Atlas-Mall

شهرداری تهران زمینی را که برای احداث یکی از ایستگاه‌های مترو در شمال تهران پیش‌بینی شده بود، به یک شرکت متعلق به سپاه پاسداران واگذار کرد. این شرکت ضمن تغییر کاربری این زمین، در حال احداث پروژهٔ تجاری بزرگ خود در آن است.

وب‌سایت «معماری نیوز»، که اخبار مربوط به معماری و شهرسازی در ایران را پوشش می‌دهد، روز سه‌شنبه (۳۰ اردیبهشت-۲۰ می‌) در گزارشی نوشت که با فروش و واگذاری قطعه زمین متعلق به متروی تهران در منطقهٔ نیاوران به «شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان اطلس» جهت احداث «پروژه اطلس مال»، مکان ساخت ایستگاه مترو به زمین دیگری منتقل شده است.

این وب‌سایت هم‌چنین از اعتراض شماری از ساکنان منطقه نیاوران به احداث «پروژه اطلس مال» خبر داده و افزوده که به دنبال آن، «بررسی نحوه واگذاری و فروش زمین این پروژه در دستور کار شورای عالی شهرسازی و معماری قرار گرفته است».

این گزارش با اشاره به پیامدهای تغییر کاربری زمین مزبور و انتقال محل احداث مترو به مکانی دیگر اضافه کرده که با توجه به وجود قنات‌های بسیار زیاد در این منطقه، «قطعا مهندس مشاور این پروژه این مکان را مناسب برای احداث ایستگاه مترو تشخیص داده بود» و هم‌چنین احداث آن در این محل، «هزینه زیادی برای شهرداری تهران به همراه نداشت».

Metro-station-sold-to-Atlas-Mall

هم‌زمان با انتشار گزارش «معماری‌نیوز»، وب‌سایت «کلمه» نیز در گزارشی نوشته که شهرداری تهران برای تغییر کاربری زمینی که پیش‌تر برای تأسیس ایستگاه مترو و ایجاد پارکینگ در نظر گرفته شده بود، به محلی برای استقرار فروشگاه بزرگ «اطلس مال»، مبلغ ۱۶۳ میلیارد و ۱۴۰ میلیون تومان دریافت کرده است.

پیش‌تر در روز ۱۸ فروردین ماه، وب‌سایت «ستاره‌نیوز» با انتشار گزارشی تفصیلی درباره شرکت «ایرانیان اطلس» نوشت که «تقریبا تمام» سهام این شرکت متعلق به «بانک انصار» وابسته به بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. این بانک با ۷۰۰ شعبه در سراسر کشور، ابتدا در قالب «صندوق پس‌انداز» و «قرض‌الحسنه انصار‌المجاهدین» فعالیت خود را آغاز کرد و در خرداد سال ۱۳۸۹ با اخذ مجوز از بانک مرکزی تبدیل به یازدهمین بانک خصوصی ایران شد.

وزرات خزانه‌داری آمریکا در دسامبر سال ۲۰۱۰ (آذر ۱۳۸۹) «بانک انصار» را به اتهام ارائه خدمات بانکی به سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

اتحادیه اروپا نیز این بانک را در ماه می‌ ۲۰۱۱ (خردادماه ۱۳۹۰) به ظن ارتباط با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی تحریم کرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com