Tangeh-Vashi

یک مقام ارشد پلیس استان تهران از اجرای طرح موسوم به “ارتقاء امنیت اجتماعی” در منطقه توریستی “تنگه‌واشی” در شرق این استان از صبح روز جمعه (۱۷ مرداد-۸ آگست) خبر داد و گفت که در این طرح، «پلیس با هنجارشکنان، بدپوششان، ‌بی‌حجابان و آلوده‌کنندگان صوتی برخورد خواهد کرد».

به گزارش خبرگزاری “ایسنا”، سرهنگ جمال نیک‌جو، “جانشین فرمانده انتظامی شرق استان تهران”، اجرای طرح «ارتقاء امنیت اجتماعی» را یکی از «مطالبات به حق مردم» دانست و با بیان این‌که «منطقه تنگه‌واشی هر هفته میزبان پنج الی شش هزار نفر است» خاطرنشان کرد که از این پس، هر هفته «ورودی محوراصلی این منطقه تا انتها» توسط ماموران نیروی انتظامی شامل ۴۰ پلیس زن و “بسیج” منطقه فیروزکوه، «به صورت آشکار و پنهان مورد رصد قرار خواهد گرفت».

آقای نیکجو با تاکید بر این‌که «سعی شده تذکرات لسانی باشد» تا «از ایجاد مخاطره جلوگیری شود» افزود که «پلیس از ایجاد هرگونه بی‌انضباطی و هنجارشکنی جلوگیری خواهد کرد و به شدت با آن برخورد می‌شود».

منطقه تنگه‌واشی یکی از محبوب‌ترین مکان‌های گردش‌گری در اطراف تهران است که هم‌واره شاهد برخوردهای انتظامی با جوانان به بهانه‌ی آن‌چه “بدحجابی” و “اختلاط دختر و پسر” خوانده می‌شود، بوده است.

در یکی از آخرین اظهارنظرها در توجیه این‌گونه برخوردها نیز روز ۳۰ تیرماه امسال، محمود گلزاری، “معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان” در دولت حسن روحانی به روزنامه‌ی شرق چاپ تهران گفت که فیلمی را در یکی از جلسات “شورای عالی اجتماعی” در “وزارت کشور” از “تنگه‌واشی” دیده که در آن “مردم بومی” این منطقه از این‌‌که «دختر و پسرها در این منطقه هنجار‌ها را رعایت نمی‌کنند» شکایت داشتند و می‌گفتند «نوع حرکات» آ‌ن‌ها «باعث تغییر رفتار‌ها در این منطقه شده است».

آقای گلزاری در این گفتگو، «نوع برخوردها و پوشش‌» برخی افراد در تنگه‌واشی را «در حد خیلی زیادی بد» توصیف کرد و افزود: «در آن فیلم ما قسمت‌هایی دیدیم که افراد حاضر در جلسه احساس کردند ادامه دیدن فیلم درست نیست. اگر شما جوان هستید و با همسرتان بروید تنگه واشی احساس می‌کنید رفتار‌ها در آن منطقه روی رفتار همراه‌های شما تاثیر می‌گذارد.»

گفتنی است یک سال پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، برخورد با جوانان در قالب “گشت‌های ارشاد” و “پلیس امنیت اخلاقی” نه تنها کاهش نیافته که به تازگی گشت‌های موتوری متعلق به “انصار حزب‌الله” نیز در خیابان‌های تهران و سایر شهرستان‌ها به “تذکر” به دختران و زنان در خصوص پوشش و “حجاب‌”شان می‌پردازند.

این در حالی است که جمع‌آوری یا دست‌کم کاهش این نوع گشت‌ها یکی از مهم‌ترین مطالبات رای‌دهندگان به آقای روحانی در انتخابات خرداد ۱۳۹۲ بود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com