وب‌سایت «معماری نیوز» روز یکشنبه (۴ خرداد-۲۵ می‌) در گزارشی نوشت که کاخ مروارید درحالی «پس از ۱۰ سال به حکم دادستانی به سازمان میراث فرهنگی واگذار شده است»، که «چیزی جز لاشه یک بنا نیست» به گونه‌ای که «سقف آن نم برداشته، جداره‌ و تزیینات سردار‌ها کنده شده، درهای آن شکسته، آب روی باغ بسته شده و درختان نادر آن زرد شده‌اند.»

این وب‌سایت به نقل از «مدیر کل میراث فرهنگی استان البرز» نوشته که ویرانی این کاخ به حدی است که اگر اعتبارات نیز «خوب» و «به موقع» باشد، «مرمت این مجموعه نزدیک سه سال طول خواهد کشید».

ابوالفضل عبیدی تصریح کرده که طی سه هفته بعد از بازگشایی این کاخ، نیروهای تحت مدیریتش «تن‌ها وقت کرده‌اند زباله‌ها را از اینجا خارج کنند و چوب‌ها را از جلوی درهای شیشه‌ای برداشته می‌زهای شکسته را جمع‌آوری کنند».

به گفته آقای عبیدی وضعیت اشیای باارزشی که در این بنا بودند نیز «هم‌چنان در حال پیگیری است».

«معماری‌نیوز» پیش‌تر در همین روز با انتشار گزارش دیگری نوشته بود که کاخ شمس در حالی به «اداره کل میراث فرهنگی استان البرز» تحویل داده شده که «خالی از اشیای قیمتی بود» و از تمام اشیاء و وسایلی که در این کاخ-موزه قرار داشت، «تن‌ها چند مبلمان بی‌ارزش و یک لوس‌تر بزرگ شکسته باقی مانده بود».

«کاخ شمس» در میانه‌های دهه ۱۳۴۰ خورشیدی به شکل یک مروارید و از جنس بتن برای شمس پهلوی، دختر دوم رضا شاه و خواهر محمدرضا شاه، در زمینی به وسعت ۱۱۱ هکتار و با مساحتی حدود ۲۵۰۰ متر مربع احداث شد. از بخش‌های مختلف این کاخ می‌توان به سالن طلایی بار، دفتر مخصوص شمس، سالن پذیرایی، سالن سینما، سالن بیلیارد، استخر، آب‌نما و محل نگهداری پرندگان کمیاب اشاره کرد.

این کاخ بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷ مصادره شد و در سال ۱۳۶۳ با رأی دادگاه انقلاب اسلامی در مالکیت بنیاد مستضعفان قرار گرفت، هرچند که مدیریت آن در اختیار سازمان میراث فرهنگی باقی ماند و تا سال ۱۳۸۲ به‌ عنوان موزه و با نام «مجتمع اردویی تفریحی شهید فهمیده (کاخ مروارید)» مورد استفاده قرار می‌گرفت. چهار سال پس از تعطیلی این کاخ-موزه، بنیاد مستضعفان در قراردادی به تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۶، شش دانگ این مجموعه را به مبلغ ۷ میلیارد تومان به «بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» واگذار کرد.

اسفندماه گذشته، محمود کاشانی، حقوقدان، در نامه‌ای به حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی نوشت که در پی انجام این معامله، کمیسیون موسوم به ماده ۵ شهرستان کرج حتی کاربری زمین‌های این کاخ را از فضای «سبز» به «مسکونی» تغییر داده و «صورتجلسه غیر قانونی این تصمیم به امضای استاندار، شهردار، قائم‌مقام وزیر و مدیر کل شهرسازی کرج، و رییس سازمان جهاد کشاورزی کرج» رسیده و تنها «مدیرکل میراث فرهنگی کرج» با آن مخالفت کرده است.

تا این‌که با لغو این معامله در فروردین‌ماه امسال با حکم دادستانی کرج، کاخ شمس (مروارید) پس از ده سال به سازمان میراث فرهنگی باز گردانده شد و از ساخت هشت‌ هزار واحد آپارتمان در زمین‌های آن جلوگیری گردید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com