imagesبه گزارش جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر)، خانم ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل امروز ۲۶ ژوئن ۲۰۱۴ (۵ تیر ۱۳۹۳) از شمار زیاد اعدام‌ها در ایران از آغاز سال ۲۰۱۴ ابراز نگرانی کرد و از دولتمردان خواست این اعدام‌ها و به‌ویژه اعدام نزدیک به وقوع یک مجرم نوجوان را متوقف کنند.

خانم پیلای گفت: «احتمال اعدام راضیه ابراهیمی یک بار دیگر استفاده غیرقابل قبول از مجازات اعدام علیه مجرمان نوجوان را در ایران در کانون توجه‌ها قرار داده است.» راضیه ابراهیمی در سن ۱۷ سالگی به خاطر قتل همسرش مجرم شناخته شد. او در سن ۱۴ سالگی ازدواج کرده و در ۱۵ سالگی فرزند خود را به دنیا آورده بود؛ او گفته قربانی خشونت خانگی بوده است.

خانم پیلای اعلام کرد: «صرف‌نظر از شرایط ارتکاب جرم، حقوق بین‌المللی به صراحت اعدام مجرمان نوجوان را ممنوع کرده است. صدور احکام اعدام علیه افراد زیر ۱۸ سال و اجرای آن‌ها به‌طور کامل با تعهدات بین‌المللی ایران بر اساس میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک ناسازگار است. من از دولتمردان ایران می‌خواهم اعدام راضیه و دیگر مجرمان نوجوان را متوقف کنند.»

جنت میر، مجرم نوجوان افغان ۱۷ ساله، به اتهام جرائم مواد مخدر در ماه آوریل در زندان اصفهان اعدام شد. بنا به گزارش‌ها، او از دسترسی به وکیل مدافع یا خدمات کنسولی محروم بود و این باعث نگرانی درباره رعایت موازین محاکمه عادلانه برای او و پنج افغان دیگری است که به اتهام‌های مشابه به همراه او اعدام شدند.

خانم پیلای از شمار زیاد مجرمان نوجوان که در ایران به اعدام محکوم هستند ابراز نگرانی کرد. بنا به اطلاعاتی که دفتر حقوق بشر سازمان ملل از منابع مورد اعتماد گردآوری کرده، گویا در حدود ۱۶۰ تن به خاطر جرایمی که در سن کمتر از ۱۸ سال مرتکب شده‌اند محکوم به اعدام هستند.

کمیسر عالی حقوق بشر همچنین اعدام تعدادی از زندانیان سیاسی ـ دست کم شش تن ـ از آغاز سال را محکوم کرد. چهار تن دیگر ـ حامد احمدی، کمال مولایی، جهانگیر دهقانی و جمشید دهقانی ـ که همگی کُرد هستند، هر آن در خطر اعدام هستند. آن‌ها در سال ۲۰۱۰ به اتهام محاربه (دشمنی با خدا) و افساد فی‌الارض (فساد روی زمین) پس از محاکمه‌هایی بدون رعایت موازین بین‌المللی محاکمه عادلانه مجرم شناخته شدند.

تصور می‌رود از آغاز سال ۲۰۱۴ تاکنون بیش از ۲۵۰ تن در ایران اعدام شده‌اند ولی بعضی منابع شمار بسیار بیشتری را اعلام کرده‌اند. اکثر اعدام‌ها به اتهام جرائم مواد مخدر انجام می‌شود که شرط حقوق بین‌المللی برای اجرای مجازات اعدام در مورد «مهم‌ترین جنایت‌ها» را برآورده نمی‌کند. از اعدام دست کم ۵۰۰ تن، از جمله ۵۷ تن در انظار عمومی، در سال ۲۰۱۳ اطلاع در دست است.

خانم پیلای از ایران خواست با چشم‌انداز الغای کامل مجازات اعدام، فوری اجرای تمام اعدام‌ها را متوقف کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com