jayezemohitzistروز شنبه، دهم خرداد‌ماه، جایزه ملی محیط زیست که در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی پایه‌ریزی شد، اما اعطای آن از هفت سال پیش متوقف شده بود به برگزیدگان اعطا شد. در بخش سازمان‌های مردم نهاد انجمن سبز چیا، رفتگران طبیعت و انجمن طرح سرزمین برندگان جایزه ملی محیط‌زیست شدند. سازمان حفاظت محیط‌زیست برای افزایش آگاهی و مشارکت مردمی از سال ۱۳۷۹ اقدام به برگزاری جایزه ملی محیط‌زیست کرده است و هرسال در روز جهانی محیط‌زیست به استناد به ماده ۴۶ آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست و مصوبه مورخ ۱۳۷۷/۱۰/۲۳ شورای عالی حفاظت محیط‌زیست از فعالیت‌های ارزنده افراد حقیقی و حقوقی حافظ محیط‌زیست قدردانی می‌کند.

به گزارش سایت انجمن سبز چیا، روز شنبه ده خرداد در آستانه روز جهانی محیط‌زیست، در محل سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران در پارک پردیسان مراسمی با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران، معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، دکتر تابش رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس، مدیران کل ستادی و استانی، کارکنان و محیط‌بانان سازمان حفاظت محیط‌زیست و همچنین جمعی از تشکل‌های مردمی محیط‌زیست برگزار شد. سازمان حفاظت محیط‌زیست به استناد ماده ۴۶ آئین‌نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست و به‌پاس قدردانی از تلاش کسانی که در راه حفاظت از محیط‌زیست راهگشا بوده و تأثیرات علمی و فرهنگی بسزایی داشته‌اند برندگان نهمین دوره جایزه ملی محیط‌زیست را معرفی کرد. در این مراسم حسن روحانی، رئیس‌جمهور و معاون او، معصومه ابتکار به سخنرانی پرداخته و سپس برندگان نهمین دوره جایزه ملی محیط‌زیست در بخش سازمان‌های مردم نهاد به شرح ذیل معرفی شدند:

بخش سازمان‌های مردم نهاد

رتبه اول
انجمن سبز چیا

به خاطر انجام فعالیت‌های ذیل:
– انجام فعالیت‌های گسترده اجرایی، آموزشی و توسعه و ترویج همکاری‌های مردمی برای حفظ محیط‌زیست غرب کشور.
– فعالیت‌های آموزشی و اجرایی برای مهار آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس و افزایش سطوح بالای مشارکت در میان اقشار مختلف جامعه.
– آموزش جوامع محلی در خصوص مسائل مربوط به شکار حیات‌وحش، آتش‌سوزی جنگل و نحوه مقابله با آن.
– همکاری با اساتید دانشگاه‌ها، پژوهشگران و محققان در زمینه‌های مختلف محیط‌زیست به‌ویژه در رابطه با تالاب زریبار
– توزیع و پخش کیسه زباله و بروشور آموزشی (نحوه رفتار با تفریحگاه‌ها) در روز انس با طبیعت و اکثر جمعه‌های فصل بهار با استقرار اکیپ‌های فعال در خروجی‌های شهر و تفریحگاه‌های عمده شهرستان‌های مریوان و سروآباد
-پاکسازی هر ساله‌ی معابر عمومی شهر مریوان و مسیر و محوطه تالاب زریبار و همچنین روستاهای منطقه با همکاری عموم مردم تحت عنوان “روستا تکانی” با هدف ارتقاء سطح فرهنگ زیست‌محیطی و رعایت حقوق شهروندی. لازم به ذکر است که روستا تکانی اینک در بسیاری از روستاها به امری عمومی و هرساله تبدیل شده است.
– سخنرانی و آموزش زیست‌محیطی در مدارس، مساجد و سطح روستاها به مناسبت‌های گوناگون زیست محیطی
– و ……

رتبه دوم
رفتگران طبیعت

– اجرای بیش از ۷۰۰ برنامه پاک‌سازی در کشور
– تشکیل شعبه در ۳۱ استان
– انجام برنامه‌های آموزشی با موضوعات محیط‌زیستی
– ….

رتبه سوم
انجمن طرح سرزمین

– ایجاد شبکه ملی حفاظت، امداد و نجات پستانداران دریایی خلیج‌فارس و دریای عمان
– انجام فعالیت‌های اجرایی و آموزشی برای حفاظت از فک خزری
– انجام طرح‌های اجرایی و آموزشی در خصوص حفاظت از پلنگ ایرانی
– و……

این جایزه در چهار بخش به متخصصان، مدیران، مؤسسات و سازمان‌های نمونه دولتی، سازمان‌های مردم‌نهاد و سایر اشخاص، اهدا می‌شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com