عکس‌ها از علی فتوتی
روز شنبه دوم ماه اوت، دگرباشان جنسی در شهر آمستردام در رژه افتخار شرکت کردند. جشن افتخار دگرباشان جنسی در آمستردام تنها جشن افتخار در جهان است که بر روی قایق‌های شناور بر آب، برگزار می‌شود. جشنواره پراید سالانه در مرکز شهر آمستردام در هفته اول ماه اوت برگزار می‌شود و با رژه قایق‌ها که معروف به «رژه کانال» است، پایان می‌یابد. جشنواره افتخار آمستردام به کمک سازمان سی‌او‌سی، از سال ۱۹۹۶ برگزار می‌شود و یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای سالانه در هلند است.

کشور هلند و شهر آمستردام همواره در خط مقدم تلاش برای حق‌خواهی برای جامعه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی بوده است. فعالیت گروه‌های حامی حقوق همجنسگرایان، دوجنسگرایان و تراجنسی‌ها بیش از ۷۰ سال است که در این کشور قدمت دارد. از نظر فعالیت‌های فراملی، سازمان COC در رژه کانال از حامیان شرکت دگرباشان جنسی از کشورهای اروپای شرقی است. در این کشورها جنبش‌های حق خواهی دگرباشان جنسی با چالش‌های اجتماعی و سیاسی بسیاری رو به رو هستند. سازمان COC از طریق رژه کانال، به این گروه‌ها کمک می‌کند که در سطح اتحادیه اروپا بیشتر دیده شوند و مشکلات آن‌ها بیشتر مطرح شود.
هلند اولین کشور در جهان است که در آن دو شریک هم‌جنس از نظر قانونی اجازه ازدواج پیدا کردند. سازمان سی‌او‌سی و دیگر سازمان‌های دگرباشان جنسی در هلند سال‌ها برای به دست آوردن این حق تلاش کرده بودند. بنیاد سی‌او‌سی هلند (COC Nederland)، قدیمی‌ترین سازمان دگرباشان جنسی در جهان است و فعالیت‌های خود را از سال ۱۹۴۶ تحت عنوان «مرکز فرهنگ و اوقات فراغت» (Cultuur en Ontspanningscentrum) آغاز کرد. این نام، در سال‌های ۱۹۴۰، نام مستعاری بود چرا که شرایط حقوق و اجتماعی آشکارسازی از همجنسگرایی هنوز ممکن نبود. جنبش حقوق دگرباشان جنسی در هلند، کم‌کم شعارهایی فراتر از حقوق برابر در سطح ملی پیدا کرده است و تمرکز بر مساله مبارزه با خشونت نسبت به دگرباشان جنسی در همه اروپا و کشورهای دیگر اکنون مهم‌ترین شعارهای سیاسی این جشنواره است.
در رژه معروف کانال، دگرباشان جنسی و حامیان آن‌ها بر روی قایق‌ها و کشتی‌ها می‌خوانند، می‌رقصند، شادی می‌کنند و پیام‌های سیاسی خود را حمل می‌کنند. جمعیت تماشاچیان ایستاده در طول کانال و بر روی پل‌ها می‌ایستند و آن‌ها را تشویق می‌کنند. منتقدان دگرباش جنسی از جناح چپ معتقدند که به مرور زمان، رژه کانال تجاری‌تر شده است و از اینکه شرکت‌های بین‌المللی هلندی مانند ING و شرکت حمل‌ونقل TNT حامیان مالی این رویداد هستند شکایت دارند. اما موافقان گرفتن حمایت مالی از شرکت‌های بزرگ بر این باورند که برای پذیرش دگرباشان جنسی در همه سطوح حمایت‌های دولتی و اقتصادی دنیای سرمایه، لازم است . قایق‌هایی که پیام تجاری حمل نمی‌کنند برای ورود به رژه کانال، صد یورو حق عضویت در رژه می‌پردازند. قایق‌های تجاری باید ۴۵۰۰ یورو به کمیته برگزاری جشنواره پراید آمستردام پرداخت کنند.
در رژه کانال، شهردار آمستردام، برخی از وزرا و نمایندگان مجلس هم برای حمایت از جامعه دگرباشان جنسی شرکت می‌کنند. جشنواره افتخار آمستردام با هدف آگاهی‌رسانی و ایجاد پذیرش اجتماعی برگزار می‌شود و در طول هفته شامل کنسرت‌ها، مسابقات ورزشی، نمایش‌های خیابانی و در نهایت رژه کانال است.
در پراید سال ۲۰۱۴، بیش از نیم میلیون نفر در این جشن شرکت کرده یا از آن بازدید کردند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com