روزانه حدود ۷۰میلیارد نخ سیگار به مبلغ ۱۰میلیاردتومان در ایران دود می‌شود که بالغ بر ۳۰درصد این مبلغ از طریق قاچاق سیگار انجام می‌شود و گردش سالانه مالی سیگار شش‌هزارو۷۰۰میلیاردتومان است که دوهزارو۶۰۰ تا دوهزارو۷۰۰میلیاردتومان آن قاچاق است (تارنمای عصر ایران ۲۴/۹/۱۳۹۲) یعنی ۲۰ تا ۲۵میلیارد نخ سیگار قاچاق وارد می‌شود. (به‌دنبال قاچاقچیان سیگار باشید)
۱- سالانه بالغ بر ۶۰هزارتن چای قاچاق به کشور وارد و به فروش می‌رسد. چنانچه بهای هر کیلو چای وارداتی را به‌طور متوسط سه‌دلار در نظر بگیریم حجم بازار قاچاق چای ۱۸۰میلیون‌دلار است.
۲- گردش مالی سالانه موادمخدر بالغ بر سه‌میلیارددلار است و حدود شش‌میلیون‌نفر در کشور به‌طور مستقیم درگیر موادمخدر هستند و در بین معتادان ۲۰درصد لیسانس و ۷۰درصد بالای دیپلم هستند (وزیر کشور- خبرگزاری فارس ۵/۱۱/۱۳۹۲).
۳- گردش مالی سالانه بازار فرش ماشینی یک‌میلیارد‌دلار و واردات رسمی پوشاک ۵/۱میلیارددلار است که واردات غیررسمی آن پنج‌میلیارددلار بوده که تبعات آن ورشکستگی صنعت دیرینه‌پای نساجی کشور و برپایی اشتغال برای کشورهای صادر‌کننده پوشاک از جمله ترکیه و چین بوده است (پایگاه خبری بانکداری الکترونیکی مدخبر ۷۲۲۱۸ مورخ ۲۷/۰۱/۱۳۹۲).
۴ – گردش مالی بازار لوازم خانگی شش‌میلیارددلار است و گردش مالی بازار نوشابه و آدامس در سال ۱۳۹۱ دوهزاروصدمیلیاردتومان، بازار متاب ۷۷۸میلیاردتومان و میزان فروش تمامی سینماهای کشور ۲۹میلیاردتومان، بازار موسیقی شش‌میلیاردتومان و گردش مالی یک سانس کنسرت در برج میلاد ۱۳۶میلیون‌تومان بوده است. (ویوانیوز ۱۲/۰۹/۱۳۹۲)
۵- بازار بی‌دروپیکر کتاب‌های آموزشی و کمک‌درسی ۱۶۰میلیاردتومان (معاف از مالیات) و گردش مالی سنگ‌های تزیینی دوهزارمیلیاردتومان که حقوق دولتی آن در سال۱۳۹۲ صرفا ۵۰میلیاردتومان، گردش مالی سنگ‌آهک ۵۳۴میلیاردتومان است سهم دولت هفت‌میلیاردتومان، گردش مالی گچ‌خام ۱۵۱میلیاردتومان با سهم دولت یک‌میلیاردتومانی و گردش مالی واحدهای سنگ‌آهن (گل‌گهر- بافق- چادرملو) شش‌هزارمیلیاردتومان، گردش مالی لوازم‌التحریر مورد نیاز مدارس و دانشگاه چهارهزارمیلیاردتومان (واردات با ارز آزاد) بوده در حالی‌که ارز ماشین‌های لوکس وارداتی سال۱۳۹۱ دولتی بود!! – علم بهتر است یا واردات
۶- گردش مالی واردات سالانه برنج دومیلیارددلار و گردش مالی سالانه بازار آرد بیش از شش‌هزارمیلیاردتومان و بازار گندم حدود ۱۴هزارمیلیاردتومان بوده و در حالی‌که کشور برنج و گندم وارد می‌کرده دلالان ایرانی و همتایان عراقی آنان گندم خوزستان را به عراق صادر کرده و احتمالا به‌جای آن پشمک وارد کرده‌اند! در مقابل گردش مالی صندوق صدقات (تحت پوشش کمیته امداد) سالانه ۱۸۰میلیاردتومان بوده است.
۷- گردش سالانه بازار جراحی زیبایی در حوزه پزشکی بالغ بر یکصدمیلیاردتومان (معاف از مالیات) بوده و گفته می‌شود ۲۰۰جراح قلب در ایران بالغ بر ۵۰هزار عمل جراحی ناقابل انجام می‌دهند (تارنمای مسیر ایرانی).
۸- در حالی‌که ۹۵درصد تولید زعفران جهان در ایران صورت می‌گیرد صرفا یک‌هشتم گردش سالانه جهانی این طلای سرخ که بالغ بر چهارمیلیارددلار است، یعنی کمتر از ۵۰۰میلیون‌دلار آن نصیب ایرانی‌ها می‌شود (ایسنا مورخ ۶/۰۳/۱۳۹۲).
۹- در حالی‌که صادر‌کننده اصلی پسته کشور چند سال پیش می‌گفت نمی‌داند میلیارد چند تا صفر دارد، گردش مالی بازار پسته در داخل چهارهزارمیلیاردتومان است!
۱۰- گردش مالی سالانه بازار مبل ۱۰هزارمیلیاردتومان است (به‌همین دلیل است که مبلی‌ها بانک درست‌کردند)، اما این رقم در مقایسه با گردش مالی سالانه بازار سیمان و ملحقات آن که معادل ۵۵میلیارددلار برآورد می‌شود ناچیز است، به‌خصوص آنکه فقط ۱۴میلیارددلار سیمان داخل مصرف می‌شود.
۱۱- گردش مالی صنعت مخابرات ۱۲هزارمیلیاردتومان است که با اعمال سیاست و تدبیر تا ۴۰هزارمیلیاردتومان جای توسعه دارد (البته بدون فیلترینگ)
۱۲- در حالی‌که گفته می‌شود بودجه ورزش کشور ۴۰۰میلیارد‌تومان است، سالانه هزارو۵۰۰میلیاردتومان ناقابل به جیب بازیکنان ۱۸تیم لیگ برتر باشگاهی می‌رود (اقتصاد آنلاین مورخ ۳۰/۰۱/۱۳۹۳). بیچاره مهندسان و کارگرانی که در خاک و آتش عسلویه و پارس‌جنوبی زندگی و جوانی خود را مصروف آبادانی کشور کرده‌اند! و مدال افتخار توسعه کشور، لیاقت آنان است.
۱۴- در سال۱۳۹۲ بیش از ۱/۱میلیون گوشی تلفن همراه به ارزش تقریبی ۱۵۷میلیون‌دلار از گمرک وارد شده در حالی که نیاز سالانه کشور بین ۹ تا ۱۵میلیون‌دستگاه برآورد شده بنابراین مابقی یعنی حدود ۱/۵ میلیارددلار قاچاق وارده و عوارض گمرکی آن نیز پرداخت نشده است (ایسنا- گزارش گمرک۱۹/۱/۱۳۹۳).

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com