Aali-Payam-Evin

محمدرضا عالی‌پیام ملقب به «هالو»، شاعر و طنزپرداز منتقد، از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به دو اتهام “توهین به مقدسات” و “فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی” مجموعا به یک سال و سه ماه حبس محکوم شد.

آقای عالی‌پیام با اشاره به احضار تلفنی خود به دادگاه در روز یکشنبه (۳۰ تیر-۲۱ جولای) برای ابلاغ رای صادرشده، در صفحه‌ی فیسبوکش نوشته که تنها به او اجازه داده شده تا آن را بخواند و از تحویل نسخه‌ای از حکم به وی خودداری شده است.

در این حکم که بخش‌هایی از آن توسط این شاعر منتشر شده، از «لپ‌تاپ»، «دو حلقه فیلم ویدئویی» و «سررسید و دست‌نوشته‌های» او به عنوان «ادوات جرم» نام برده شده و از شعرخوانی‌های وی در «انجمن‌های علمی-ادبی-هنری» به «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» یاد شده است.

شعری با عنوان «این‌گونه زندان گشت دانشگاه» که در زمان بازداشت موقت محمدرضا عالی‌پیام در شهریور‌ماه ۱۳۹۱ در زندان اوین سروده شده از جمله دیگر مصادیق اتهامات این شاعر عنوان شده است.

در کیفرخواست صادرشده از سوی دادستانی تهران، آقای عالی‌پیام به «سیاه‌نمایی علیه نظام جمهوری اسلامی و تحریک مردم به عدم مشارکت در انتخابات» نیز متهم شده است.

در این کیفرخواست، وی به “توهین” به رهبر پیشین و کنونی جمهوری اسلامی، و نیز رییس جمهوری اسلامی و دیگر مسوولان این حکومت نیز متهم شده بود که به نظر می‌رسد دادگاه وی را از این اتهامات تبرئه کرده است.

آقای عالی‌پیام که حرفه‌ی اصلی‌اش فیلنامه‌نویسی و فیلم‌سازی است در سال‌های دهه‌ی هفتاد خورشیدی از سوی وزارت ارشاد جمهوری اسلامی ممنوع از فعالیت سینمایی شد. او که در تمام این سال‌ها به سرودن و نگارش اشعار و نوشته‌های طنز در نشریات کشور مشغول بود، پس از انتخابات ریاست جمهوری اسلامی در خردادماه ۱۳۸۸ و اعتراض‌ها به نتایج این انتخابات، با انتشار اشعارش در شبکه‌های اجتماعی، شهرتی دوچندان یافت.

وی روز ۲۴ مردادماه ۱۳۹۱ و پس از انتشار یک دوبیتی در صفحه‌ی فیسبوک خود که ضمن انتقاد از کم‌توجهی «صداوسیما» به آسیب‌دیدگان و قربانیان زلزله‌ی “اهر و ورزقان”، به دخالت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی نیز اشاره داشت، با هجوم نیروهای امنیتی به منزلش بازداشت شد و چهار هفته بعد (۱۹ شهریور ۹۱) با قرار وثیقه‌ی ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد گردید.

آقای عالی‌پیام در آن شعر گفته بود:

«کی گفته که ما دولت راحت طلبیم؟
در فکر گرفتاری خلق عربیم
این قدر نگویید اهر زلزله شد
فعلن که گرفتار دمشق و حلبیم»

این طنزپرداز، پس از صدور حکم تازه‌اش که البته پیش از اجرا باید در دادگاه تجدیدنظر نیز تایید شود، خطاب به طرفدارانش نوشته است: «دوستان عزیز، منتظر اشعار من از داخل زندان باشید.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com