cpjکمیته‌ی پشتیبانی از روزنامه‌نگاران در سال‌روز شکل‌گیری و خیزش مردم پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ و با توجه به استمرار فشارهای مختلف بر رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران ایرانی، و با هدف آگاهی رسانی از این فشارها کارزاری را در شبکه‎ی اجتماعی توییتر برپاکرد.
به نوشته جرس این کارزار باعنوان «زمان پایان دادن به سرکوب پنج ساله در ایران» برای سه هفته از ۱۲ ماه ژوئن برابربا ۲۲ خرداد ۱۳۹۳ آغاز شده و تا ۷ جولای برابر با ۱۶تیر، استمرار خواهدداشت.

اسناد این کارزار در بخش وبلاگ و آرشیو پایگاه خبری این نهاد جهانی منتشر و در شبکه‌های اجتماعی این کمیته از جمله فیسبوک بازنشر داده شده‌اند، همچنین مطالبی خطاب به مقامات ارشد در ایران نیز در دسترس قرار گرفته تا کاربران توییتر هنگام بازنشر، آنها را به حساب‌های کاربری علی‌خامنه‌ای رهبر، حسن‌روحانی رییس‌جمهور و جوادظریف وزیرامورخارجه ایران ارسال کنند.
در مقدمه‌ی متن اصلی این کارزار، بااشاره به شکل‌گیری جنبش‌سبز مردم درایران و سرکوب‌های خشن، بر این امر اشاره‎شده که”سرکوب شدید و گسترده رسانه‌ها و کوشندگان آگاهی رسانی درخرداد ۱۳۸۸ درتمام ۵ سال گذشته استمرار داشته و پس از روی کارآمدن دولت حسن روحانی نیز از این فشارها کاسته نشده است.
جیسن استرن( جیسون شترن ) از مدیران و پژوهشگران بخش خاورمیانه و شمال افریقا،در متن کارزار با اشاره به واکنش این نهاد جهانی به بازداشت روزنامه نگاران و فشارهای شدید و گسترده بر رسانه‌ها در سال ۲۰۰۹ تاکید می‌کند: متاسفانه ایران همچنان یکی از ۳ کشور نخست در کنترل شدید رسانه‌ای و آگاهی رسانی است و در سال ۲۰۱۳ دست کم ۳۵ روزنامه‌نگار در بازداشت بودند.
دراین کارزار پرسش‌ها و خواست‌های اساسی از مقامات ارشد حکومت و دولت ایران تدوین شده و در اختیار کاربران قرار دارد اما از کاربران خواسته شده در مورد مسائل زیر از مقامات ارشد حکومت و دولت ایران پرسش کنند:
– پرسش از علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در باره تداوم بازداشت‌ ده‌ها نفر از روزنامه‌نگاران

– پرسش از حسن روحانی رییس جمهور درباره ادامه‌ی سرکوب و بازداشت روزنامه‌نگاران

– پرسش در باره استمرار تعطیلی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران در ایران برخلاف وعده‌های داده شده

– پرسش در باره جلوگیری از سفر آسان روزنامه نگاران بین المللی به ایران

– پرسش در باره فشارهای بسیار و بدرفتاری با روزنامه‌نگاران زندانی

– پرسش از قوه قضاییه در باره اجرا نکردن ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی از سوی قوه قضاییه

این کارزار که در توییتر برقرار است با هشتگ‌های IranElection# و #YearsAgo دنبال می‌شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com