانداردهای موجود، تمام شهرهایی که بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت دارند باید به شبکه‌های جمع آوری و تصفیه فاضلاب و پساب مجهز باشند. به این ترتیب حداقل ۱۵۰۰ شهر در ایران باید به چنین ساختار‌ها و تاسیساتی مجهز شوند.

رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر تهران می‌گوید برای جمع‌آوری فاضلاب تهران ۹ هزار کیلومتر لوله‌کشی پیش‌بینی شده اما تا کنون فقط نیمی از این شبکه به بهره‌برداری رسیده است. نیمی از فاضلاب پایتخت جمع‌آوری نمی‌شود و خطر نفوذ نیترات و دیگر آلاینده‌های فاضلاب به شبکه آب‌رسانی تهران جدی است. یک عضو شورای شهر تهران نیزمی‌گوید که نیتراتی شدن آب لوله‌کشی در برخی منطقه‌ها مشاهده شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران – ایرنا، آقای حمید چیت‌چیان وزیر نیروی ایران گفته که این وزارتخانه ۸۵۰ طرح در دست اجرا دارد و برای تمام کردن این طرح ها به ۱۵۰ میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد. او گفته که “اگر در سال‌های آینده هزینه ها افزایش نداشته باشد بیش از ۳۵ سال طول می کشد تا ما بتوانیم طرح های در دست اجرا را تکمیل کنیم.” بنابر گزارش‌ها، وزارت نیرو بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان به بخش های غیردولتی بدهی دارد و تلاش ها برای پرداخت این بدهی تاکنون بی نتیجه بوده است.

علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد ایران، گفته است که حجم بدهی‌های دولت ایران به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. به گفته وزیر اقتصاد از مجموع بدهی‌های دولت ایران بین ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد آن بدهی به پیمانکاران، ۶۷ هزار میلیارد آن بدهی به بانک‌ها و ۷۰ هزار به صندوق بازنشستگی بوده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس جمهوری اسلامی گزارش داده است که با وجود افزایش قیمت مواد سوختی نظیر بنزین، گازوئیل، برق، گاز و آب و نان، دولت برای اجرای برنامه حذف یارانه ها باز هم در سال جاری با کسری بودجه رو به رو خواهد بود. میزان کسری بودجه برنامه حذف یارانه ها، نزدیک به هفت هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

با خواندن این مقاله نتیجه گیری از ضرورت بازسازی سوریه و غزه توسط پول و سرمایه مردم ایران را به شما خواننده گرامی می سپارم. اما سؤال من از آقای روحانی این است که آیا زمان توقف صدور انقلاب به خاورمیانه با دست در جیب مردم محتاج ایران کردن فرا نرسیده است؟ آیا شما همچنان معتقدید که بازسازی غزه ارجح تر از بازسازی خرمشهر و آبادان و ایلام و … آنهم پس از گذشت ۲۴ سال از پایان جنگ می باشد؟

با سپاس
دکتر بهمن جلدی – حقوقدان
انستیتو ایران شناسی کانادا

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com